کد خبر: ۲۲۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 2019January 17
این شیوه درمانی شامل نمونه گیری از سلول های خون بیمار و تبدیل آن ها به سلول های بنیادی پرتوان القایی است که قابلیت تبدیل به هر نوع سلول دیگر در بدن را دارند. سپس این سلول ها به گونه ای برنامه ریزی می شوند که به سلول های اپی تلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) تبدیل شوند
شفاآنلاین>سلامت> محققان با استفاده از سلول های بنیادی، یک شیوه درمانی جدید برای جلوگیری از نابینایی در اثر ابتلا به بیماری انحطاط ماکولا (AMD) ابداع کردند.

به گزارش شفاآنلاین، این شیوه درمانی شامل نمونه گیری از سلول های خون بیمار و تبدیل آن ها به سلول های بنیادی پرتوان القایی است که قابلیت تبدیل به هر نوع سلول دیگر در بدن را دارند. سپس این سلول ها به گونه ای برنامه ریزی می شوند که به سلول های اپی تلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) تبدیل شوند.

این سلول های تک لایه گیرنده های نور موجود در شبکیه را تغذیه می کنند و در مرحله پیشرفته بیماری انحطاط ماکولا از بین می روند. در نتیجه نابودی این سلول ها، گیرنده های نوری نیز از بین می روند و در نتیجه بیمار (Patient)نابینا می شود.

اما در این شیوه درمانی، سلول های اپی تلیوم رنگدانه در حال مرگ با سلول های جدید حاصل از تبدیل سلول های بنیادی پرتوان جایگزین می شوند تا بینایی بیمار حفظ شود.
آزمایش های اولیه محققان انستیتو ملی سلامت آمریکا روی مدل های جانوری با موفقیت انجام شده است و انتظار می رود به زودی این شیوه به عنوان اولین روش درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی پرتوان القایی روی انسان مورد آزمایش قرار گیرد.

دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا (بخشی از شبکیه)، یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که باعث می شود فرد با افزایش(Increase) سن، دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.

ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می شود و باعث می شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد.

تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن (AMD) محسوب می شوند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: