کد خبر: ۲۲۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
نفس بسیار عمیق و دم و بازدم عميق و اين سبب مي شود كه میزان اکسیژن خون، زیاد شود و گازهای حاصل از سوخت و ساز در بدن با سرعت بیشتری از بدن خارج شود و به این ترتیب میزان اکسیژن مغز بیشتر شود و مغز بهتر کار کند و حزن و اندوه، از سينه ما خارج شود
شفا آنلاین>سلامت>آیا هیچگاه احساس اضطراب شدید داشته ای، به گونه ای که تفکر و عقل تو را در پس پرده ببرد؟ آیا هیچگاه احساس کرده ای که ضربان قلب تو سریع شده است و به شدت عرق و نمی دانی چه کی؟

به گزارش شفا آنلاین:این چهار تمرین را انجام بده ( grounding exercises (ورزش های تخلیه ای )؛ و اینها به توکمک می کند آرام شوی و به صورت بهتری تفکر کنی...

آیا در زندگی خود هیچ لحظه ای شده است که بسیار مضطرب و پریشان باشی به گونه ای که اصلا نتوانی مغز خودت را برای فکر کردن به کار بیندازی؟!


چهار تمرین وجود دارد که آزموده شده است و این تمرین ها بسیار کمک می کند:
1- نفس بسیار عمیق و دم و بازدم عميق و اين سبب مي شود كه میزان اکسیژن خون، زیاد شود و گازهای حاصل از سوخت و ساز در بدن با سرعت بیشتری از بدن خارج شود و به این ترتیب میزان اکسیژن مغز بیشتر شود و مغز بهتر کار کند و حزن و اندوه، از سينه ما خارج شود.
زیاد شدن میزان اکسیژن در بدن، به کارکرد بهتر قلب هم کمک می کند. اين روش كمك ميك ند كه ضربان قلب هم به حالت آرامتري برگردد.

2- راه بروی: این راه رفتن، اعصاب را آرامتر می کند و باعث می شود هورمون هایی را- که در اضطراب ترشح می شود(سروتونین و دوپامین)- کاهش دهد مثلا میتوانی حدود ده دقیقه راه بروی و این روش، روی چندین نفر در استرالیا ازموده شده است و این سبب می شود اضطراب کاهش یابد و قدرت تفکر، بیشتر شود.

3- انگشت شست خود را روی دیگر انگشتان بکشید: این، کار بسیار ساده ای است و میتوان آن را در حین خواب یا در بیداری انجام داد ودر این حالت میتواند تو را از فکر اموری که تحت تسلط تو نیست و راهی برای اصلاح آن نداری، خارج کند. ميتوان حين انجام اين كار به فكرهاي اساسي اي- كه لازم است انجام شود- انديشيد.

توضیح: بخش بزرگی از مغز انسان مربوط به حرکات انگشتان دست است و نکته مفید آنکه مغز انسان تا زمانی- که این انگشتان از زیر بار وزن انسان آزاد نشد- نتوانست تکامل لازم را پیدا کند و روی دو پا ایستادن، زمینه ای برای توسعه مغز انسان امروز بوده است.
به خصوص مرکز کنترل حرکات انگشت شست، بخش بزرگی از مغز انسان را تشکیل می دهد؛ به خصوص قسمت هایی از مغز- که مربوط به تفکر فعال است یعنی بخش دورسولترال پیشانی- در نزدیکی قسمت های حرکتی شخص قرار می گیرد. حرکات انگشت شست، می تواند بسیار بر فعالیت های عقلانی و متفکرانه مغز و رها شدن از احساسات زیاد، موثر باشد.
شاید شما نیز بارها از خود پرسیده باشید چرا بیشتر افراد هنگام انجام مدیتیشن و یوگا انگشتان و دست خود را در حالت های خاص و مشابهی قرار می دهند، شاید علت این کار، راز آرام شدن باشد!

4- خودت را جابجا کنی به طوری که سر خودت را جلو بياوري. این حالت سبب می شود که میزان اکسیژن موجود در مغز، زیادتر شود ومغز به شکل بهتری کار کند.(کاهش اکسیژن در سلول های مغزی، گاهی میتواند باعث تشنج سلول ها شود و فعالیت زیاد این نورن ها را در هیپوکسی و کاهش اکسیژن داریم. زیاد شدن اکسیژن، الزاما با زیاد شدن فعالیت مغزو سلول های مغزی همراه نیست. بلکه گاهی باعث کاهش فعالیت این سلول ها هم می شود.
ولی همانطور که بارها در مقالات متعدد در این کانال بیان شد، کم شدن فعالیت سلول ها همیشه بد نیست بلکه تنظیم بین فعالیت زیاد و فعالیت کم است که مغزهای ما را پربار میکند و نه حجم بزرگ و یا فعالیت زیاد!) خم کردن سر به جلو برای یک دقیقه یا دو دقیقه میتواند اضطراب را کاهش دهد.
روش های دیگری هم برای کاهش اضطراب هست مثلا نماز یا یاد خدا فایده بسیار زیادی در این کاهش اضطراب دارد و این سبب می شود که امور خود را به خصوص در مواردی که از قدرت اراده تو خارج است، به دست خدای سبحان و تعالی بسپاری.

توضیح :
به طور کالی فعالیت های زیاد مغز گاهی نه تنها سودمند نیست، بلکه باعث مشکلاتی میشود و این مشکلات را میتوان در علایم مثبت مغزی مشاهده کرد این فعالیت های مثبت شامل تشنج، اضطراب ، توهم و ... است.(توهم، دیدی بیشتر از حد انسان عادی است . یعنی در این موارد انسان عادی چیزی را نمی بیند یا نمی شوند ولی فرد متوهم آن را میبیند و میشنود و منظور ما از توهم، در اینجا شهود یا مشاهده حقایق فراتر از عالم مادی نیست بلکه منظور، توهم بیمار گونه ای است که به علت افزایش بیمارگونه فعالیت قسمت های مختلف مغز حاصل می شود.
فعالیت زیاد مغز میتواند بالای جان من وشما شود!! همانطور که بزرگ شدن بی اندازه مغز هم همیشه با کارایی بالاتر همراه نیست.(به مقالات مربوط به تفاوت های مغز در مردان وزنان و تفاوت های بین هوش و اندازه مغز در نژاد ها و گونه های مختلف، در کانال ها و سایت های دکتر سید سلمان فاطمی مراجعه شود)

عالم مادی ما حدودی خاص را میطلبد و تعیین این حدودهاست که زندگی ما را در محدوده این عالم مادی در طی میلیاردها سال تکامل موجودات، ممکن کرده است.
گام نهادن در بیرون این حدود، میتواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بیماری های روانی ای میشود که امروز، در جوامع بشری کم نیست.
اضطراب یکی از همین گام نهادن ها به بیرون از مرزهای مجاز است و کسانی که دچار این اختلال شده اند به خوبی درک خواهند کرد که حاضرند همه مال و ثروت خود را بفروشند و روشی را برای درمان این فعالیت های اضافی مغز بپردازند.


پزشک آنلاین
دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: