کد خبر: ۲۲۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
سکته‌های مغزی دومین علت مرگ و میر در حوزه بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود و در کشور ما منجر به فوت ۲۴ بیمار از هر ۱۰۰ هزار نفر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> شادنوش گفت: طرح ۷۲۴ برای ارائه خدمات به بیماران سکته حاد مغزی اجرا شد که منجر به کاهش مرگ و میر این بیماران شد.

به گزارش شفاآنلاین، مهدی شادنوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره کد ۷۲۴ و تاثیر آن بر کاهش مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی اظهار کرد: سکته‌های مغزی دومین علت مرگ و میر در حوزه بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود و در کشور ما منجر به فوت ۲۴ بیمار از هر ۱۰۰ هزار نفر می‌شود؛ با توجه به این موضوع، از سال ۹۵ تا به امروز، ۸۷ بیمارستان در مراکز استان‌ها و بیمارستان‌هایی که زیرساخت لازم را داشتند برای ارائه خدمات به بیماران سکته حاد مغزی به کد ۷۲۴ تجهیز شدند.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح، پروتکل تعیین شده برای امدادرسانی به این بیماران به زیر ۶ ساعت رسید و حتی مراکزی در داخل بیمارستان‌ها به نام SCU تعبیه شد تا مدت زمان امداد رسانی به بیماران(patients) سکته مغزی به حداقل برسد.

شادنوش با اشاره به وجود مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته مغزی گفت: با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در این طرح اثرات و عوارض ناشی از سکته مغزی در دوره اجرای این طرح کاهش  پیدا کرده است و مسئولان این مجموعه به طور مداوم به دنبال اصلاح و بهبود این طرح  هستند.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره عملکرد این طرح بیان کرد: در سال ۹۵ حدود ۶ هزار و ۳۱۳ نفر از این خدمات استفاده کردند و این عدد تا به امروز به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید؛ این طرح منجر به  حفظ جان یا کاهش عوارض ناشی از بروز سکته مغزی در افراد شد.

وی تاکید کرد: در اجرای این طرح، همواره با مشکلات زیادی به خصوص کمبود نیرو‌های دوره دیده و پایین بودن سطح اطلاعات عمومی مردم مواجه بودیم در همین راستا آموزش‌های عمومی و برگزاری دوره‌ها برای کادر اورژانس (Emergency)مدت‌هاست که آغاز شده است تا اگر آنها علائم شبیه به سکته‌های مغزی را مشاهده کردند به سرعت آن را تشخیص دهند؛ چرا که زمان در این بیماری اهمیت زیادی دارند.

شادنوش یادآوری کرد: در حال حاضر طرح‌های زیادی در حال بررسی هستند و به زودی شاهد اجرایی شدن دستاورد‌های این تلاش و فعالیت‌ها خواهید بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: