کد خبر: ۲۲۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 15
از ابتدای سالجاری تاکنون 60 هزار و 409 واحد خون در استان اهدا و 33 هزار واحد خون از طریق شبکه خون رسانی دریافت شده است
شفاآنلاین>سلامت> مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک ذخایر خونی استان نیاز تنها 2 روز را تامین می کند به همین سبب نیازمند کمک و مساعدت هم استانیهای عزیز برای اهدای خون و بالابردن میزان ذخایر خونی هستیم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سهیلا خسروی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون 60 هزار و 409 واحد خون در استان اهدا و 33 هزار واحد خون از طریق شبکه خون رسانی دریافت شده است.

وی گفت: در این مدت مصرف خون و فرآورده های خونی 95 هزار و 315 واحد بوده است.مدیر کل انتقال خون(Blood) سیستان و بلوچستان افزود: ذخایر مطلوب استان باید بیشتراز پنج تا هفت روز باشد تا بتوانیم به درخواست بیماران پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت سیستان و بلوچستان و گستردگی و پراکندگی آن برای حمل و نقل خون، نداشتن دپوی مناسب در هر مرکز درمانی در سطح استان با مشکل رو به رو هستیم.

خسروی گفت: با توجه به تعطیلات چند روزه و سرما در اکثر مناطق کشور ارسال خون از سایر نقاط کشور امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود خون در این استان جدی است از شهروندان خواست برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: کاهش مراجعان برای اهدای خون زنگ خطر جدی برای سلامت و تامین خون سالم را در استان به صدا در آورده است.

وی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران (patients)اختصاص می یابد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: