کد خبر: ۲۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 17
شکستگی های سر استخوان رادیوس اغلب نیاز به بازسازی و جایگزینی با پروتز دارد تا پایداری آرنج حاصل شود، در غیر این صورت کماکان مشکل بیمار در چرخش ساعد باقی می ماند
شفاآنلاین>سلامت> پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مهندسی بازسازی سه بعدی و سی تی اسکن در بالین، برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت پروتز آناتومیک استخوانی در دست با نام «سر رادیوس» شدند.

به گزارش شفاآنلاین، دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه به نقل از عضو هیات علمی گروه ارتوپدی این دانشگاه (University)گزارش داد: شکستگی های سر استخوان رادیوس اغلب نیاز به بازسازی و جایگزینی با پروتز دارد تا پایداری آرنج حاصل شود، در غیر این صورت کماکان مشکل بیمار در چرخش ساعد باقی می ماند.

دکتر امیر رضا کچویی افزود: به دلیل تحریم و قیمت بالای پروتزهای متال این محصول در کشور وجود نداشت لذا پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که از تلفیق مهندسی بازسازی سه بعدی و سی تی اسکن در بالین می توان سر استخوان رادیوس را بازسازی کرد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح با همکاری گروه مهندسان قطعات لازم تهیه و استریل و با کمک گرفتن از امکانات موجود شامل سیمان ارتوپدی پروتز آناتومیک استخوان سر رادیوس تهیه و به عنوان تکنیک عمل معرفی شد.

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مراحل طراحی و ساخت این نوع پروتز نیز گفت: کیفیت تولید داخلی پروتز آناتومیک استخوان سر رادیوس کاملا مشابه نمونه خارجی و این در حالی است که بیمارانی که در آنها این پروتز استفاده می شود به طور مداوم تحت بررسی و ویزیت قرار می گیرند.

طراحی و ساخت پروتز آناتومیک سر رادیوس با تلاش اعضای هیات علمی و گروه جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی(medical) مشهد دکتر امیر رضا کچویی، دکتر محمدحسین ابراهیم زاده و با همکاری مهندس اشکان صدیق صورت گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور افزون بر 9 هزار دانشجو و 21 هزار کارمند بهداشتی و درمانی دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: