کد خبر: ۲۲۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 04
خبر این بود که پیرو دستور مقام قضایی حضور سگ ها در پارک ها و حتی خودرو های شخصی ممنوع شده است و با جریمه و مجازات همراه خواهد شد
شفا آنلاین>اجتماعی>بردن سگ به اماکن عمومی مانند خیابان و پارک ممنوع شد. این تیتری است که طی دو روز گذشته در صدر بسیاری از بخش‌های اجتماعی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها قرار گرفت و البته پیش از آن توجه افکار عمومی را در رسانه های اجتماعی نیز به خود جلب کرد.


خبر این بود که پیرو دستور مقام قضایی حضور سگ ها در پارک ها و حتی خودرو های شخصی ممنوع شده است و با جریمه و مجازات همراه خواهد شد. دستوری که پس از ماجرای دو سگ شکاری در پارک لواسان صادر شد تا به نوعی مقابله با موضوع آزار شهروندان توسط سگ ها پیگیری شود و به این مهم شاید چندان توجه نشد که دو سگ حمله کننده در حادثه لواسان سگ های خاص آن محیط و غیرآپارتمانی بوده اند که بیشتر در باغ و فضاهای بزرگ نگهداری می شوند.

شاید بهتر بود در بررسی حادثه به همه جنبه های مختلف ماجرا توجه می شد که اساسا چنان سگ هایی که در ماجرای لواسان حادثه آفریدند، چقدر امکان نگهداری از آنان در تهران و سایر کلان شهرها وجود دارد و چقدر امکان دارد حیوانات خانگی که در تهران و سایر شهرها نگهداری می شوند اصلا امکان چنان خطری را برای شهروندان ایجاد کند.

در این ميان باید توجه داشت که مسئولان امر در حادثه لواسان آن چنان که باید به اصل موضوع توجه نکردند و تنها به دادن حکمی کلی بسنده کردند. برای مثال ساده، در همان زمان، شاهین صمدپور مستندسازاجتماعی که به موضوعات روز می‌پردازد، برای شفاف سازی به سراغ خانواده دختر بچه ای که مورد حمله قرار گرفت، رفت. هرچند به نظر می رسد حتی برداشت‌ها از همان مستند نیز برای پاک کردن صورت مساله اصلی تبديل شد و هیچ اقدام درستی جهت رفع مشکل یا وضع قانون نشده است. در گزارش صمدپور ، پدر کودکی که مورد حمله قرار گرفته، مشخصا از بی مسولیتی و عدم توجه صاحبان دو سگ شکاری گلایه داشت اما در پی آن تنها شاهد صادر شدن دستور حبس این نوع حیوان خانگی شدیم. دستور ورودممنوع سگ ها به پارک ها و حتی فضای خودروهای شخصی با واکنش‌های متعدد کاربران در فضای مجازی نیزمواجه شد. عده ای از این دستور تقدیر و عده ای آن را نقد کردند و این دستور را درست ندانستند.فارغ از موضوع دستور صادر شده از سوی مسئولان، کاش از خودمان به عنوان يك شهروند سوال کنیم که چقدر به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.اینکه خبرنگاری در یک گزارش تصویری سعی می‌کند وضعیت را شرح دهد و برای بهبود اوضاع اجتماعی تلاش کند؛ در این میان چرا باید مورد حملات حامیان حیوانات قرار بگيرد؟ غیر از این است که باز هم شاهد به اشتباه هدف قرار دادن یک انسان هستیم؟ این که این دستور چقدر می‌تواند باعث آزار حیوانات خانگی باشد، موضوع پنهانی نیست اما چقدر هر کدام ما به مسئولیت خودمان به درستی عمل کرده ایم و بیش از آن چرا نباید به جای مجازات همه کسانی که حیوان خانگی دارند ، تنها مجازات قانونی و درست برای صاحبان سگ‌هایی که به کودک حمله کرده‌اند، اتفاق بیفتد؟ آن هم در حالی که طبق گزارش‌ها سگ ها کمتر از ساعتی بعد به صاحبانش تحویل داده شده اند.

و می ماند ای کاش آخر که ، کاش حالا از این موضوع درس بگیریم و به جای پرداختن به حواشی و به اصل مساله بپردازيم ، ای کاش به جای حبس حیوانات مظلوم در منزل و دیدن کامنت‌های فحاشی در صفحه های مجازی همچون صفحه شاهین صمدپور، شاهد بازخواست مقصران و شنیدن صحبت‌های صاحبان سگ‌ها در فضای مجازی می شدیم. این دستورالعمل تازه وضع شده مانند سال‌های قبل عمر چندان طولانی نخواهد داشت و باید امیدوار بود یک بار به جای پاک کردن و انکار مساله، به حل کردن آن بپردازیم.قانون


مرجان قربانی فر / کارشناس ارشد مدیریت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: