کد خبر: ۲۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 14
افراد این گروه محرک و عامل هستند و اعتماد به نفس و نفوذ بسیار زیادی دارند. بسیار سرسخت و مصر هستند، آن‌قدر که گاهی خودسر و لجوج به نظر می‌رسند اما این‌گونه نیست بلکه آن‌ها تنها می‌خواهند به تصمیمات‌شان جامه عمل بپوشانند
شفا آنلاین>اجتماعی>برای داشتن روابطی موثر با افراد مختلف، نمی‌توان به صورت ثابت و یکسان رفتار کرد و انتظار دستیابی به نتیجه دلخواه را داشت بلکه ما باید بیاموزیم با هر تیپ شخصیتی و رفتاری چگونه و با چه زبانی سخن بگوییم. همان‌طور که در مطلب هفته گذشته همین ستون وعده داده بودیم، از این پس و به مرور، شما را با تیپ‌های رفتاری براساس الگوی DISC آشنا می‌کنیم. البته از آن‌جا که در هر شماره بخشی از ویژگی‌های شخصیتی هر گروه را بیان می‌کنیم، بهتر است برای شناخت کامل، مطالبی را که در هر هفته مطرح می‌کنیم در کنار هم قرار دهید و سپس ارزیابی کلی از هر تیپ رفتاری داشته باشید.

   تیپ شخصیتی 10 درصد از جمعیت جهان
بر اساس این الگو، چهار تیپ شخصیتی اصلی داریم که بعد از شناخت ویژگی‌های هر کدام از گروه‌ها، به راحتی می‌توانید با هر فرد با زبان و روش متناسب خودش برخورد کنید. این هفته به گروه راهبر می‌پردازیم. این تیپ شخصیتی را به صورت رایج در بین رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی و مدیران ادارات و شرکت‌ها می‌توانیم ببینیم. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از جمعیت کل دنیا، دارای الگوی شخصیتی و رفتاری راهبر هستند.

ویژگی های رفتاری این تیپ شخصیتی: افراد این گروه محرک و عامل هستند و اعتماد به نفس و نفوذ بسیار زیادی دارند. بسیار سرسخت و مصر هستند، آن‌قدر که گاهی خودسر و لجوج به نظر می‌رسند اما این‌گونه نیست بلکه آن‌ها تنها می‌خواهند به تصمیمات‌شان جامه عمل بپوشانند.

نقاط قوت: افراد این گروه به راحتی می‌توانند چندکار یا پروژه را به صورت همزمان انجام دهند و برای هرکدام از آن‌ها انرژی و تمرکز کافی داشته باشند. این افراد بسیار رقابت طلب هستند و همیشه در شرایط رقابتی انگیزه زیادی برای برنده شدن دارند و تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسند، دست از تلاش برنمی دارند. آن‌ها حتی در ذهن‌شان هم مدام با دیگران مبارزه و تلاش می‌کنند پیروز میدان باشند.

نقاط قابل بهبود: افراد این گروه خیلی سریع عصبانی می شوند و از کوره در می‌روند و خیلی سریع هم به این عصبانیت پایان می‌دهند و در حالی که دیگر افراد همچنان ناراحت و خشمگین هستند، آن‌ها همه چیز را فراموش کرده‌اند.

   نکته بسیار مهم
امیدواریم شما هم با ما هم عقیده باشید که یادگیری سطحی این مباحث جذاب و وسوسه انگیز، می‌تواند نتایج نامطلوب متعددی همچون تعمیم‌های نادرست و گسترده، مصداق‌یابی نامناسب و مخلوط شدن علم و شبه علم و داوری‌های شخصی را به همراه داشته باشد. بنابراین خواهشمندیم برای خواندن مطالب تمام مباحث در هفته‌های آینده با ما همراه باشید تا به شناخت کامل و جامعی از این موضوع دست یابید.موضوعی که جذابیتش هر هفته برای‌تان بیشتر خواهد شد.خراسان

نویسنده : مهدی خراسانی کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: