کد خبر: ۲۱۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۷ - 2019January 10
به دلایل گوناگونی ممکن است بخواهید برای مدتی گیاهخوار شوید، مثلاً شاید پزشکتان توصیه کرده و یا این که فقط دلتان بخواهد تجربه‌اش کنید! خوب است بدانید گیاهخوار شدن، بدنتان را تغییر خواهد داد
شفاآنلاین>سلامت> افرادی که مواد غذایی غنی شده مصرف نمی‌کنند و رژیم غذایی متعادلی ندارند مستعد شکستگی استخوان، تنگی نفس، خستگی و ضعف، افت حافظه و احساس مورمور شدن در دست‌ها و پاها می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،  به دلایل گوناگونی ممکن است بخواهید برای  مدتی گیاهخوار شوید، مثلاً شاید پزشکتان توصیه کرده و یا این که فقط دلتان بخواهد تجربه‌اش کنید! خوب است بدانید گیاهخوار شدن، بدنتان را تغییر خواهد داد.

برخی تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتند و برخی دیگر به ماه‌ها و حتی بیشتر از یک سال زمان نیاز دارند...

گیاهخواری با گیاهخوار شدن نه تنها محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات را کنار می‌گذارید، بلکه خیلی از غذا‌های فرآوری شده که با محصولات حیوانی تهیه شده است نیز از رژیم غذایی‌تان خارج می‌کنید.

چه می‌خورید؟

گیاهخواری چیزی نیست که به آن عادت داشته باشید! این روزها، محصولات آماده شده‌ی فراوانی وجود دارند که سعی دارند گوشت و لبنیات و سایر غذا‌ها را که در رژیم گیاهخواری وجود ندارند شبیه‌سازی کنند، مانند پاستا، دسر‌ها و چیز‌هایی مانند انواع نان و بیسکوئیت. اما در اصل این محصولات بر پایه‌ی گیاهان هستند؛ بنابراین آنچه شما در این رژیم می‌خورید شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، بنشن و حبوبات، غلات کامل و مغز‌ها است. شما می‌توانید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل پروتئین(Protein)، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود.

افرادی که مواد غذایی غنی شده مصرف نمی‌کنند و رژیم غذایی متعادلی ندارند مستعد شکستگی استخوان، تنگی نفس، خستگی و ضعف، افت حافظه و احساس مورمور شدن در دست‌ها و پا‌ها می‌شوند.

هفته‌های اول و دوم
چه تصمیم بگیرید به یکباره گیاه‌خوار شوید و چه این که آن را کم‌کم تجربه کنید، به هر حال گوارشتان در ابتدا کمی دگرگون خواهد شد. معمولاً افراد کمی احساس نفخ می‌کنند؛ چراکه در حال افزایش مصرف فیبر و محصولات تازه هستند که طول می‌کشد تا بدنشان به آن‌ها عادت کند. این طبیعی است و معمولاً بعد از یکی دو هفته برطرف می‌شود. چیزی که طی این مدت ممکن است متوجهش شوید این است که احساس می‌کنید انرژی‌تان بیشتر شده، چون ویتامین و مواد معدنی بیشتری مصرف می‌کنید و غذا‌های فراروی شده‌ی حیوانی را کنار گذاشته‌اید.

خیلی از افراد طی ماه‌های اول گیاهخواری، پوستشان وضعیت بهتری پیدا کرده و جوش‌هایشان محو می‌شوند. یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت(Diabetes) را بعد از یکی دو ماه کاهش بدهد؛ اما از طرفی ممکن است ذخایر ویتامین D. تان نیز کاهش پیدا کند. کمبود این ویتامین منجر به سرطان، میگرن، بیماری قلبی و افسردگی خواهد شد. پس مهم است که از نور آفتاب به اندازه استفاده کنید، مکمل مصرف کنید و غذا‌های غنی شده با ویتامین D. را در برنامه داشته باشید.

تغییرات بلندمدت
حالا دیگر شما به گیاهخواری عادت کرده‌اید و روده‌هایتان نیز نسبت به گذشته سالم‌ترند. انرژی بیشتری دارید و ریسک خیلی از بیماری‌ها را پایین آورده‌اید؛ اما فراموش نکنید که شرط اصلی یک رژیم غذایی، تعادل است. شما باید مواد مغذی لازم را به میزان کافی دریافت کنید و غذا‌های غنی شده بخورید تا آن‌هایی را که در رژیم گیاهخواری ممکن است به اندازه دریافت نکنید، جایگزین کنید مانند ویتامین B۱۲ و کلسیم و ویتامین D.

سلامت قلب و عروق گیاه‌خواران با مصرف ویتامین B۱۲

افرادی که مواد غذایی غنی شده مصرف نمی‌کنند و رژیم غذایی متعادلی ندارند مستعد شکستگی استخوان، تنگی نفس، خستگی و ضعف، افت حافظه و احساس مورمور شدن در دست‌ها و پا‌ها می‌شوند. همه‌ی این‌ها قابل پیشگیری‌اند، بنابراین اگر قرار است گیاهخوار شوید، اول یک مطالعه و تحقیق کامل انجام دهید و سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید. برای هر وعده از غذایتان برنامه داشته باشید و اگر لازم شد از مکمل استفاده کنید تا از فواید رژیم گیاهخواری بهره‌مند شوید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار