کد خبر: ۲۲۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 08
از اوایل بهمن و اسفند ماه سال ۹۷ بعد از یک دوره آرامش، با نزدیک شدن به برهه پایانی سال و افزایش فصلی تقاضا مجددا شاهد اوج گیری قیمت ارز و ورود قیمت دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی بودیم

شفا آنلاین>بیمه و بانک>در حالی فروردین ماه به پایان خود نزدیک می‌شود که بازار ارز هنوز در شوک تصمیمات دولت در سال گذشته است و همزمان زمزمه افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد.

به گزارش شفاآنلاین:از اوایل بهمن و اسفند ماه سال ۹۷ بعد از یک دوره آرامش، با نزدیک شدن به برهه پایانی سال و افزایش فصلی تقاضا مجددا شاهد اوج گیری قیمت ارز و ورود قیمت دلار به کانال ۱۳ هزار تومانی بودیم. این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان نرخ دلار در بازار آزاد بالاتر از نرخ واقعی آن است.

از سوی دیگر برخی از فعالان اقتصادی <Economic activists>بر این باورند که نرخ دلار در بازار ثانویه سامانه نیما و بازار آزاد حتی به دو برابر قیمت واقعی و معقول خود رسیده است.

اما در حال حاضر سوال بسیاری از مردم این است که در شهریور ماه سال ۹۷ دلار چگونه وارد کانال ۱۹ هزار تومان شد و از آن مهمتر اینکه در نهایت قرار است نرخ دلار در سال ۹۸ در کدام کانال آرام گیرد.

بعد از تعیین قیمت ارز به صورت تک نرخی در ابتدای سال، با عدم نظارت و کنترل بهینه بازار، شاهد ورود دلار به کانال‌های ۶ هزار، ۸ هزار، ۱۰ هزار، ۱۲ هزار، ۱۴ هزار و بیش از ۱۸ هزار تومان بوده ایم. در این ۶ دوره افزایش قیمت در ۶ ماه گذشته مشخصا عوامل هیجانی و ورود شتاب زده اقشار مختلف به بازار ارز یکی از دلایل افزایش قیمت بوده است.

البته با کاهش التهابات، ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالای مصرفی از جمله خودرو، حضور بانک مرکزی در بازار اسکناس در نهایت قیمت ارز رویه کاهش را در پیش گرفت. این در حالی است که متاسفانه نقش عوامل هیجانی و فشار‌های روانی ناشی از شوک‌های سیاسی هنوز تخلیه نشده و در برهه‌های مختلف سرباز کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال ۹۸ در صورت تداوم سیاست بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت واردات کالا‌های مصرفی میتوان به تثبت قیمت ارز در کانال‌های فعلی امیدوار بود. این درحالی است که مقامات مسئول کشور از جمله شخص رئیس کل بانک مرکزی اواخر سال ۹۷ در خصوص برخی مسیر‌های واردات کالا از جمله، بازگشت سیاست بدون انتقال ارز، ته لنجی، مرزنشینی و حتی مجوز ورود کالای گروه ۴ به مناطق آزاد هشدار داده اند.

از سوی دیگر اصلاح سیاست‌های دولت در خصوص پیمان سپاری ارزی و برخورد با متخلفانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند می‌تواند به افزایش منابع قابل مدیریت ارزی به دولت کمک کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد با بکارگیری تجارب یک سال اخیر، شناسایی و رفع چالش‌های اصلی بازار ارز اعم از بازار اسکناس و حواله، تاکید بر تداوم ممنوعیت واردات کالا‌های وارداتی و همچنین رفع نواقص سیاست پیمان سپاری ارزی می‌توان به بهبود وضعیت بازار ارز و سکه در سال ۹۸ امیدوار بود.

خبری از ارزانی خودرو نیست!
به گفته برخی از کارشناسان خودرویی، سال ۹۸ خبری از ارزانی قیمت خودرو‌ها نیست، اما ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.

چنانچه دولت نرخ دلار را بین رقم ۹ تا ۱۰ هزار تومان تثبیت نگه دارد، افزایش قیمت خودرو سال ۹۷ برای سال آینده هم تثبیت خواهد شد. این موضوع در حالی است که اتفاق‌های غیرمترقبه در بخش عرضه و تقاضا خودرو شکل نگیرد. ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال ۹۸ بین سه تا چهار درصد گران‌تر از سال ۹۷ شود، جالب آنکه محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پیش از این گفته «اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نزولی شود.»

پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲ شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت‌های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک‌ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود.

دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران می‌گویند در سال ۹۷ بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند؛ این در حالی است که قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته تا میانه سال، چیزی حدود ۲ برابر و نیم افزایش یافته و بخشی از تعهد آن‌ها نسبت به مشتریان انجام نشده است. این در حالی است که خودروسازان معتقدند در سال جدید با افزایش تولید و تحویل خودرو‌ها به مردم، زیان سال گذشته جبران خواهد شد.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به رویداد۲۴ در مورد قیمت خودرو در سال جدید می‌گوید: علت اصلی افزایش قیمت‌ها در سال ۹۷ افزایش حجم نقدینگی در کشور بود در حالی که حجم نقدینگی در سال ۸۴ رقمی در حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان بود این رقم در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

او ادامه می‌دهد: افزایش نقدینگی از سال ۸۴ تاکنون ۲۷ برابر شده است، اما آیا میزان تولیدات ما هم در بخش خودروسازی‌ها ۲۷ برابر شده است؟ ضمن آنکه قیمت کلیه کالا‌ها رشد داشته و دلار هم به بالای ۱۲ هزار تومان رسید و سکه مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را هم رد کرد، با این وضعیت برای سال ۹۸ تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: