کد خبر: ۲۲۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 05
اخيرا مطالبي در مورد ارتباطات ووظائف پزشكان و پرسنل پزشكي كه از تريبوني مهم بيان شده است در فضاي مجازي ميچرخد وممكن است قطع نظر از مقصود و نظر نهايي گوينده ، سو تفاهماتي بپراكند بي مناسبت نديدم كه يادداشت زير را كه سه سال پيش در اين مورد و وضعيت روز امد ان در دنيا نوشته بودم مجددا منتشر كنم
شفاآنلاین>سلامت> اخيرا مطالبي در مورد ارتباطات ووظائف پزشكان و پرسنل پزشكي كه از تريبوني مهم بيان شده است در فضاي مجازي ميچرخد وممكن است قطع نظر از مقصود و نظر نهايي گوينده  ، سو تفاهماتي بپراكند بي مناسبت نديدم كه يادداشت زير را كه سه سال پيش در اين مورد و وضعيت روز امد ان در دنيا نوشته بودم مجددا منتشر كنم. 

مناسبت اين يادداشت برنامه  اموزش تكنيسين هاي اورژانس و پرستاران(nurses) توسط انجمن سكته مغزي ايران بود كه در ان زمان تازه اغاز كرده بوديم و بعدها باعث همكاري بسيار نزديك متخصصين مغز و اعصاب و اين همكاران شد . اگر چه هنوز هم اين برنامه ادامه دارد و حتي گسترش يافته اما بنظر ميرسد در يك نگاه كلي تر اين همكاري  همچنان  مغفول   مانده باشد و جا دارد كه به جبران مافات مورد توجه بيشتري قرار گيرد ؛ يا حداقل انچه پديد امده تحت تاثير اظهارتي ناصحيح و عجولانه تخريب نگردد .

   تكنولوژي مدرن پزشكي با گسترش ابعاد ووجوه متنوع ان نيازمند كارشناسان ،تكنيسين ها ،پرستاران ،دستياران منشي ها و همكاران متنوع در سطوح مختلف ميباشد  .

   اگر كسي گذارش به بهانه اي به يكي از بيمارستان هاي اروپا يا امريكا بيفتد يكي از نكاتي كه جلب توجه اورا ميكند تعدد همكاران متنوعي است كه طبيبان را در كار تشخيص ،درمان و مراقبت از بيماران ياري ميدهند تعدادي قابل توجه كه بيشتر به يك ناوگان يا يك گردان با تجهيزات ،مختلف ميماند .

   در كشور ما اگرچه در إتاق عمل و تاحدودي در كارهاي بيمارستاني اين نياز احساس شده و تكنيسين هايي وجود دارند اما در ساير كارهاي پزشكي بخصوص در كارهاي سرپايي اين نياز تا حدود زيادي درك نشده است!

   پزشكان در كشور ما مثل درختاني ميمانند كه بر وبار زيادي ندارند و تنها شاخه هايي بي برگ و در نتيجه شكننده تر و ناكارامد تر از زماني هستند كه كارواني از همكاران انها را ياري ميدهند .

   پيدايش دستگاه هاي متنوعي كه كار با انها ،حفاظت از انها  وأحيانا حفاظت از بيماران در برابر خطرات ناشي از انها پيچيدگي هاي خاص خود را دارد .  هريك نيازمند تربيت تكنيسين هايي است كه تنها كار ، يا يكي از كارهاي محدود انها كار با اين دستگاه ها باشد .

  در مواقع اورژانس تكنيسين هاي خاصي مورد لزومند كه مهارت انها و تجربه انها انتقال سريع بيماران و انجام درمان هاي اوليه و بسيار مهم در انها باشد .

   اهميت ثبت وقايع تشخيصي و درماني(Therapeutic) و انجام مكاتبات پزشكي در ميان تخصص هاي مختلف دبيرخانه اي مدرن شامل كاتباني مجهز به اخرين فنون كتابت را ميطلبد

   كارشناساني كه طبيبان را در انجام پروژه هاي تحقيقاتي ياري ميدهند تكنيسين هايي كه از بيماران در منزل يا مراكز مختلف مراقبت ميكنند و بسياري تكنيسين هاي ديگر كه مهارت هاي خاص انها به هيچ وجه ارزشي كمتر از كار پزشكان ندارد !

    فارغ التحصيلان دانشكده هاي ما تعدادشان كم نيست و گفته ميشود بزودي صندلي خالي در برخي از رشته ها خواهيم داشت .ايا بهتر نيست برخي از اين رشته ها تمايلي در جهت اين گونه كارايي ها پيدا كنند و بعد از تعريف تعرفه مناسبي به عنوان دستمزد -  ونه انگونه كه تاكنون با پرستاران رفتار شده -بسياري از جوانان پرانرژي ما به كاري سازنده گمارده شوند . دکتر بابک زمانی/ متخصص مغز و اعصاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: