کد خبر: ۲۱۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۷ - 2019January 01
یشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی الگویی است که به حل معضلات این بیماری در کشورمان کمک می کند و اثرگذار خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: در حال حاضر یکی از بیماری های مهم در ایران سرطان است که 900 هزار نفر به آن مبتلا هستند و حدود 110 هزار بیمار نیز سالانه به تعداد مبتلایان انواع مختلف این بیماری افزوده می شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر حسن ابوالقاسمی روز سه شنبه در دومین همایش خیر ماندگار اظهار داشت: سالانه ممکن است 50 تا 60 هزار نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست بدهند و این درحالی است که هر ساله حدود سه هزار میلیارد تومان در بخش سلامت صرف هزینه های سرطان می شود و از این میزان 1500 میلیارد تومان در بخش دارو هزینه می شود.

رئیس مرکز کنترل سرطان بنیاد خیریه آلاء ادامه داد: سرطان معده، سینه، ریه و مغز بخشی از سرطان های رایج هستند و هر کشوری باید برنامه های جامعی برای کنترل سرطان داشته باشد‌؛ این درحالی است که باید به موضوع پیشگیری نیز فکر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم. چرا که حدود 30 درصد از این بیماری ها را می شود با تغییر سبک و شیوه زندگی کنترل کرد.

وی گفت: در کشور کمیته ملی سرطان ایجاد شده اما همان طور که می دانیم، منابع دولتی کفایت نمی کند، مگر اینکه خیریه ها نیز درگیر این موضوع شوند. الان نیاز بیشتری است که پشتوانه های علمی را در این زمینه داشته باشیم.

رئیس مرکز خیریه کنترل سرطان آلاء ادامه داد: در این مرکز برای صرفه جویی در هزینه ها و کمک و همدلی با بیماران مبتلا به سرطان<Cancer> و خانواده های آنها، به ویژه بیمارانی که قطع امید شده اند و همچنین کاهش معضلات این بیماری به جای اینکه بیمار را به بیمارستان بیاوریم، طبیب را به محل زندگی وی می فرستیم.

وی افزود: پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی الگویی است که به حل معضلات این بیماری در کشورمان کمک می کند و اثرگذار خواهد بود.

ابوالقاسمی تاکید کرد: تعداد مبتلایان به سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است اما ممکن است افزایش پیدا کند. لازم است آحاد جامعه برای کاهش این بیماری در کشور قدم بردارند.

وی افزود: مراقبت های حمایتی و تسکینی در منزل امروز الگویی شده که اخیرا وزارت بهداشت به دانشگاه ها اعلام کرده است تا این مدل را راه اندازی کنند اما این بدون کمک و حمایت بخش سلامت و خیریه ها امکان پذیر نیست.

ابوالقاسمی بیان کرد: هزینه تحمیلی هر روز بستری هر بیمار مبتلا به سرطان به نظام سلامت و بیمار حدود 104 میلیون تومان است. حالا اگر این بیمار را به خانه برده و آنجا از او مراقبت کنیم، در واقع 227 هزار شب تخت بیمارستانی را ذخیره کرده ایم که این کار را ما در اصفهان انجام داده ایم. حالا تصور کنید در همه شهرها این اتفاق رخ بدهد چقدر در هزینه ها صرفه جویی می شود و از طرفی برای بیمار نیز خوب است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: