کد خبر: ۲۱۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 2019January 08
خداحافظ کنکور». اين پيام محمد بطحايي به خصوص بعد از نامه اخيرش به رهبري انقلاب درباره مافياي كنكور وكتب كمك درسي پيامي جدي به حاميان كنكور داشت كه‌سرانجام بعد از چندين سال، قرار است كنكور سراسري از نظام آموزشي كشور حذف شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>حذف كنكور و تاثير سوابق تحصيلي در ورود دانش آموزان به دانشگاه جدي تر از هميشه دنبال مي شود. به خصوص آنكه وزير آموزش و پرورش چند روز قبل در صفحه شخصي خود نوشت: «ورود به ۸۵درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم.

خداحافظ کنکور». اين پيام محمد بطحايي به خصوص بعد از نامه اخيرش به رهبري انقلاب درباره مافياي كنكور وكتب كمك درسي پيامي جدي به حاميان كنكور داشت كه‌سرانجام بعد از چندين سال، قرار است كنكور سراسري از نظام آموزشي كشور حذف شود. جديت و پيگيري وزير آموزش و پرورش براي حذف كنكور البته با همراهي ديگر بخش هاي دولتي از جمله وزارت علوم همراه شد و منصور غلامی، وزیر علوم با انتشار خبری مبنی بر حذف مرحله‌ای کنکور از مهر سال ۹۸ بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمام ظرفیت‌های آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات غیرانتفاعی، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های فوق واگذار می‌شود و داوطلبان متقاضی رشته محل‌های اعلامی ضرورتی به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری ندارند. همچنین وی می‌افزاید: فهرست رشته محل‌های دانشگاهی قبل از ثبت نام کنکور سراسری تا آخر دی توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

داستان دنباله دار يك آزمون

كنكور در سال هاي برگزاري در نظام آموزشي ايران همواره يك آزمون سرنوشت ساز در زندگي افراد بود كه مسير هاي مختلفي را براي زندگي آن‌ها تعيين مي كند. از نوع رشته هاي انتخابي براي تحصيل گرفته تا آينده شغلي افراد جملگي با آزمون كنكوري گره خورده كه اوّلین بار در سال ۴۸ برگزار شد و بيش از 47 هزار نفر داوطلب در آن شرکت کردند و به صورت سوالات جواب کوتاه طرّاحی شده بود.در سال‌های مختلف گرايش به رشته هاي پزشكي با جوهاي عمومي در جامعه تعيين شده و در سال هاي اخیر نيز توجه داوطلبان کنکور به رشته تجربی بیش از پیش شده‌است به طوری که تعداد شرکت کنندگان داوطلبان در کنکور تجربی در سال ۹۵ به ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر رسید. این در حالی است که در همین سال تعداد شرکت کنندگان کنکور ریاضی فیزیک به ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور علوم انسانی به ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد شرکت کنندگان کنکور هنر ۵۴ هزار و ۶۹۷ نفر و در کنکور منحصرا زبان به ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ نفر رسیده‌است. طبق این آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سال ۹۵ بیش از سه برابر داوطلبان کنکور ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. علت این امر بازار کار رشته‌های تحصیلی تجربی است اما متاسفانه با توجه به آمار، تعداد پزشک‌ها بیشتر از بیماران خواهد شد و همچنین با توجه به افزایش بهداشت جهانی اشباع شدن بازارکار این رشته‌های محبوب دور از ذهن نیست.يكي از موضوعات مهم در گرايش افراد به رشته هاي دانشگاهي اما بر اساس نوع آموزش‌ها و كمك هاي آموزشي است كه در سال هاي پيش از كنكور و در دوران مدرسه ارائه مي شود كه انگيزه‌هاي اقتصادي ، حرف نخست را در چگونگي ارائه آن مي زند. موضوعي كه وزير آموزش و پرورش و بسياري از كارشناسان آموزشي نيز درباره آن صحبت كرده و درباره آن هشدار داده اند و با حذف كنكور قطعا بسياري از حاشيه هايي كه در اين حوزه وجود دارد كمتر خواهد شد.موضوع حذف كنكور از چند سال قبل مطرح شد و در سال ۹۵ برای کنکور ۹۶ تاثیر معدل مثبت درنظر گرفته شد و برای سال‌های بعد باید بررسی شود. چرا که طبق قوانین، تاثیر قطعی معدل درکنکور باید در صورتی اعمال شود که امتحانات سه سال آخر دبیرستان به صورت نهایی برگزار شود. با اعتراض به این مساله که چرا نمرات یک سال امتحان نهایی (سال سوم) باید در کنکور تاثیر قطعی داشته باشد این موضوع بررسی شده و تاثیر معدل در کنکور ۹۶ تاثیر مثبت شد.اكنون نيز تاثیر معدل در کنکور سراسری سال 98 بعد از کش و قوس‌های فراوان به صورت حداکثر 30 درصد و برای متقاضیان نظام قدیم ۲۵ درصد تاثیر مثبت اعلام شد و عملا تاثیری در قبولی رشته‌های پر متقاضی نخواهد داشت.

نياز جدي عدالت آموزشي

قرار است در روش جدید امتحانات هماهنگ کشوری (امتحانات نهایی) جایگزین شود و ملاک عمل قرار گیرد، در نظام 3-3-6 در سال چهارم متمرکز می‌شوند در حالی که در گذشته این امتحانات در سال سوم، سال قبل از پیش دانشگاهی برگزار می‌شد، نمره دانش‌آموزان در این امتحانات ملاک عمل قرار می‌گیرد و فاکتور اصلی در اثرگذاری این جریان می‌شود و اثر آن هم بیشتر خواهد شد، بنابراین به موازات افزایش این اثرگذاری باید نظارت هم بیشتر شود چراکه لو رفتن سوالات قبل از امتحانات باعث می‌شود برخی دانش‌آموزان از محتوای امتحانات زودتر باخبر شوند، البته این اخبار همیشه به جز سال گذشته از سوی مسئولان آموزش و پرورش تکذیب شده است، اما به هر حال نظارت بیشتر لازمه این روش جدید محسوب می‌شود.

كارشناسان آموزشي معتقدند حذف کنکور در شرايط فعلي رویکرد مناسبی است و راهی نيز جز حذف کنکور از صحنه آموزش کشور نبوده و باید نقش آن در سیستم آموزشی کم و کمتر شود. البته بسیاری از موسسات کنکور با حذف کنکور مخالف هستند چرا که سود این موسسات از برگزاری کنکور و استفاده از شیوه تست زنی تامین می‌شود، بنابراین این موسسات مقابل این روند هستند. بررسي ها نشان داده شماری از خانواده‌ها در سال چهارم دبیرستان مبلغی بالغ بر 20 میلیون تومان برای همان یک سال هزینه می‌کنند و در نهایت فرزندشان در دانشگاه آزاد یا پیام نور یا غیر‌انتفاعی پذیرفته می‌شود، در حالی‌که این دانشگاه‌ها فقط نیاز به ثبت نام دارند.در چنين شرايطي حذف كنكور اقدامي لازم است كه در كنار آن باید عدالت آموزشی هم مورد توجه قرار بگیرد چراکه اختلاف آموزشی بین مدارس سراسر کشور خیلی زیاد است، دانش‌آموزانی که در مدارس مناطق محروم و عادی تحصیل می‌کنند نباید در این روش زیان ببینند، بنابراین لازم است دولت توجه بیشتری به این نوع از مدارس نشان دهد و در همین راستا امکانات آموزشی را در کنار کاهش تعداد دانش‌آموزان در این مدارس افزایش دهد تا دانش‌آموزان در یک رقابت یکسان وارد محیط دانشگاه‌ها شوند.قانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: