کد خبر: ۲۱۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 06
در کشوری مانند ایران با سرانه درمان خاصی که دارد، انرژی گذاشتن بر درمانِ صرف، و فراموش کردن ارجاع فقط یک معنی دارد: پرت سرمایه و هدر دادن بودجه
شفاآنلاین>سلامت> سالها قبل در نوشتاری این عنوان را اورده بودم. ارجاع دیگر انتخاب نیست بلکه یک اضطرار است. الان بعد از اینکه سالها همه مسئولین وزارت بهداشت در تئوری بر طبل ارجاع و پزشک خانواده کوبیدند و در عمل کاملا بر ضد ان عمل کردند، شاید فرصتی هست تا دوباره کلمه ارجاع را هجی کنیم.

در کشوری مانند ایران با سرانه درمان خاصی که دارد، انرژی گذاشتن بر درمانِ  صرف، و فراموش کردن ارجاع فقط یک معنی دارد: "پرت سرمایه و هدر دادن بودجه"

این یک نظریه خام و از طرف من و چند نفر دیگر نیست. دنیا به این باور سالها پیش رسیده است که چاه درمان پر شدنی نیست و هر قدر بودجه داخل ان بریزی، باز هم ‌این چاه خالی است و باز بودجه میطلبد.

در دنیا و کشورهایی که در سطح بالاتری از بهداشت و درمان نسبت به ما قرار دارند این مشکل را با نظام ارجاع حل کرده‌اند. بر این اساس بیمار خودش تنها در صورتی حق دارد مستقیما به هر پزشک‌ متخصصی که خودش خواست مراجعه کند که قبول کند هزینه‌های وی تحت پوشش بیمه نباشد. در غیر این صورت و در حالتی که بخواهد از پوشش بیمه برخوردار باشد، راهی ندارد جز اینکه از کانال پزشکان عمومی عبور کند.

در کشور ما قرار بود این سیستم‌ با عنوان پزشک خانواده پیاده شود ولی بعد از اجرا یک طرح شبه‌سایه از پزشک خانواده در استانهای فارس و مازندران (طرح ناقص ۰۲)، عملا گسترش ان (طرح شبه پزشک خانواده) متوقف شد.

بارها گفتیم و نوشتیم که میتوان برای اجرای پزشک خانواده استاندارد به صورت فازبندی عمل کرد و در فاز اول  صرفا ارجاع را فعال کرد. در این فاز میتوان برخورداری از پوشش بیمه را صرفا در صورت ارجاع برقرار کرد و هر کس که خودش مستقیم مراجعه به سطح دو و بالاتر را داشت از جیب خود هزینه کند.

مخالفان این طرح عملا بدنه خود وزارت بودند.
بارها به نوشته‌های طرفداران این طرح انواع برچسبها را زدند. مانند اینکه اینها فقط میخواهند برای پزشکان عمومی ایجاد درامد بکنند.

پاسخ ساده است  حتی با این عنوان هم ایا اشکالی در راه‌اندازی ارجاع است؟  میفرمودند که وزارت این را قبول نمیکند

دیدیم که وزیر مستعفی هم در این اواخر مرتب کلمه ارجاع را به جای پزشک خانواده بکار میبردند.
ما مخالف پزشک(Doctor) خانواده نیستیم . فقط واقع‌بین هستیم. ایا پزشک خانواده الان قابل اجرا در کل کشور هست؟

اگر هست خوب بسم الله
ولی اگر نیست (که به اعتقاد من الان اصلا قابل اجرا نیست) خوب میتوان سیستم ارجاع را فعال کرد و در اینده و با ساخت زیر ساختهای لازم پزشک خانواده استاندارد را هم راه‌اندازی کرد.

به هر حال
در شرایط فعلی که سرپرست محترم  وزارت بهداشت به نظر اعتقاد بیشتری  به ارجاع و سیستم ارجاع دارند، شاید فرصت خوبی باشد تا با بحث و تبادل نظر  این باقیات صالحات را برای دو سال اخر دولت تدبیر و امید راه اندازی کرد و روزنه امیدی برای اینده بهداشت و سلامت در مملکت ایجاد کرد.

فراموش نکنیم
دنیا سالهاست که به این شعار رسیده است که
سلامت مقدم بر درمان است
و به جای افتتاح سریالی بیمارستانهای فوق تخصصی با هزینه کردن در بهداشت و پیشگیری(prevention)، مانع از این میشوند که شهروندان نیاز به بیمارستان پیدا کنند. ان هم با هزینه بسیار پایینتر. دکتر بیژن بابایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: