کد خبر: ۲۱۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
ضعیفی چشم با عینک درمان می‌شود که اگر بتواند انحراف را هم برطرف کند، اتفاق خوبی است. ولی اگر عینک نتواند انحراف چشم را اصلاح کند، درمان تنها از طریق جراحی امکان‌پذیر است، اما درمان اصلی تنبلی چشم فقط بستن چشم است
شفاآنلاین>سلامت>بهترین زمان برای درمان انحراف چشم در همان سنین پایین کودکی می باشد اهداف درمان استرابیسم، حفظ دید، مستقیم کردن چشم ها و بازگرداندن دید دو چشمی است.

به گزارش شفاآنلاین، انحراف چشم<Deviation of the eye> بیماری‌ای است که در نتیجه وجود اختلال در سیستم اعصاب یا عضلات چشم ایجاد می‌شود و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی ‌برای فرد شود. انحراف چشم می‌تواند باعث بروز اختلال در بینایی کودک به شکل تنبلی چشم شود. انحراف چشم یا استرابیسم در میان گروه سنی اطفال مشکل شایعی بوده و در حدود ۴% کودکان دیده می شود ولی ممکن است زمان بروز ان در سنین بالاتر نیز باشد.

زمانی که نوزاد در شرایط عادی و طبیعی متولد می‌شود، همه اعضای بدن یک فرد بزرگسال را دارد؛ دست، پا، زبان، چشم و… اما در دوران نوزادی، او قادر نیست از هیچ کدام این اعضا به درستی استفاده کند. در نتیجه در اکثر موارد وجود این مشکل تا قبل از ۶ ماهگی در نوزادان قابل تشخیص و درمان نمی باشد.

آیا انحراف چشم کودکان ارثی است؟

نظر شما در پاسخ به این سؤال چه می باشد؟ اگر پاسختان مثبت است درست حدس زدید. انحراف چشم هم مانند خیلی از بیماری های دیگر می تواند دلیل زنتیکی داشته باشد. انحراف چشم می‌تواند به شکل مادرزادی یا اکتسابی بروز کند؛ انحراف چشم مادرزادی در ۵ تا ۶ ماه اول تولد اتفاق می‌افتد و اگر بعد از این سنین نمایان شود، اکتسابی است. اگر انحراف چشم مادرزادی باشد، معمولاً در ۵ تا ۶ ماه اول زندگی نوزاد تشخیص داده و درمان می‌شود، اما گاهی زمان زیادی از ایجاد این مشکل می‌گذرد و والدین با تشخیص انحراف در چشم کودک به پزشک مراجعه می‌کنند. در چنین شرایطی اگر مشکل اصلی تشخیص داده و کودک درمان شود، به راحتی می‌توان از بروز تنبلی و انحراف چشم جلوگیری کرد.

درمان انحراف چشم در کودکان

بهترین زمان برای درمان انحراف چشم در همان سنین پایین کودکی می باشد.  اهداف درمان استرابیسم، حفظ دید، مستقیم کردن چشم ها و بازگرداندن دید دو چشمی است. بسته به علت استرابیسم، درمان ممکن است بصورت تجویز عینک، برداشتن کاتاراکت یا اصلاح سایر علل زمینه ای ایجاد انحراف و یا تغییر دادن موقعیت عضلات نامتعادل چشم باشد. بعد از انجام یک معاینه کامل چشمی شامل مطالعه دقیق قسمت های داخلی، چشم پزشک درمان مناسب اپتیکی، طبی یا جراحی را انتخاب خواهد نمود. اغلب بستن چشم بهتر جهت تقویت بینایی چشم امبلیوپیک نیز ضروری خواهد بود.

در بعضی کودکان ممکن است پزشک تشخیص دهد که کودک به عینک نیاز دارد، اما تجویز عینک گاهی می‌تواند همه انحراف را اصلاح کند.گاهی وقتی کودک عینکش را برمی‌دارد، انحراف چشمش ظاهر می‌شود. این نشان می‌دهد که این انحراف وابسته به ضعف<Weakness> چشم است.

در این شرایط اگر ضعف چشم درمان شود، انحراف هم درمان می‌شود. در مواردی که قسمتی از انحراف با استفاده از عینک باز هم باقی می‌ماند، چشم این بچه‌ها معمولا با سه نوع مشکل روبه‌روست؛ آن‌ها هم چشم‌های ضعیفی دارند و هم با تنبلی و انحراف چشم درگیر هستند که درمان هر کدام از این‌ها هم متفاوت است.

ضعیفی چشم با عینک درمان می‌شود که اگر بتواند انحراف را هم برطرف کند، اتفاق خوبی است. ولی اگر عینک نتواند انحراف چشم را اصلاح کند، درمان تنها از طریق جراحی امکان‌پذیر است، اما درمان اصلی تنبلی چشم فقط بستن چشم است.

اگر درمان از طریق جراحی انجام شود بهبودی سریع است. چنانچه فرد برای برای درمان انحرف چشم خودعمل جراحی را انتخاب کند، اغلب ظرف چند روز به فعالیت های طبیعی اش بر می گردد. بعد از جراحی، گاهی استفاده از عینک یا منشور نیز ضرورت پیدا میکند.

گاهی اوقات ممکن است اصلاح انجام شده بیشتر یا کمتر از مقدار موردنظر باشد که در آن صورت انجام عملی دیگر ضرورت خواهد یافت. توصیه میشود جراحی اصلاحی استرابیسم هر چه سریعتر صورت گیرد زیرا شیرخوار به محض اینکه چشم هایش مستقیم شد امکان دید طبیعی و دید دو چشمی را پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر لوچی چشم میتواند بر اعتماد به نفس کودک نیز نقشی منفی داشته باشد.

مهم‌ترین علل بروز انحراف چشم در کودکان کدامند؟

مهم‌ترین علل بروز انحراف چشم در درجه اول مسئله ارثی بودن آن است، ولی عوامل دیگر هم می‌توانند در بروز آن دخالت داشته باشند از قبیل؛ نارس بودن و حوادث موقع زایمان، اختلالات مغزی، ضربه، تشنج، ترس شدید، تب، بیماری‌های ته چشمی و هر عاملی که دید یک چشم را کاهش دهد. عیوب انکساری مثل دور بینی نیز می‌توانند در کسانی که زمینه انحراف چشم دارند، منجر به تنبلی چشم شود.

نقش کنترلی مغز نیر بر عضلات چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین کودکان مبتلا به مشکلات مغزی از قبیل فلج مغزی، عقب افتادگی مغزی، هیدروسفالی و تومورهای مغزی اغلب دچار استرابیسم میشوند. هر عاملی که منجر به کاهش بینایی شود مانند عیب انکساری، اب مروارید، صدمات چشمی و …میتواند عاملی برای استرابیسم باشد.

چند نکته مهم

رشد کودک به خودی خود استرابیسم را درمان نمی کند.

موثرترین زمان درمان استرابیسم، زمانی است که کودک در سنین پایینی به سر می برد.
مستقیم نمودن چشم ها در هر سنی امکان پذیر است.

 درمان استرابیسم ممکن است بدون جراحی و با استفاده از قطره های چشمی، تمرینات چشمی و یا عینک انجام گیرد.

در صورتی که درمان جراحی لازم باشد، هرقدر در سنین پایین تری انجام شود شانس تامین دید دو چشمی بیشتر خواهد بود.

همواره اگر انحراف چشم زود شناسایی شود با روش های امن و مؤثری قابلِ درمان است. اما در کودکان بسیار مهم است که این درمان هر چه سریع‌تر صورت بگیرد. در صورت مراجعه و تشخیص به موقع می‌توان تنبلی و انحراف چشم را درمان کرد.  بهترین کودک

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: