کد خبر: ۲۲۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 21
فرار مالیاتی پزشکان تبدیل به یکی از بحث‌های داغ روز شده است‌. نبود دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب پزشکان باعث شده تا بحث فرار مالیاتی این قشر بیش از قبل پررنگ شود و واکنش‌های ضد و نقیض زیادی از مردم عادی گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر صنوف را با خود به همراه داشته باشد‌
شفاآنلاین>سلامت> فرار مالیاتی پزشکان تبدیل به یکی از بحث‌های داغ روز شده است‌. نبود دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب پزشکان باعث شده تا بحث فرار مالیاتی این قشر بیش از قبل پررنگ شود و واکنش‌های ضد و نقیض زیادی از مردم عادی گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر صنوف را با خود به همراه داشته باشد‌.

به گزارش شفاآنلاین، در همین رابطه و با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌‌ها، نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸، از فرار مالیاتی پزشکان پرده برداشت‌. به گفته پژمانفر مقدار واقعی مالیات پزشکان حداقل شش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده شده است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان به فرار مالیاتی متهم هستند‌.

این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و درصد بالایی از پزشکان از فرار مالیاتی این قشر انتقاد کردند و معتقدند پزشکان(physicians) در امر اعلام مالیات، از سایر اصناف و مشاغل دیگر شفافیت بیشتری دارند تا جایی که عزت‌الله گودعلی‌زاده، نایب رییس اول شورای عالی نظام پزشکی  صحبت‌های پژمانفر را فاقد اعتبار خواند و از این نماینده مجلس درخواست کرد برای ادعای خود سند و مدرک ارائه دهد‌.

گودعلی‌زاده در ادامه به این موضوع پرداخت که این آمار اعتباری ندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس هم این آمار را نفی کرده و نمایندگان نباید با اطلاع غلط و غیردرست به یکی از اقشار پراهمیت و زحمتکش حمله کنند‌.

پزشکان موظف به استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها شدند
روز گذشته در مجلس شورای اسلامی، تمام پزشکان نیز مکلف به استفاده از کارت‌خوان شدند‌. به گزارش فارس نمایندگان مجلس تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال ۱۳۹۸ از کارت‌خوان استفاده کنند‌. به موجب مصوبه مجلس، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چارچوب آیین‌‌نامه تبصره(۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند‌.

همچنین مصوب شد ۱۰ درصد از حق‌الزحمه پزشکان به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر ‌شود‌. مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات بودجه سال ۹۸ نمایندگان بندالحاقی۲ تبصره ۶ را تصویب کردند‌. بندالحاقی۲- عنوان می‌کند: کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند‌.

نمایندگان مجلس هم منکر فرار مالیاتی پزشکان شده‌اند
با این حال بسیاری از نمایندگان از فرار مالیاتی پزشکان صحبت می‌کنند در حالی که سازمان نظام پزشکی و عمده پزشکان اصرار دارند بگویند هیچ فرار مالیاتی صورت نگرفته و به هیچ عنوان زیر بار آمارهایی که نمایندگان مجلس داده‌اند نمی‌روند‌. حالا عمده اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم یک‌صدا در حمایت از پزشکان قیام کرده‌اند‌. این نمایندگان که خود نیز عمدتا پزشک هستند معتقدند فرار مالیاتی در این قشر وجود ندارد یا اگر هم موارد جزئی و ناچیزی وجود دارد نباید پررنگ شود چون در تمام مشاغل این تخلف‌ها رخ می‌دهد و امری رایج و عادی به حساب می‌آید‌.

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس از نمایندگانی است که از پزشکان حمایت می‌کند‌. او بیان کرد: اینکه کارت‌خوان در مطب پزشکان باشد چیز خوبی است چون در تمام شرایط پول همراه مردم نیست‌. در واقع قوانین باید طوری باشد که برای تمام صنوف و اقشار یکسان باشد‌. اینکه در یک مقطع زمانی در عرض چند هفته همه نگاه‌ها به قشر خاصی باشد به نظر می‌رسد فضاسازی و تصویه حساب شخصی باشد‌. ما موافق کارت‌خوان هستیم چون مردم به زحمت می‌افتند و از طرفی کسی هم نمی‌تواند مبالغ بالایی پول در جیبش بگذارد اما این مساله باید برای همه اصناف باشد و اینطور نباشد که در جامعه فقط به یک قشر حمله شود‌. در روزنامه‌ها و صداوسیما همه فشار می‌آورند، همه اصناف و اقشار مالیات می‌دهند و پزشکان هم مالیات خود را پرداخت می‌کنند، حالا ممکن است مثل بقیه صنوف درصد انگشت‌شماری از پزشکان مالیات خود را پرداخت نکنند و با ماموران مالیات رابطه برقرار کنند‌.

او در ادامه متذکر شد: ما طی صحبت‌هایی که کردیم گفته شده در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان از پزشکان مالیات دریافت شده است‌. اما در بقیه صنوف ۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و مشخص شده که این فرارها از چه اصنافی است‌. قرار بر این شده تا همه موظف شوند ظرف دو سال به سامانه‌ها وصل شده باشد و سیستم نظارتی هم باید نظارت داشته باشند تا این طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شوند‌.

مداحان هم مالیات پرداخت می‌کنند؟
منوچهر جمالی نیز یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در حمایت از پزشکان به ما گفت: تا به حال در مورد فرار مالیاتی قانون نبوده و من هم در اینجا می‌خواهم به این موضوع اشاره کنم که به عنوان پزشکی که نه مطب و نه در بخش خصوصی سهامی دارم و از این موضوع نفعی نمی‌برم و به عنوان فردی که رییس بیمارستان بودم، پزشکان ما در بیمارستان‌های دولتی با حقوق‌های بسیار محدود کار می‌کنند و زمانی که پزشکان کارانه‌شان را دریافت می‌کنند، اولین کار این است که از حق جراح یا متخصص، درصد بیمارستان برداشته می‌شود بعد مالیات را کسر می‌کنیم و تازه درصدی هم به عنوان کارانه سایر پرسنل بیمارستان هم از کارانه پزشکان کم می‌کنیم‌. آن افرادی که مربوط به وزارت بهداشت می‌شوند هم کارانه آنها به صورت پلکانی است‌. هر چه عملکرد آنها بالاتر می‌رود باز هم از درآمد آنها زده می‌شود‌. در بخش خصوصی هم بیشترین درآمد‌ها مربوط به مسائلی از جمله عمل‌های بینی و ژل‌گذاری و عمل‌های زیبایی است که شامل بیمه هم نمی‌شوند و این مربوط به تعداد محدودی از پزشکان است‌. البته منکر نمی‌شویم تا حالا قانونی اجبار نکرده‌اند که کارت‌خوان داشته باشند‌.

او ادامه داد: موضوعی که در این میان اهمیت دارد این است که اگر در بخش دولتی بخواهم مثال بزنم بعد از شش ماه برای یک عمل سزارین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به پزشک می‌دهیم یا برای عمل آپاندیس در بیمارستان‌هایی مثل نجمیه که من رییس آن بودم ماهی ۱۲۰ تومان به پزشک داده می‌شود و این مبلغ با تمام کسورات شش ماه بعد به دست پزشک می‌رسد‌. کسانی که انتقاد می‌کنند به پنج درصد پزشک زیبایی که با درآمد‌های بالا دارند این کار را انجام می‌دهند، نباید به سایر پزشکان تعمیم دهند در صورتی که اینطور نیست‌. با آمار و فشارهای ساختگی نباید قشری که به مردم خدمت می‌کند را متهم کنیم‌. پزشک باید اطمینان جامعه را داشته باشد تا بتواند کار کند‌. این حرف‌ها کار دشمن است. در هر قشری ممکن است مشکل داشته باشیم‌. در تمام اقشار ممکن است افرادی باشند که خارج از ضوابط کار کنند‌. اما پزشکان قشری بودند که در زمان جنگ فداکارانه کار کرده‌اند و به من بگویید در کدام اقشار وقتی زلزله می‌آید جز پزشکان کار می‌کنند؟ چرا این را نمی‌بینید؟ اگر قرار است کسانی که مالیات نمی‌دهند را شفاف‌سازی کنیم هرکسی، از هر صنفی که مالیات نمی‌دهد را باید مشخص کنیم‌. برخی مداحان که به مراسم‌های مختلف می‌روند و برای چند ساعت برنامه چند میلیون تومان پول می‌گیرند آیا مالیات می‌دهند؟

مالیات‌ها پیش از پرداخت حق‌الزحمه کسر می‌شود

در همین رابطه دکتر محمدرضا خردمند، رییس سازمان نظام پزشکی قزوین گفت: این موضوع که می‌گویند پزشکان فرار مالیاتی دارند از پایه و اساس اشتباه است‌. او به این نکته اشاره می‌کند که در هر قشر و حرفه‌ای فرار مالیاتی وجود دارد اما اینکه بخواهیم این موضوع را تنها به جامعه پزشکی(medical) تعمیم دهیم درست نیست‌. چیزی حدود ۸۰ درصد پزشکان ما در بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار هستند که پیش از پرداخت حق‌الزحمه آنها مالیات کسر می‌شود و بعد از آن پزشک یا متخصص حقوقشان را دریافت می‌کنند‌. درصد کمی هم در بخش خصوصی کار می‌کنند که آنها هم به صورت شفاف مالیات خود را پرداخت می‌کنند‌.

به گفته رییس سازمان نظام پزشکی قزوین بسیاری از پزشکان مطرح یا عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند یا مشاغل دولتی و پزشکی مشغول به کار هستند‌. در دو مطلب در مورد پزشکان و سایر مشاغل وجود دارد‌. برای دریافت مالیات به دو امر توجه می‌شود: اول اینکه در آن شغل حقوق ثابت دریافت می‌شود یا برآورد درآمد امکان‌پذیر نیست‌. آنهایی که درآمد ثابت دارند مالیات ثابت پرداخت می‌کنند و آنهایی که درآمد ثابتی ندارد ازجمله پزشکان شامل قانون مالیاتی دقیق نیستند اما در مورد پزشکان شفافیت بیشتری وجود دارد‌.

خردمند در ادامه با تاکید بر اینکه مالیات پزشکان بسیار شفاف است بیان کرد: پزشکان شفافیت مالی بالایی دارند چرا که تقریبا تمام افرادی که به پزشکان مراجعه می‌کنند تحت پوشش یکی از بیمه‌ها هستند و بلافاصله بعد از اینکه پزشک برگه نسخه بیمار را جدا می‌کند مالیات از او کسر می‌شود و کاملا مشخص می‌شود چند نفر را ویزیت کرده است‌.
او همچنین نبود دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌های پزشکان را انکار و عنوان کرد: امروز اکثر پزشکان دستگاه کارت‌خوان دارند به این علت که عمده مراجعه‌کنندگان پول نقد همراه خود ندارند و ویزیت پزشکان هم مبلغ رندی نیست و برای همین از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند‌.

خردمند در واکنش به مبلغی که نمایندگان مجلس پیشتر در رابطه با مبلغ فرار مالیاتی پزشکان اعلام کرده بودند خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان رقم شش هزار میلیارد و ۷۰۰هزار تومان درست نیست و مبنای علمی و حقیقی ندارد‌. این مبالغ بر اساس حدس و گمان است، همانطور که برآورد درآمد پزشکان امکان‌پذیر نیست‌. پرداخت و تعیین مالیات بر مبنای علمی و حسابداری دقیق انجام می‌شود‌.جهان صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
0
0
درود و سپاس به سرور دکتر منوچهر جمالی که بسیار داهیانه و بدرستی به کسانی که بدون زحمت درآمد دارند و هیچ مالیاتی نمیدهند اشاره نموده اندوعوامفریبی کسانی که بدون دلیل به پزشکان میتازندبروشنی نشان داده اند . این نشانه آن است که ایشان کار خود را در جایگاه نماینده مردم بدرستی انجام میدهند.دست ایشان و سرور دکتر خردمند درد نکند.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
0
بادرود،
با تایید سخنان بزرگواران و اساتید، البته که فرار مالیاتی درهمه اقشار جامعه وجود دارد و اینکه بخواهند آن را به پزشکان فقط نسبت دهند غیر اخلاقی است، همه می‌دانیم که کسانی هستند که در برابر خدماتشان پول نقد بسیاری دریافت می‌کنند که هرگز در هیچ کجا نه ثبت می‌شود ونه مالیات طبیعتا به آن تعلق می‌گیرد ولی ظاهرا نام بردن از آنها مانند پزشکان آسان نیست، همه فهمیده اند دیوار پزشکان از همه کوتاه تر است،
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: