کد خبر: ۲۲۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
هرچند توجه به موفورولوژی (شکل ظاهری) ضایعات دهانه رحم مهمترین فاکتور برای درمان آنها محسوب می‌شود، اما همراهی این ضایعات با انواع مختلف HPV را هم نباید از نظر دور داشت
شفاآنلاین>سلامت> توجه به موفورولوژی (شکل ظاهری) ضایعات دهانه رحم مهمترین فاکتور برای درمان آنها محسوب می‌شود، اما همراهی این ضایعات با انواع مختلف HPV را هم نباید از نظر دور داشت.

به گزارش شفاآنلاین، هرچند توجه به موفورولوژی (شکل ظاهری) ضایعات دهانه رحم مهمترین فاکتور برای درمان آنها محسوب می‌شود، اما همراهی این ضایعات با انواع مختلف HPV را هم نباید از نظر دور داشت.

دکتر میترا محیط در سخنرانی خود با موضوع سیر ایجاد و شیوع ضایعات نئوپلاستیک سرویکس در سمینار یک روزه روش‌های نوین غربالگری سرطان(Cancer) دهانه رحم با بیان این که شناسایی این ضایعات عموما وابسته به غربالگری و شناسایی زودهنگام است، اظهار کرد: به لحاظ شیوع CIN اپیدمیولوژی از 27 در یکصدهزار نفر جمعیت در آمریکا در دهه 80 به 45 در یکصدهزار نفر جمعیت رسید و در90 میلیون نمونه گرفته شده به شیوه پاپ اسمیر 6 درصد غیر نرمال گزارش شد.

وی، با بیان این که در موارد گزارش شده، ضایعات CIN سی درصد بیست ساله و جوانتر، 25 درصد بدون سابقه بارداری، 60 درصد با یک بچه و 95 درصد فعالیت جنسی را از 20 سالگی آغاز کرده‌ بودند، گفت: 50 درصد تشخیص CIN در پنج سال اولیه شروع ضایعه است.

دکتر محیط با بیان این که با کاهش سن sexual activity شروع سن CIS از 40 به 28 رسیده است، گفت: شواهد علمی حاکی از آن است که سرآغاز کلیه CIN از CIS نیست و 95 درصد به علت false Negative پاپ اسمیر (عدم شناسایی ضایعه) است.

وی، ادامه داد: همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 17/0 تا 72 درصد احتمال تبدیل hcl به کانسر وجود دارد و یک سوم CIS ها خود به خود پسرفت می‌کنند.

دکتر محیط، افزود: همچنین در CIN1 به میزان یک درصد، CIN 2 پنج درصد و CIN 3 تا دوازده درصد احتمال تبدیل به کانسر وجود دارد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، درباره ارتباط بین عفونت HPV با CIN توضیح داد: عفونت باقی مانده HPV فاکتور شناخته شده‌ای برای CIN محسوب می‌شود که البته STD ، تغذیه، نقص سیستم ایمنی، سیگاری بودن از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان دهانه رحم است.
وی، با بیان این که در یک High grade lesion همراه با HPV16 تا 5/8 برابر خطر تبدیل آن به سرطان وجود دارد، افزود:‌ نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ احتمال پیشرفت CIN همراه با HPV پایدار تا 33 درصد است.

دکتر فریبا بهنام فر در سخنرانی خود با موضوع غربالگری رایج ضایعات پیش سرطانی و سرطان سرویکس در مراکز (centers)معتبر دنیا با بیان این که در روش پاپ اسمیر 15 تا 30 درصد HCLS و 50 درصد CIN 2 , 3 به علت وجود سلول خونی و موکوس شناسایی نمی‌شوند، گفت: به علت حساسیت پایین، پاپ اسمیر دنیا بدنبال سایر روشهای غربالگری بود.

وی، با بیان این که از موارد منفی کاذب گزارش شده به شیوه پاپ اسمیر 70 درصد منفی کاذب طبیعی و 30 درصد ناشی از خطای آزمایشگاهی است، افزود: بررسی سیتولوژیک دهانه رحم برای شناسایی، بیماری‌های مخفی باید به شیوه Liquid Based Cytology (غوطه ور در مایع) انجام شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، در توضیح بررسی سیتولوژیک به شیوه غوطه ور در مایع گفت: در این روش سلول‌های گرفته شده به داخل ظرفی حاوی مایع منتقل می‌شود و سپس لام مورد نظر از محلول تهیه می‌شود. حال آن که در نمونه گیری به روش پاپ اسمیر 80 درصد سلول گرفته شده دور ریخته می‌شود و به علت همراهی سلول‌ها با خون و موکوس، امکان شناسایی دقیق وجود ندارد.

وی، با بیان این که دو روش thin prep و sure path از شیوه‌های مناسب نمونه گیری از دهانه رحم است، افزود: thin prep به تایید FDA آمریکا رسیده است و امکان شناسایی HCL و CIN2 , 3 به این روش به شدت افزایش و موارد Unsatic factory به شدت کاهش می‌یابد.

دکتر بهنام فر، با بیان این که در آمریکا در سال 2000 روش liquid Based جایگزین پاپ اسمیر شد، گفت: انگلستان نیز پیشنهاد کرد که LBC به عنوان نخستین روش غربالگری در آن کشور استفاده شود.

وی، در پایان یادآور شد: امکان بررسی MRNA E6-E7 بر روی ویروس HPV در این شیوه وجود دارد.

گفتنی است، در این شیوه نوین، سلول‌های گرفته شده از دهانه رحم در داخل محیط مایع غوطه ور و از آن اسلاید سیتولوژی برای بررسی سلولهای سرطانی و پیش سرطانی تهیه می‌شود.در روش Thin prep صد درصد سلول‌های گرفته شده از بدن بیمار به محصول منتقل و در فیلدی به قطر 2 سانتی متر امکان مشاهده کلیه سلولها در یک لایه فراهم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: