کد خبر: ۲۲۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 22
دید و بازدید اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر می‌گذارد و بخشی از مغز را که بیانگر احساسات شما درباره فامیل، دوستان و حتی خودتان است، برمی انگیزد
شفاآنلاین>اجتماعی>یک روانشناس گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از افسردگی بودن در جمع اطرافیان و برخورداری از احساس آرامش و امنیت حاصل از آن است.

به گزارش شفاآنلاین،بیتا سرپولکی روانشناس و مشاور، در خصوص آثار روانی<Psychological> دید و بازدید بر بهبود روحیه فرد اظهار کرد: عید نوروز در مناطق مختلف از آداب و رسومی خاصی برخوردار است که به طور کلی می‌توان به مواردی همچون نظافت و خانه تکانی و پوشیدن لباس تمیز، خرید لباس نو و سبز کردن گندم، تهیه سفره هفت سین، جمع شدن تمام افراد خانواده بر سر سفره عید در لحظه تحویل سال نو، خواندن دعای تحویل سال نو، سفر کردن، زیارت اهل قبور، خوردن سبزی پلوماهی شب عید، حاجی فیروز، دید و بازدید و دادن عیدی، سیزده بدر اشاره کرد.

سرپولکی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و تقارن نوروز با بیدار شدن طبیعت می‌توان گفت نوروز و تمامی آداب و مراسم آن تاثیر مثبتی در روحیه و وضعیت روانی افراد جامعه دارد. دید و بازدید به عنوان یکی از آداب و رسوم نوروز شرایط شاد، دورهمی، همنشینی در فضای سرزنده بیدار شدن طبیعت ایجاد می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه تاثیرات مثبت دید و بازدید‌های نوروزی را می‌توان به چند صورت دسته بندی کرد افزود: دید و بازدید اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر می‌گذارد و بخشی از مغز را که بیانگر احساسات شما درباره فامیل، دوستان و حتی خودتان است، برمی انگیزد همچنین برخی از متخصصین قلب و عروق نیز معتقد هستند که دید و بازدید‌های نوروز که با هدف تازه شدن دیدار‌ها و فراموشی غصه انجام شود منجر به کاهش تنش‌های روحی و بهبود وضعیت جسمانی و حتی کاهش عوارض قلبی و عروقی می‌شود.

وی در ادامه اشاره کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از افسردگی<Depression> بودن در جمع اطرافیان و برخورداری از احساس آرامش و امنیت حاصل از آن است و دید و بازدید‌های نوروزی این شرایط را در بهترین وضعیت فراهم آورده و شرایط بهبود این بیماری مزمن را فراهم می‌آورد.

سرپولکی اظهار داشت: افراد دارای هوش عاطفی بیشتر، دارای روابط اجتماعی بیشتری هستند و نسبت به دیگران از سلامت جسمی بیشتری برخوردارند. طبیعی است که دید و بازدید‌های نوروزی شرایط بهبود روابط اجتماعی و به طبع آن سلامت جسمانی را فراهم می‌آورد.

این روانشناس با اشاره به اینکه دید و بازید همانطور که می‌تواند تاثیرمثبت بر شرایط روحی و روانی جامعه داشته باشد می‌تواند تاثیرات منفی نیز داشته باشد گفت: از دیدار افرادی که دیدارشان موجب ملال و تاثیر منفی بر روح و روان ماست پرهیز کینم حتی اگر این دید و بازدید‌ها جنبه انجام وظیفه سالانه داشته باشند.

وی افزود: نقاط مشترک، عامل اصلی سودمند بودن دید و بازدید است لذا در دید و بازدید‌ها می‌بایست تا حد امکان بر مشترکات تاکید از امور اختلاف دوری کرد. فکر کردن در خصوص مطالب و موضعات مشترک مورد علاقه و هدایت گفتگو در جهت مشترکات اقدامی سودمند است.

وی تصریح کرد: عید دیدنی با میهمانی طولانی و مجلل تفاوت دارد و هدف آن تازه کردن دیدار و باخبر شدن از احوال است حجم زیاد عید دیدنی در تعطیلات نوروزی ایجاب می‌کند که دیدار‌ها کوتاه و ساده برگزار گردد. از طرفی زمان دید و بازدید نیز می‌بایست مناسب و متناسب با شرایط سنی و جسمی میزبان انتخاب گردد. انجام دید و بازدید با برنامه ریزی و قرار و اطلاع میزبان نیز شرط ادب است که حتما می‌بایست رعایت گردد.

سرپولکی در نهایت خاطر نشان کرد: دید و بازدید به عنوان یکی از آداب و رسوم نوروز قطعا تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی افراد جامعه دارد که با دقت نظر و توجه بیشتر می‌بایست ضمن حفظ این رسم نیکو و اجتناب از حواشی بهره بیشتری از تاثیرات مثبت آن ببریم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: