کد خبر: ۲۲۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 17
حدود ۱۰۰ سال پیش در دنیا و ۵۰ سال پیش در ایران، تراخم مهم ترین عامل نابینایی به شمار می رفته است از این رو سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر تلاش های گسترده ای را برای مهار این بیماری در سطح جهان انجام داده است
شفاآنلاین>سلامت>مدیر دفتر سلامت چشم وزارت بهداشت، گفت: ایران سومین کشور در زمینه کنترل بیماری عفونی چشمی «تراخم» در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

به گزارش شفاآنلاین ، سید فرزاد محمدی افزود: ایران پس از پس از عمان و مراکش، سومین کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در مهار تراخم (نوعی بیماری عفونی چشمی که در مراحل پیشرفته باعث نابینایی می شود) است و با توجه به اهمیت این بیماری به عنوان یک معضل بهداشتی در دهه های گذشته، ایران اخیرا موفق به دریافت گواهی تصدیق مهار تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت(WHO)شده است.

وی ادامه داد: هم اینک در دنیا نزدیک به ۴۰ کشور به عنوان کشورهای بومی دارای بیماری تراخم شناخته می شوند که اغلب این کشورها در آسیا به ویژه جنوب و شرق این ناحیه، آفریقا و کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی قرار دارند.

محمدی افزود: حدود ۱۰۰ سال پیش در دنیا و ۵۰ سال پیش در ایران، تراخم مهم ترین عامل نابینایی به شمار می رفته است از این رو سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر تلاش های گسترده ای را برای مهار این بیماری در سطح جهان انجام داده است. از سال ۱۳۷۵خورشیدی WHO همچنین تلاش های متمرکزتری را در قالب برنامه ۲۰۲۰ GAT در قالب یک ائتلاف را انجام داده است.

به گفته مدیر برنامه ریزی جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، اطلس تراخم با هدف شناسایی مناطق پاک یا آلوده<Infected> به تراخم از سوی سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است که نسخه آن لاین آن نیز موجود بوده و به طور منظم به روز رسانی می شود. بر پایه ائتلاف ۲۰۲۰ GAT شاخص هایی مانند وضعیت پلک چشم، دسترسی به آنتی بیوتیک، پاکیزگی صورت و کنترل بهداشت محیطی به عنوان چهار مکانیزم اصلی مهار تراخم شناسایی می شوند. از آنجا که راه انتقال این بیماری از طریق نشستن مگس از صورت فرد آلوده به فرد دیگربه ویژه کودکان  است در بعد بهداشت محیط، دسترسی به آب تمیز و فاضلاب بهداشتی و نگهداری دام نیز مورد توجه این برنامه است.

وی اظهار داشت: بر این اساس وزارت بهداشت در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور که احتمال آلودگی در آن مناطق بیشتر بود، براساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت پیمایش هایی را انجام داده است. به منظور تکمیل شواهد، سلسله ماموریت هایی با تمرکز بر مناطق مرزی روستایی که در همسایگی افغانستان،پاکستان و عراق که بر اساس اطلس تراخم یا آلوده هستند و یا وضعیت نامعلومی دارند، انجام شده است.

محمدی ادامه داد: بر این اساس، تمامی کودکان با چشم قرمز(مشکوک به تراخم) بررسی شدند که خوشبختانه در میان افراد مورد بررسی هیچ مورد مشکوک به تراخم دیده نشد.

وی اضافه کرد: نتایج پیمایش ها به همراه موارد منتشر شده قبلی، مطالب حاصل از نشست های انجام شده با مسئولان اداره آبفا و آموزش و پرورش و... جمع بندی و در قالب یک الگو به سازمان جهانی بهداشت ارایه شد که در نهایت این سازمان در شهریور امسال پیام تبریک رسمی خود را مبنی بر تصدیق مهار تراخم در ایران اعلام کرد.

به گفته محمدی، با توجه به شاخص های سازمان جهانی بهداشت، ایران ۲۵ سال است که موفق به مهار تراخم شده است که تاکنون مدرکی مبتتنی بر این دستاورد به سازمان جهانی بهداشت ارایه نشده بود.

وی ادامه داد: به همین مناسبت کتابی در زمینه تراخم، تاریخچه آن و وضعیت این بیماری در کشور به تازگی به چاپ رسیده است که همزمان با جشنواره چشم پزشکی پروفسور شمس توزیع خواهد شد.

مراسم بزرگداشت رسمی تصدیق موفقیت ایران در ارتباط با مهار تراخم روز پنج شنبه دوم اسفند ۹۷ با حضور مقامات سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و جمعی از متخصصان و صاحب نظران حوزه چشم پزشکی<Ophthalmology> کشور همزمان با یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس در سالن آمفی تئاتر بیمارستان فارابی تهران برگزار می شود.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: