کد خبر: ۲۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۷ - 2019January 10
یک عصب مرده در دندان گاهی اوقات به عنوان یک مغز دندان نکروتیک یا دندان بدون مغز نیز شناخته می شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، دندان در نهایت به خودی خود می افتد اما انتظار برای فرا رسیدن این رخداد می تواند خطرناک باشد زیرا دندان عفونی می شود و فک و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.یک دندان مرده همواره از طریق نگاه کردن، شناسایی نمی شود
شفا آنلاین>سلامت>زمانی که دیگر خونی به دندان نمی رسد، مرگ به سراغ آن می آید. این مرگ زمانی به سراغ دندان می آید که  پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان مزمن  شده باشد .به گزارش عصر ایران ، دندان از سه لایه مینا، عاج و مغز تشکیل شده است. مغز دندان حاوی رگ های خونی و اعصاب است.اعصاب مرده یا در حال مرگ در مغز دندان، می تواند به شکل گیری یک دندان مرده <Dead teeth>منجر شود. همچنین، یک دندان مرده دیگر هیچ خونی دریافت نمی کند.

به گزارش شفا آنلاین:یک عصب مرده در دندان گاهی اوقات به عنوان یک مغز دندان نکروتیک یا دندان بدون مغز نیز شناخته می شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، دندان در نهایت به خودی خود می افتد اما انتظار برای فرا رسیدن این رخداد می تواند خطرناک باشد زیرا دندان عفونی می شود و فک و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.یک دندان مرده همواره از طریق نگاه کردن، شناسایی نمی شود. تنها یک دندان پزشک قادر به تشخیص آن خواهد بود و بر همین اساس است که مراجعه منظم به دندان پزشک اهمیت دارد.با وجود این، دو علامت اصلی یک دندان مرده که می تواند به شناسایی آن کمک کند، درد و تغییر رنگ دندان است.
درد
مرگ عصب یا یک عفونت به طور معمول موجب افزایش شدت درد می شود.احساس درد به واسطه یک عصب مرده شاید عجیب به نظر برسد اما درد در درون دندان ریشه ندارد بلکه از پایانه های عصبی فوق العاده حساس اطراف بخش بیرونی دندان که به نام غشای پریودنتال شناخته می شود، سرچشمه می گیرد.باکتری ها و بقایای عصب مرده یا چرک در حفره مغز دندان جمع می شود و به غشای پریودنتال فشار وارد می کند که می تواند موجب احساس درد شدید شود.
اگر عفونتی وجود داشته باشد، ممکن است به آبسه و تولید علایم دیگر منجر شود از جمله:
- مزه بد دهان  - بوی بد دهان - تورم - جوش روی لثه ها
تغییر رنگ
اگر دندان مرده باشد، اغلب رنگ آن تیره‌تر خواهد شد و فرد ممکن است متوجه تغییر رنگ زرد، خاکستری یا سیاه شود.تغییر در رنگ، معمولا به واسطه مرگ سلول های قرمز خون رخ می دهد. این شرایط بسیار شبیه اثر کبودی است.تغییر رنگ معمولا در صورت رسیدگی نکردن به یک دندان مرده رخ می دهد و با گذشت زمان، مشهودتر می شود.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان از لایه بیرونی آن آغاز می شود اما با گذشت زمان، می تواند موجب بروز حفره و نفوذ به لایه های عمیق‌تر دندان شود.در صورت درمان نشدن پوسیدگی ، این شرایط می تواند به مغز دندان برسد و مسیری را برای ورود باکتری ها به دندان و مرگ عصب فراهم کند.مغز دندان سالم، یک واکنش التهابی به باکتری ها خواهد داشت و تلاش می کند با عفونت مبارزه کند اما سلول های سفید خون تا مدتی می توانند به مبارزه ادامه دهند.

با افزایش فشار درون مغز دندان، جریان خون قطع و گرسنگی عصب به مرگ مغز دندان منجر می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: