کد خبر: ۲۱۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 04
این حسگر بر روی در ظرف نمونه ادرار بیمار چسبانده می شود و پس از آن، ظرف حاوی نمونه ادرار و حسگر به مدت 30 دقیقه در دمای حدود 35درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>محققان دانشگاه شیراز با استفاده از فناوری نانو موفق به طراحی و تولید حسگر تشخیص عفونت ادراری شدند.

به گزارش شفاآنلاین، روابط عمومی دانشگاه شیراز در گزارش روز جمعه خود به نقل از سرپرست تیم تحقیق طرح یاد شده، اظهار داشت: در طراحی این حسگر از 16 نانو ذره طلا و نقره استفاده شده است و برهمکنش بخارات حاصل از باکتری‌های موجود در نمونه ادرار با نانو ذرات باعث ایجاد تغییر رنگ در حسگر می‌شود به گونه‌ای که نانو ذرات طلا، از قرمز به بنفش و نانو ذرات نقره از زرد به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

بهرام همتی نژاد اضافه کرد: از آنجا که بخارات هر باکتری با باکتری دیگر متفاوت است، تغییر رنگ نانو ذرات، نوع باکتری و شدت تغییر رنگ و غلظت عفونت<Infection> را مشخص می‌کند.

این استاد شیمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در حال حاضر روش متداول برای تشخیص عفونت ادراری، کشت نمونه ادرار است که نتیجه آن پس از 48 ساعت مشخص می‌شود اما به کمک این حسگر این مدت زمان به نیم ساعت کاهش می‌یابد.

طراح این حسگر نیز با بیان اینکه این وسیله در ابعاد 2 در 2 سانتی متر طراحی شده است، گفت: این حسگر بر روی در ظرف نمونه ادرار<Urine> بیمار چسبانده می شود و پس از آن، ظرف حاوی نمونه ادرار و حسگر به مدت 30 دقیقه در دمای حدود 35درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود.

محمدمهدی بردبار افزود: پس از گذشت این مدت زمان، نمونه را از دستگاه خارج کرده و نتایج تغییر رنگ نانو ذرات بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه این حسگر در مرحله آزمایشگاهی ساخته شده و برای تولید انبوه آن نیاز به مشارکت سرمایه گذاران است، اظهار داشت: این حسگر افزون بر آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌تواند در مطب پزشکان و منازل نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، حسگر رنگی تشخیص عفونت ادراری بر پایه نانو ذرات، گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت مالکیت صنعتی را نیز دریافت کرده است.ایرنا
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: