کد خبر: ۲۲۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
لیگان‌ها و کوکوربیتاسین‌های موجود در خیار می‌توانند با دارا بودن خواص ضد سرطانی در برابر انواع سرطان‌ها همانند پانکراس، پستان و همچنین سرطان تخمدان، عملکرد مناسب و مفیدی داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت> تحقیقات نشان داده است نوعی فلاوونول به نام فیزتین که در خیار و برخی دیگر از غذاهای گیاهی یافت می‌شود، موجب تأخیر در زوال حافظه و علائم آلزایمر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، اگر به دنبال عضوی برای بهبود رژیم غذایی مورد استفاده‌ی خود هستید، یکی از محصولاتی که باید برای این کار در نظر داشته باشید خیار<Cucumber> است. این میوه از جمله‌ی سالم‌ترین میوه‌های موجود در جهان است که متأسفانه بسیاری، از ارزش غذایی آن چشم‌پوشی می‌کنند.

 قبل از اینکه از خیار به عنوان عضوی در سالاد و یا ساندویچ استفاده شود باید این نکته را بدانیم که این محصول دارای مزایای مهمی برای سلامتی انسان می‌باشد و از جمله‌ی این مزایا می‌توان به تأثیر پیش‌گیرنده آن در برابر زوال حافظه و اجتناب از بیماری آلزایمر اشاره نمود.

این اثر مورد اشاره از خیار به واسطه‌ی تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان دانشگاهی عنوان شده است، به این صورت که این محققین با استفاده از مدل حیوانی موش، به انجام آزمون‌هایی بر روی آن، برای مطالعه بیماری آلزایمر و علائم مرتبط با آن همانند از دست دادن حافظه پرداختند.

آن‌ها دریافتند موش‌هایی که به طور روزانه دُزی از نوعی فلاوونول به نام فیستین دریافت می‌کنند که در خیار و برخی دیگر از غذاهای گیاهی یافت می‌شود، تأخیر در زوال حافظه و علائم آلزایمر را از خود نشان می‌دهند. در برخی از موارد نیز توقف کامل در رشد این علائم مشاهده گردیده است.

از دیگر یافته‌های شگفت‌انگیز این مطالعه که به آن اشاره شده این است که در این موش‌ها، پیشرفت‌های مشاهده شده ادامه خواهد داشت، حتی اگر توسعه‌ی پلاک آمیلوئید که به نظر مهمترین عامل توسعه آلزایمر است همچنان ادامه داشته باشد. علاوه بر این در موش‌هایی که اختلالات زوال عصبی نداشتند، بهبود حافظه پس از دریافت فیستین مشاهده شد.

اعتقاد محققین بر این است که فیستین با آزادسازی یک مسیر سلولی که شامل بخشی از مغز می‌شود، به بهبود حافظه کمک می‌کند و موجب بازیابی در حافظه می‌گردد. علاوه بر این مشاهده شده که این فلاونول دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که در سلول‌های مغزی اثرات مفید داشته و از این طریق از آن‌ها در برابر پیری و اثرات مرتبط با آن محافظت می‌کند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند باید خیار و سایر غذاهای غنی از فیستین را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این افراد شامل کسانی که سابقه‌ی بروز این بیماری در خانواده‌هایشان ملاحظه شده، کسانی که از آسیب‌های مرتبط با سر رنج می‌برند و افراد دارای مشکلات قلبی می‌شوند.

سایر مزایای مهم و مفید خیار

دلایل بسیار زیادی برای استفاده از خیار به عنوان یک میوه‌ی سرشار از مواد مغذی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها غنای پتاسیم، فیبر و ویتامین C و همچنین وجود مواد مغذی مانند فلاوونوئیدها، لیگان‌ها و تریترپن‌ها هستند. این مواد مغذی به علت خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود مهم به شمار می‌آیند. همچنین خواص و فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای این محصول وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آب‌رسانی

خیارها به دلیل دارا بودن 95 درصدی آب، یک راه عالی برای آبرسانی به بدن و خنک شدن، مخصوصاً در فصل تابستان به شمار می‌آیند. علاوه بر این، آن‌ها دارای غنای منیزیم و پتاسیم هستند که از مواد معدنی مرتبط با آبرسانی بدن به شمار می‌آیند.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

محتوای بالای پتاسیمی موجود در خیار می‌تواند به اجتناب از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند؛ زیرا این ماده موجب کاهش میزان فشارخون می‌گردد. لیگنین از اجزای دیگری است که در خیار کشف شده و می‌تواند برای بهبود سلامت قلب مفید باشد. این کار با استفاده از خاصیت ضدالتهابی این عنصر صورت گرفته و نتیجتاً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

کمک به کاهش وزن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب، آن هم قبل از صرف غذا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با مصرف خیار می‌توانید به طور مؤثری با لذت بردن از مصرف غذایی با کالری کم، میزان مصرف آب خود را نیز افزایش دهید.

از بین بردن سموم

خوردن خیار می‌تواند با افزایش میزان و دفعات دفع ادرار، به خروج و کاهش سموم و مواد زائد موجود در بدن کمک کند.

تنظیم قند خون

خیار می‌تواند به بیماران دیابتی در تنظیم و کنترل سطح قند خون<Blood glucose> کمک کند، به ویژه هنگامی که از خیار با پوست آن استفاده می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

لیگان‌ها و کوکوربیتاسین‌های موجود در خیار می‌توانند با دارا بودن خواص ضد سرطانی در برابر انواع سرطان‌ها همانند پانکراس، پستان و همچنین سرطان تخمدان، عملکرد مناسب و مفیدی داشته باشند.تبیان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: