کد خبر: ۲۱۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: این فعالیتها در پایان باید به تاسیس یک دانشکده یا مرکز مستقل در حوزه‌های فوق بینجامد

شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر لزوم همکاری شبکه‌ای با دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه‌های زیست‌فناوری و زیست‌مهندسی، گفت: این فعالیتها در پایان باید به تاسیس یک دانشکده یا مرکز مستقل در حوزه‌های فوق بینجامد.

به گزارش شفاآنلاین،علی خاکی صدیق در گردهمایی یک روزه پژوهشگران حوزه زیست‌فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ابتدا دو چشم‌انداز کلی برای پیشرو بودن دانشگاه را ارتقای زمینه‌های سنتی و جاری آن از جمله رشته‌هایی همچون مهندسی برق، فیزیک، شیمی و ریاضی از منظر کیفی و نیز توسعه آموزشی و پژوهشی و فناوری در زمینه‌های بین رشته‌ای و فرا رشته‌ای عنوان کرد و گفت: برنامه‌ای برای توسعه رشته‌های علوم پایه نداریم. مثلا نمی‌خواهیم رشته‌های جدیدی در این خصوص راه‌اندازی کنیم، اما قصد داریم رشته‌های فعلی را به‌روز رسانی کنیم.

وی لازمه توسعه در زمینه‌های بین رشته‌ای و فرا رشته‌ای را توانمندی ایجاد و امکان ظرفیت‌سازی نیازمندی حال و آینده کشور به رشته مورد نظر، نگاه نوآورانه ملی به آن رشته عنوان کرد و گفت: همچنین لازم است جهت‌گیری‌های آینده دنیا به آن زمینه به خصوص فرارشته‌ای باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره این که دیتا از مهمترین زمینه‌های پژوهشی و بین رشته‌ای در دنیاست، سیستم‌های مهندسی بایو و بایوتکنولوژی، علوم نانو و نانوتکنولوژی، تکنولوژی فرهنگ، علم داده و مهندسی ورزشی را از برخی مهمترین زمینه‌های فرارشته‌ای روز دنیا و مورد توجه این دانشگاه برشمرد و افزود: در تمرکز در این زمینه‌ها با برخی چالش‌ها روبه رو هستیم.

خاکی صدیق این چالش‌ها را مقاومت در برابر تغییر، لزوم کار علمی در فضای شبکه‌ای، دشواری موضوعی (دانش‌یابی و انگیزه)، کاربردی‌ساز و حل مساله‌های ملی، ثروت‌افزایی و سازوکارهای اجرایی درون دانشگاهی عنوان کرد و گفت: دستاوردهای این زمینه‌ها حرکت درجهت آینده علم وفناوری، تولید ثروت از دانش و سرآمدی در آموزش عالی طی دهه آینده خواهد بود؛ ضمن آن که تمرکز بر یک علم پراستناد و پر مخاطب همکاری‌های بین المللی را نیز تسهیل خواهد کرد.

وی فرایند شکل‌گیری "روز زیست فناوری" در این دانشگاه را شناسایی فعالین عرصه بایو در دانشگاه، برگزاری نشست‌ها و جلسات مشترک درون دانشگاهی و برون دانشگاهی دانست و افزود: لازمه کاربردی‌سازی این علوم همکاری بین دانشگاهی است، در این خصوص جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار کردیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از همکاری گروه‌های مختلف این دانشگاه در زمینه‌های زیست‌مهندسی و زیست‌فناوری با دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی و انعقاد قرارداد رسمی در این زمینه خبر داد و خاطر نشان کرد: لازمه پیشرفت در این علوم همکاری مشترک شبکه‌ای با دانشگاه‌های علوم پزشکی و پذیرفتن الزامات آن است.

خاکی صدیق در پایان تاکید کرد: ایجاد هم‌افزایی در بین گروه‌های فعال زیست‌محور در نهایت باید به تاسیس یک دانشکده یا مرکز مستقل در حوزه زیست‌فناوری و زیست‌مهندسی بینجامد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: