کد خبر: ۲۱۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
ما در آستانه آغاز دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی قرار داریم که به‌گونه‌ای دوران دیجیتال و عصر اطلاعات محسوب می‌شود
شفا آنلاین>اجتماعی> در عصر اطلاعات دیجیتال بسیاری از انسان‌ها ازآن‌جهت که به اطلاعات مختلفی ازجمله تحلیل‌های اقتصادی دسترسی آسانی دارند، آن‌ها را واقعی و درست دانسته و وارد زندگی خود می‌کنند که در نتیجه آسیب زیادی را به خود و جامعه اطراف خود وارد خواهند کرد.

به گزارش شفا آنلاین:ما در آستانه آغاز دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی قرار داریم که به‌گونه‌ای دوران دیجیتال و عصر اطلاعات محسوب می‌شود. در حال حاضر یک نسخه بایگانی شده دیجیتال از همه‌چیزهایی که تاکنون گفته‌شده، نوشته‌شده یا اتفاق افتاده است، در موضوع‌های مختلف از اخبار منطقه ای تا آموزه‌های اخلاقی ارسطو یا هر چیزی که نیاز داریم بدانیم یا می‌خواهیم بدانیم، در اینترنت وجود دارد که به معنای واقعی کلمه  این اطلاعات خوب بوده و درعین‌حال خوب نیستند.


    در حال حاضر در دوران اطلاعات دیجیتال، ما همواره در معرض خطر قربانی شدن در برابر پدیده بالقوه جریان سریع دسترسی به اطلاعات قرار داریم. امروزه، به نظر می‌رسد که بیشتر اطلاعات فضای مجازی رایگان هستند اما اطلاعاتی که ما می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کرده و از آن استفاده کنیم، زیاد نیستند.

باب سیگر (Bob Seger) دریکی از آهنگ‌های خود به نام در برابر باد (Against the Wind) تأسف می‌خورد که مهلت و تعهدات، او را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کنند، چه چیزی باید باقی بماند و چه چیزی باید ترک شود؛ بنابراین باوجود داده‌ها و اطلاعات دیجیتالی بسیار، ما باید یاد بگیریم که چگونه از آن‌ها استفاده کنیم و چه اطلاعاتی باید باقی بمانند و چه داده‌هایی باید رهاشده و نادیده گرفته شوند.

در حال حاضر در دوران اطلاعات دیجیتال، ما همواره در معرض خطر قربانی شدن در برابر پدیده بالقوه جریان سریع دسترسی به اطلاعات قرار داریم. درواقع ما در معرض اطلاعات گوناگون ازجمله اطلاعات کلی و اصلی، اطلاعات غلط یا نادرست قرار می‌گیریم و شروع می‌کنیم به پذیرش آن‌ها به‌عنوان حقیقت و واقعیت و بدتر از آن بدون تائید و صحت و درستی این اطلاعات به آن‌ها عمل می‌کنیم.

در اینجا یک داستان قدیمی معروفی وجود دارد که نشان‌دهنده قدرت بالای جریان سریع دسترسی به اطلاعات است. نانوایی مشغول نگاه کردن به تیترهای اصلی یک روزنامه بود. در تیتر بزرگی مشاهده کرد که اقتصاد وارد بحران شده است. او با توجه به این اطلاعات، فردا سفارش آرد خود را نصف کرد. در پی این عمل، در عرض چند روز آسیابان سفارش خرید گندم خود را از کشاورزان کاهش داد و کشاورزان در اثر این کاهش، سفارش تجهیزات لازم برای کار کشاورزی خود را کنسل کرده که نتیجه آن اخراج گروهی از کارگران کارخانه ساخت تجهیزات کشاورزی بود. همه این مشکلات در اثر خواندن و به‌کارگیری اطلاعات نه چندان واقعی ایجاد شد که در حقیقت به همان بحران پیش‌بینی‌شده احتمالی ختم گردید. علاوه بر آن می‌توان گفت که جریان سریع دسترسی به اطلاعات و استفاده از اطلاعات غلط یک فرآیند دایره‌وار همانند گردباد ایجاد می‌کند که ممکن است بسیاری از ارگان‌ها را دچار مشکل سازد.

جالب است بدانید که گردباد ناشی از به‌کارگیری اطلاعات غلط نانوا به خودش رسید و بحران باعث شد تا مغازه نانوایی خود را تعطیل کند. روزی که او در مغازه خود نشسته بود و باحالتی غمگین به حوادث اخیر فکر می‌کرد، دوباره روزنامه‌ای را که خبر آغاز بحران اقتصادی را مشاهده کرده بود دید. این بار او با دقت بیشتر روزنامه را نگاه کرد. او متوجه شد که تاریخ روزنامه به یک دهه قبل بازمی‌گردد و خبری که جریان زندگی او را تغییر داده، خبری بسیار قدیمی و درواقع مرده بوده است.

بنابراین باید توجه داشت، بسیاری از اطلاعاتی که در دنیای اطلاعات دیجیتال امروز در حال ردوبدل شدن هستند، ممکن است غلط و یا غیرواقعی باشد. بهتر است که جریان سریع دسترسی به اطلاعات را در نظر داشته و با دقت بیشتر و تفکر بیشتری آن‌ها را باور کرده و زندگی امان را بر پایه آن بنا کنیم. امروزه، به نظر می‌رسد که بیشتر اطلاعات رایگان هستند اما اطلاعاتی که ما می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کرده و از آن استفاده کنیم، زیاد نیستند. در حال حاضر افراد زیادی هستند که اخبار و اطلاعات اقتصادی را دنبال کرده و حجم بالایی از این اطلاعات غلط را با خود حمل کرده و در زندگی خود به کار می‌گیرند فارغ از اینکه همه این اطلاعات واقعی و درست نیستند.

بهتر است برای درک اطلاعات مرتبط با اقتصاد و رکود اقتصادی، برای خود در سه مرحله در نظر بگیرید:

    برای نتیجه‌گیری از شرایط اقتصادی، تحقیقات خود را انجام داده و با توجه به آن نتیجه لازم را اتخاذ کنید.
    زمان بیشتری را برای گوش دادن به آنچه مشتریان نیاز دارند و می‌خواهند، صرف کنید.
    زمان کمتری را صرف شنیدن یا دیدن تیر خبرهای اقتصادی مراکز بانک‌ها و سرمایه‌داران کنید.forbes

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: