کد خبر: ۲۱۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 2019January 02
در ادامه می‌در بعضی فرهنگ‌ها چرت زدن را نشانه‌ی تنبلی می‌دانند، اما در دیگر فرهنگ‌ها مثل ژاپن، به آن به عنوان نشانه‌ی تعهد به کار نگاه می‌کنندخواهیم ببینیم مزایای چرت زدن چیست و چه مدت باید چرت بزنیم تا از این مزایا بهره ببریم
شفا آنلاین>سلامت>در این مطلب می‌خواهیم ببینیم مزایای چرت زدن چیست و چه مدت باید چرت بزنیم تا از این مزایا بهره ببریم.

به گزارش شفا آنلاین، در بعضی فرهنگ‌ها چرت زدن را نشانه‌ی تنبلی می‌دانند، اما در دیگر فرهنگ‌ها مثل ژاپن، به آن به عنوان نشانه‌ی تعهد به کار نگاه می‌کنند. فارغ از اینکه چه نظری راجع به چرت زدن دارید، همه‌ی ما تجربه‌ی آن را داشته ایم که با یک چرت انرژی بخش سرحال شدیم و توانایی ذهنی مان بالا رفت. از طرفی، حتی علم هم چرت زدن را توصیه می‌کند.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم مزایای چرت زدن چیست و چه مدت باید چرت بزنیم تا از این مزایا بهره ببریم.

۱۰ تا ۲۰ دقیقه: افزایش سریع هوشیاری
طبق گفته‌های کارشناسان، یک چرت انرژی بخش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای فواید زیادی برای شما دارد. این مقدار چرت زدن برای افزایش هوشیاری و سطح انرژی ایده آل است. کوتاه بودن مدت زمان چرت به این دلیل است که شخص وارد خواب عمیق نشود. این چرت کوتاه شما را قادر می‌سازد که بلافاصله بعد از بیدار شدن، با سرعت شروع به کار کنید.

اما همه‌ی ما می‌دانیم که بیدار شدن از خواب بعد از چشیدن طعم لذت بخش آن کار واقعا سختی است، بنابراین توصیه می‌شود که در حالت نشسته و نسبتاً صاف چرت بزنید. همچنین، اگر بعد از ناهار، حدود ساعت ۳ یا ۴ چرت کوتاهی بزنید، این کار کمک می‌کند که جلوی هوس خوردن تنقلات گرفته شود و سطح هورمون‌های اضطراب که باعث بالا رفتن وزن بدن می‌شوند را کم می‌کند، در نتیجه به کاهش وزن(Weight Loss) کمک می‌کند.

۳۰ دقیقه: رفع خستگی
گرچه یک چرت ۳۰ دقیقه‌ای احتمالا کار بیدار شدن و دل کندن از خواب را سخت‌تر می‌کند، اما فواید آن ارزش سختی اش را دارد. این چرت کوتاه عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد، اضطراب را کم می‌کند، تمرکز را بالا می‌برد، ریسک ابتلا به دیابت را کم می‌کند و از زوال عقل(Dementia) جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی کارشناسان، اگر این چرت ۳۰ دقیقه‌ای را در میانه‌ی روز بزنید لطف زیادی به بدن تان کرده اید، چون مغز بعد از ۷ الی ۸ ساعت بیداری، به نیروی تازه‌ای احتیاج دارد.

۶۰ دقیقه: مفید برای پردازش شناختی حافظه
اگر شغل تان به فعالیت ذهنی زیادی احتیاج دارد، این مقدار چرت زدن، مناسب‌ترین حالت برای شما است. یک ساعت خواب شما را تا حدودی به خواب عمیق هم می‌برد که این مسأله به آرام گرفتن مغز کمک می‌کند و توانایی شناختی آن و همینطور توانایی آن در به خاطر سپردن حقایق و اعداد را افزایش می‌دهد. این مقدار از چرت زدن همچنین به مقابله با ناامیدی کمک می‌کند. اما از طرفی دیگر، رفتن به خواب عمیق به این معنی است که کمی گیج‌تر از خواب بیدار خواهید شد و زمانی هم صرف هوشیار شدن تان خواهد شد.

۹۰ دقیقه: چرخه‌ی خواب کامل
این مقدار چرت زدن، خواب کامل محسوب می‌شود که شامل هر دو مرحله‌ی خواب سبک و عمیق است. همچنین در این حالت ممکن است حالت رِم (حرکت سریع چشم ها) را هم تجربه کنید، یعنی مرحله‌ای که به خواب دیدن مرتبط است. طبق گفته‌های محققان حوزه‌ی خواب، چرت ۹۰ دقیقه‌ای هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح مفید است. این مقدار از چرت زدن، حافظه را تقویت می‌کند و خلاقیت را افزایش می‌دهد. اما بهترین بخش آن این است که در این حالت راحت‌تر می‌توانیم بدون احساس گیجی از خواب بیدار شویم.

فواید چرت زدن
ریسک مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
تنش قلبی عروقی را کم می‌کند.
فشار خون را پایین می‌آورد.
ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
به کاهش وزن کمک می‌کند.
از زوال عقل جلوگیری می‌کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: