کد خبر: ۲۲۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 10
با پا گذاشتن خانم‌ها به دوران یائسگی، هورمون‌های استروژن و پروژسترونی که پیش از یائسگی از تخمدان‌ها ترشح می‌شده است، کاهش یافته و در نتیجه با کم شدن تراکم استخوان‌ پوکی در آنها ظاهر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> کاهش تراکم بافت استخوانی باعث پوکی استخوان، آرتروز و برخی بیماری‌های استخوانی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، آتوسا کریمی متخصص زنان و زایمان درباره ارتباط یائسگی خانم‌ها و مشکلات استخوانی گفت: با پا گذاشتن خانم‌ها به دوران یائسگی، هورمون‌های استروژن و پروژسترونی که پیش از یائسگی از تخمدان‌ها ترشح می‌شده است، کاهش یافته و در نتیجه با کم شدن تراکم استخوان‌ پوکی در آنها ظاهر می‌شود؛ در این حالت هر ضربه‌ای باعث می‌شود این زنان بیشتر در معرض شکستگی استخوان‌ قرار گرفته و ترمیم این شکستگی و آسیب‌ نیز به سختی اتفاق بیفتد. در این بین کم شدن تراکم و در ادامه آن پوکی استخوان باعث آرتروز و دیگر بیماری‌های استخوانی می‌گردد.

تاثیر ورزش در پیشگیری(prevention) از یائسگی

وی با اشاره به تاثیر ورزش در این دوره گفت: این مرحله یک دوره طبیعی فیزیولوژیک بدن است که برای هر خانمی در مرحله سنی خاص اتفاق خواهد افتاد. خانم‌هایی که از سنین جوانی به ورزش‌هایی همچون پیاده رویی، دوچرخه سواری و نرمش‌های بدن سازی پرداخته‌اند، بافت ماهیچه و بافت استخوان‌های تقویت شده‌ای دارند از این رو احتمال اینکه تراکم استخوان‌ها آنها کم شود احتمالی کمتر دارد.

وی ادامه داد: با تقویت بافت ماهیچه‌ها پشتیبانی خوب از بافت اسکلتی بدن رخ می‌دهد و تحلیل رفتن بافت ماهیچه‌ایی کم خواهد شد. در این حالت اگر ضربه‌ایی به بدن فرد وارد شود احتمال شکستی کاهش می‌یابد. در ورزش کردن بافت استخوان نیز جوان‌تر و محکم‌تر باقی می‌ماند.

ارتباط یائسگی و آرتروز در خانم‌ها

وی ادامه داد: افراد می‌توانند با اصلاح سبک زندگی، کنترل وزن، استفاده نکردن از سیگار، اصلاح رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های دارویی به کند شدن این روند کمک کنند. استفاده از سیگار خون‌رسانی عروق به بافت‌های اسکلتی را کند کرده و باعث می‌شود تراکم استخوان و استحکام آن‌ها در اثر کمبود اکسیژن کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: شیوه غذا خوردن صحیح نیز در این روند بسیار تاثیرگذار است، کسانی که لبنیات، میوه ، سبزیجات دارای ویتامین دی کافی را مصرف نمی‌کنند، اگر دچار کمبود ویتامین دی شوند این کمبود باعث کاهش جذب کلسیم و کم شدن تراکم استخوانی شده و به پیشرفت پوکی استخوان منجر می‌شود. کسی که سطح ویتامین دی خود را در حد نرمال نگه دارد جذب کلسیم خوبی در بدن وی انجام می‌شود و پوکی استخوان به کندی پیش خواهد رفت.

مکمل‌های دوران یائسگی

کریمی درباره مکمل‌های دوران یائسگی اظهار کرد: مصرف مکمل‌هایی کلسیم و ویتامین دی در دوران یائسگی توصیه می‌شوند که تجویز آن با توجه به اینکه فرد چقدر می‌تواند این مواد را از طریق مواد غذایی دریافت کند و چقدر از مکمل‌های دارویی استفاده کند برای او تجویز می‌شود. از این رو باید توجه داشت این اصلاح ویتامین دی در دوران یائسگی توصیه نمی‌شود، زیرا باید از سنین جوانی سطح ویتامین دی کنترل شده و درحد نرمال نگه داشته شود.
علائم یائسگی زودرس

وی درباره یائسگی زودرس گفت: خانم‌هایی که به هر دلیلی دچار ر سن کمتر از ۴۰ سال به یائسگی زودرس دچار یائسگی شده و از هورمون‌های استروژن و پروژسترون محروم می‌شوند به طور قطع باید زیر نظر پزشک متخصص زنان با کنترل‌های دقیق، هورمون استروژن و پروژسترون خوراکی یا تزریقی را ریافت کنند تا دچار پوکی استخوان زودرس نشوند، همچنین باید در کنار مصرف دارو به شکل مرتب ورزش کنند و با مصرف مواد غذایی مناسب و مکمل‌های دارویی ویتامین دی را در سطح نرمال نگه دارند تا از عوارض یائسگی و پوکی استخوان در امان بمانند.

وی در باب توصیه به خانم‌ها درباره مواجه با سن یائسگی گفت: باید طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و با توجه به نیازشان یک سری مراقبت‌ها و آزمایشات و همچنین تست‌های سرطان(Cancer) دهانه رحم، ماموگرافی و تست‌های تراکم استخوان را انجام دهند. همچنین توصیه می‌گردد ورزش‌های سبک مانند پیاده رویی، آب درمانی انجام دهند تا ماهیچه‌ها و اسکلت در حال فعالیت باشد. همچنین مصرف کلسیم و لبنیات را فراموش نکنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: