کد خبر: ۲۱۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
پولیپ یک توده کوچک از سلول هاست که داخل بدن رشد می کند. پولیپ دو نوع است یک دسته آویزان از ساقه هستند که پزشکان به آن ها پولیپ پایه دار یا pedunculated می گویند. دسته دوم صاف بوده و مستقیما روی بافت رشد می کنند
شفا آنلاین>سلامت> پولیپ یک توده کوچک از سلول هاست که داخل بدن رشد می کند. پولیپ دو نوع است یک دسته آویزان از ساقه هستند که پزشکان به آن ها پولیپ پایه دار یا pedunculated می گویند

به گزارش شفا آنلاین:پولیپ یک توده کوچک از سلول هاست که داخل بدن رشد می کند. پولیپ دو نوع است یک دسته آویزان از ساقه هستند که پزشکان به آن ها پولیپ پایه دار یا pedunculated می گویند. دسته دوم صاف بوده و مستقیما روی بافت رشد می کنند. که به آن ها پولیپ بدون پایه یا sessile می گویند. برخی پولیپ ها خوش خیم بوده و تبدیل به سرطان نمی شوند و برخی تبدیل می شود که بستگی به محل ایجاد، علت و مدت زمان آن دارد.


پولیپ روده بزرگ


پولیپ روده بزرگ یا پولیپ کولون شایع تر از چیزی هستند که تصور می کنید و تقریبا نصفی از ما به آن مبتلا ستیم. دو نوع اصلی کولون پولیپ وجود دارد:

پولیپ هیپرپلازی Hyperplastic polyps که کوچک بوده و نزدیک به انتهای کولون رشد می کنند و سرطانی نمی شوند.

پولیپ آدنوماتوز Adenomatous polyps که افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند و در صورتی که بزرگ شوند، سرطانی خواهند شد ولی معمولا سال ها طول می کشد  اغلب آن ها به صورت غیر سرطانی باقی می مانند.


تشخیص و درمان پولیپ روده بزرگ

کولونوسکوپ

پزشک شما با استفاده از روش کولونوسکوپی دوربینی کوچک را وارد روده می کند و در صورت مشاهده پولیت آن را برمی دارد و تکه ای از آن را به آزمایشگاه می فرستد تا احتمال سرطانی بودن آن مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می شود در 50 سالگی کولونوسکوپی برای پولیپ روده انجام شود.



پولیپ گوش



این پولیپ ها به شکل خوشه انور هستندو در کانال گوش یا گوش میانی رشد می کنند. قرمز بوده و به راحتی با تماس خونریزی می کنند.  گاهی اوقات ممکن است سرطانی شوند.



اندوسکوپ

اگر علت ایجاد پولیپ عفونت باشد برایتان آنتی بیوتیک تجویز می شود و در صورتی که اثر نداشته باشد یک تکه از آن را زیر میکروسکوپ برای تشخیص سرطانی بودن بررسی می کنند و به احتمال زیاد برای برداشتنش نیاز به جراحی دارید.


پولیپ بینی


اکثر این پولیپ ها در اثر التهاب طولانی مدت در داخل بینی یا سینوس ها بوجود می آیند و غیرقابل تشخیص هستند و منجر به کم شدن حس بویایی و چشایی شما شده و باعث آبریزش بینی، سردرد و خرناس کشیدن می شوند. گاهی اوقات به قدری بزرگ می شوند که تنفس را برای فرد مشکل می کنند.


تشخیص و درمان پولیپ بینی


در صورتی که علایم پولیپ را داشته باشید پزشکتان با آندوسکوپ داخل بینی را بررسی می کند. داروها و اسپری های بینی ممکن است برای درمان به شما کمک کنند. آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت را از بین ببرد و در صورتی که درمان ها اثر نداشت پزشک با استفاده از آندوسکوپ پولیپ بینی ر بر می دارد.



پولیپ رحم
به نام پولیپ آندومتر هم شناخته می شود و در پوشش رحم رشد می کند. برخی از آن ها با ساقه ای نازک به دیواره رحم متصل می شوند و برخی دیگر پایه های بزرگی دارند. ممکن است در اندازه دانه کنجد یا توپ گلف لاشند و معمولا غیر قابل تشخیصند ولی باعث سخت شدن بارداری و عادت ماهیانه می شوند.


تشخیص و درمان پولیپ رحم


با تغییرات عادت ماهانه یا خونریزی های بین قاعدگی مشخص می شود. و پزشک برای تشخیص مقداری از بافت رحم را بر میدارد اما اگر پولیپ باعث خونریزی شدید، مشکلات بارداری با بعد از یائسگی باشد و دراوها نتواند علایم را کاهش دهد باید با جراحی پولیپ را برداشت.



پولیپ تارهای صوتی


رشد غیر سرطانی یا ضایعه ای در پوشش طناب های صوتی. معمولا فقط در یک طرف تارهای صوتی رشد می کند. صدایتان ممکن است سنگین و پایین تر از حد نرمال باشد یا وسط جمله شکسته شود و تلاش بیشتری برای صحبت کردن و آواز خواندن لازم داشته باشید.


تشخیص و درمان پولیپ تارهای صوتی



پزشکتان باید ابقه مشکلات صدای شما را بداند. با ورود لوله ای به دهان  شما تارهای صورتی را معاینه می کند. رفلاکس اسیدی، آلرژی و مشکلات هورمونی شما را بررسی می کند. شاید استراحت و تمرین ویژه آواز راهگشای شما باشد ولی اگر خواننده ای حرفه ای باشید به جراحی نیاز دارید.


پولیپ معده


به نام پولیپ گاستریک هم شناخته می شود و معمولا در دیواره معده رشد می کنند و به ندرت سرطانی می شوند ولی بعضی از آن ها نشان دهنده افزایش احتمال بیمار شدن در اینده هستند. پزشک معمولا در حالی که برای مشکلات دیگر شما را معاینه می کند متوجه پولیپ معده می شود.


تشخیص و درمان پولیپ معده


پزشک با ابزار آندوسکوپ معده شما را معاینه می کند و از پولیپ نمونه برداری می کند و احتمال سرطانی بودن آن یا وجود باکتری اچ پیلوری را آزمایش می کند و در صورت نیاز برایتان آنتی بیوتیک تجویز می کند. پولیپ های کوچک معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند ولی در صورت بزرگ بودن پولیپ باید با جراحی برداشته شود.سیمرغ


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: