کد خبر: ۲۲۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 2019January 15
دانه‌ چیا، دانه‌ ریز سیاه رنگ‌ و برگرفته از گیاه مریم گلی و از خانواده‌ نعناع است اما فریب اندازه کوچک آن را نخورید

شفا آنلاین>سلامت>چیا دانه ای است که بسیاری از افراد آن را با تخم شربتی یا بذر ریحان اشتباه می گیرند، در حالی که این سه متفاوت از یکدیگرند و هر کدام خاصیت ویژه ای دارند.

به گزارش شفا آنلاین:دانه‌ چیا، دانه‌ ریز سیاه رنگ‌ و برگرفته از گیاه مریم گلی و از خانواده‌ نعناع است اما فریب اندازه کوچک آن را نخورید. این دانه‌های ریز، مواد مغذی زیادی دارند .

  ۲۸ گرم (معادل دو قاشق سوپ‌خوری)
دانه‌ چیا حاوی:
فیبر: ۱۱ گرم
 پروتئین: ۴ گرم
 چربی: ۹ گرم (که ۵ گرم آن امگا۳ است).
کلسیم:   ۱۸ درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
منگنز: ۳۰ درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
 منیزیم:   30 درصداز آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.
فسفر: ۲۷  درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.همچنین چیا حاوی میزان قابل توجهی روی، ویتامینB3  (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1( تیامین) و ویتامین B2 است.تحقیقات نشان داده که مصرف دانه چیا با کاهش خطر بسیاری از بیماری ها در ارتباط است.  خواص غذایی دانه چیا عبارت است از:
راهی مناسب برای کاهش وزن
دانه چیا سرشار از فیبر است و همان طور که می دانید مواد غذایی حاوی فیبر خاصیت سیر کنندگی دارند و اشتهای افراد را کاهش می دهند. دانه چیا وقتی با آب ترکیب می شود، حالت ژله ای به خود می گیرد و در معده حجم بیشتری را اشغال می کند. این خاصیت در کاهش وزن به شما کمک می کند.
 خاصیت کاهندگی کلسترول خون
  اگر کلسترول خونتان بالاست از این دانه های گمنام غافل نشوید .
کاهش ریسک بیماری  های قلبی و عروقی
 دانه چیا سرشار از امگا 3 است. امگا 3 نقش زیادی در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های التهابی دارد.
کاهش قند خون
اگر قند خونتان کنترل شده نیست حتما از این دانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.چگونه از دانه چیا در برنامه غذایی خود استفاده کنیم؟از دانه چیا به صورت های گوناگون استفاده می شود. چون این دانه مزه خاصی ندارد، می توان در بسیاری از غذاها و مواد غذایی از آن استفاده کرد. همچنین می توان این دانه را به شیر، ماست، آب میوه ها و شربت های خانگی اضافه و میل کنید. برخی از افراد آن را به سالاد خود اضافه و مصرف می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: