کد خبر: ۲۲۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 11
فقیر مطلق به‌طور کلی به خانواری گفته می‌شود که «نتواند مجموعه کالاها و خدمات لازم برای دستیابی به سطحی از زندگی متناظر با حداقل ممکن رفاه را تامین کند.
شفا آنلاین>اجتماعی>طبق آخرین گزارش بانک جهانی موسوم به «چینش پازل فقر» فقر مطلق در ایران کمتر از کشورهایی مثل انگلیس، بلژیک، اسپانیا، کرواسی، یونان و رومانی است.

به گزارش شفا آنلاین:بانک جهانی در بخشی از این گزارش، 36 کشور جهان از نظر فقر مطلق را بررسی کرده و ایران را در بین کشورهایی قرار داده که فقر مطلق در آن ها در مرز صفر قرار دارد.

به وضعیتی که در آن افراد از منابع ضروری برای ادامهٔ زندگی به‌کلی محروم و در تداوم زندگی دچار مشکل هستند، فقر مطلق می گویند. بر این اساس، فقیر مطلق به‌طور کلی به خانواری گفته می‌شود که «نتواند مجموعه کالاها و خدمات لازم برای دستیابی به سطحی از زندگی متناظر با حداقل ممکن رفاه را تامین کند.»

بر این اساس میان 36 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند 31 کشور از جمله کشور توسعه‌یافته‌ای مثل انگلیس فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند؛ در حالی که میزان فقر مطلق در ایران در حد صفر قرار دارد در انگلیس حدود 0.1 درصد مردم با فقر مطلق روبه‌رو هستند.

برخی کشورهای دیگر که فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: بلژیک، کرواسی، اسپانیا، یونان، رومانی، برزیل، لیتوانی، مجارستان، اسلواکی، صربستان، بولیوی و بنگلادش. این گزارش می افزاید، فقر مطلق در ترکیه، فرانسه، اوروگوئه و اوکراین نسبت به ایران کمتر است.

بر اساس این گزارش، طبق تعریف بانک جهانی، هر فردی در جهان که درآمد روزانه کمتر از ۱.۹۰ دلار داشته باشد، در وضعیت فقر مطلق قرار دارد.

وضعیت فقر در ایران

این گزارش در حالی منتشر شده که در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی و فشارهای اقتصادی موجود در داخل جامعه فقر و مشکلات اقتصادی سفره‌های مردم را خالی کرده و اکثریت افراد جامعه زیر فشار مشکلات معیشتی کمرشان خم شده است.

آمارها حکایت از آن دارد که ۳۳ درصد از مردم زیر خط فقر قرار دارند این بدان معناست که طبق برآوردها یک خانواده متوسط باید حداقل یک‌سوم درآمد ماهیانه‌شان را به‌مدت ۹۶ سال پس‌انداز کنند تا بتواند خانه بخرند.

در حالی بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرده است میزان فقر مطلق در ایران در حد صفر قرار دارد که بر اساس گزارش‌های غیررسمی این‌طور تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ میلیون نفر زیر «خط فقر مطلق» قرار دارند.

درست است که نهادهای دولتی میزان فقر مطلق در ایران را عدد صفر معرفی می کنند اما دلیل این موضوع آن است که منظور دولت از فقر مطلق برای یک خانواده پنج نفره ٧٠٠ هزار تومان است. این در حالیست که این مبلغ برای یک خانواده پنج نفره حتی تامین کننده غذایشان نیست. ضمن اینکه خط فقر همچنین بین نقاط مختلف کشور و حتی روستاهای مختلف، متفاوت است.

بر اساس این گزارش، آنچه که به صورت بارز در جامعه قابل مشاهده است شکاف‌های طبقاتی در سراسر کشور است که خودنمایی کرده و حکایت از وضعیتی بحران‌گونه دارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
0
امار جهانی دلار رو 4200 تومن حساب کردن
در صورتیکه دلار عملا 12000 تومانه
در این صورت، بجای صفر درصد ، 30 در صد مردم زیر خط فقر هستند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: