کد خبر: ۲۱۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 2019January 02
دو نیمکره مغز انسان به وسیله جسم پینه‌ای که از رشته‌های عصبی تشکیل شده است، به یکدیگر متصل می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>منظور از تقسیم بندی وظایف مغز، تمایل نیمکره چپ یا راست مغز برای انجام دادن وظایف خاصی است. اگرچه هر دو نیمکره تقریبا یکسان عمل می‌کنند، همیشه یکی از نیمکره‌ها روی دیگری تسلط دارد و وظایف بیشتری را به عهده می‌گیرد. اما چگونه؟

به گزارش شفا آنلاین: هریک از نیمکره‌های چپ و راست مغز وظایفی به عهده دارند. به‌طور مثال، نیمکره چپ دربرگیرنده آن نواحی از مغز است که مربوط به کلام می‌باشند (که البته در افراد چپ‌دست در نیمکره راست آنها قرار دارد).

در گذشته دانشمندان تصور می‌کردند این تقسیم وظایف مغز فقط در انسان‌ها وجود دارد اما با بررسی‌های بیشتر فهمیدند که این پدیده در قلمرو حیوانات، از حشرات گرفته مانند زنبور عسل تا پستانداران آبی مثل نهنگ قاتل، هم وجود دارد.

دو نیمکره مغز انسان به وسیله جسم پینه‌ای که از رشته‌های عصبی تشکیل شده است، به یکدیگر متصل می‌شوند. اما تاکنون محققان نتوانسته بودند بفهمند که این تقسیم‌بندی وظایف مغز و تسلط یک نیمکره به نیمکره دیگر مغز، چگونه رخ می‌دهد.

برخی از محققان گذشته بر این باور بودند که یک طرف مغز، با ارسال علایم بازدارنده، جلوی عملکرد طرف دیگر مغز را می‌گیرد و بر آن مسلط می شود.

اخیرا محققان دانشگاه رور-بخوم در آلمان، به بررسی این موضوع پرداختند. آنها برای بررسی این نظریه، از مدل کبوتر استفاده کردند. نیمکره چپ مغز کبوترها، وظایف پردازش الگوها و رنگ‌های بصری را به عهده دارد و نیمکره راست مغز آنها اغلب در ارتباط با عواطف و تعامل‌شان با دیگر کبوترهاست. دانشمندان به این پرنده‌ها وظیفه تشخیص رنگ را یاد دادند. نیمکره چپ کبوتر در انجام این نوع وظیفه، فعال می‌شود. دانشمندان، در بررسی ارتباط بین دو نیمکره کبوترها هنگام انجام دادن این وظیفه، متوجه شدند که برخی از عصب‌های دو نیمکره مغز به نوبت ساکت یا فعال می شوند. وقتی عصب‌های خاصی در یک طرف مغز، از فعالیت بازمی‌مانند، طرف دیگر مغز شروع به فعالیت کرده و وظیفه مورد نظر را انجام می‌دهد.

در واقع هر زمان که انجام دادن وظیفه‌ای در یک نیمکره مغز با تاخیر مواجه می‌شود، نیمکره دیگر مغز، بلافاصله فعالیت خود را شروع کرده و آن وظیفه را به انجام می‌رساند. در واقع نیمکره‌های مغز به جای اینکه جلوی عملکرد طرف دیگر مغز را بگیرند، از خود سرعت عمل نشان می‌دهند و بر نیمکره دیگر مغز، مسلط می‌شوند.

محققان آلمانی می‌گویند، کوچکترین تاخیر در انجام وظیفه‌ای در یک نیمکره مغز، سلول‌های عصبی نیمکره دیگر مغز را به کار انداخته و تقسیم‌بندی وظایف و تسلط یک طرف مغز بر دیگری را موجب می‌شود.مدیکال نیوزتودی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: