کد خبر: ۲۱۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
طرح تحول سلامت با روی کار آمدن دولت یازدهم به عنوان مهمترین طرح اجتماعی دولت مطرح و اجرا شد. طرحی که به گواه نظر کارشناسان نیازمند اجرای کامل پیش نیازهایی بود. یکی از این پیش نیازهای، برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت است
شفا آنلاین>سلامت>اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت ممکن است با تخصیص بودجه هزار میلیارد تومانی باز هم به تعویق بیفتد. اقداماتی که در برنامه توسعه ششم اجرای آنها به وزارت بهداشت تکلیف شده است.

به گزارش شفا آنلاین، طرح تحول سلامت با روی کار آمدن دولت یازدهم به عنوان مهمترین طرح اجتماعی دولت مطرح و اجرا شد. طرحی که به گواه نظر کارشناسان نیازمند اجرای کامل پیش نیازهایی بود. یکی از این پیش نیازهای، برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت است.

برنامه پزشک خانواده(family doctor) طرحی بود که از سال 1384 برای اصلاح نظام سلامت کشور کلید خورد. در دولت های نهم و دهم با فراز و نشیب های زیادی همراه شد و در دولت دهم پس از سال ها آزمون و خطا در دو استان فارس و مازندران شروع شد و در دولت یازدهم نیز تاکنون در همین دو استان در حال اجراست.

هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده، چیدمان خاص واحدهای تامین کننده خدمات سلامت است تا همه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت بهره مند شده و پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم حذف شود.

انجام معاینه های دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه و ثبت سوابق بیماری افراد توسط پزشک خانواده در پرونده سلامت آنان، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات اولیه سلامت است.

در برنامه پزشک خانواده، هر فرد باید دارای پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد و اطلاعات اولیه سلامت افراد باید در این پرونده ثبت شود. بعد از هر بار ویزیت، اطلاعات بیمار و اقدامات درمانی انجام شده برای او در این پرونده الکترونیک درج می شود و در نتیجه همه سوابق درمانی افراد در اختیار تصمیم گیرندگان سلامت قرار می گیرد.

برنامه پزشک خانواده با نظام ارجاع(Referral system) گره خورده است و پزشکان خانواده که جمعیت مشخصی را تحت نظر دارند در صورت نیاز بیماران را برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی به متخصصان ارجاع می دهند و سطح سوم خدمات این برنامه ارجاع به به بیمارستان های فوق تخصصصی و خدمات بستری است و همه این خدمات باید به پزشک خانواده مسئول فرد بازخورد داده شده و در پرونده بیمار ثبت شود.

اجرای برنامه پزشک خانواده یکی از مهمترین مواد برنامه توسعه چهارم و پنجم کشور بود که برای اولین بار در دولت هشتم و آن هم در شش ماه آخر آن با تخصیص بودجه 500 میلیارد تومانی کلید خورد.

بودجه مبتنی بر عملکرد سال 96 اجرای برنامه پزشک خانواده مبلغ 11 هزار و 62 میلیارد و 992 میلیون ریال بود و این مبلغ سیر کاهشی به خود گرفت و در سال 97 به 10 هزار و 195 میلیارد ریال رسید. سیر نزولی بودجه پزشک خانواده امسال نیز ادامه پیدا کرد و به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال معادل هزار میلیارد تومان رسید. مبلغی که به نظر می رسد اجرای کامل پزشک خانواده را باز هم به تعویق می اندازد.

علی رضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در این مورد می گوید: این بودجه می تواند اجرای کامل این برنامه را با تاخیر مواجه کند. رئیسی می افزاید: 12 گام اجرایی برای برنامه پزشک خانواده در نظر گرفته شده و پیش بینی وزارت بهداشت برای اجرای کامل این برنامه برای سال جاری حدود 3 هزار میلیارد تومان بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، امسال فقط هزار میلیارد تومان به این برنامه تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه می دهد: این مبلغ برای اجرای کامل برنامه پزشک خانواده کافی نیست. اگر بودجه بهتری تخصیص پیدا می کرد می توانستیم برنامه را تا سال 1400 به طور کامل در کشور مستقر کنیم، اما با بودجه فعلی ممکن است اجرای کامل این برنامه تا سال 1401 یا 1402 به تعویق بیفتد.

وزارت بهداشت بر اجرای پزشک خانواده متمرکز است
رئیسی به الزام قانونی برای اجرای برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت نیز اشاره می کند و می گوید: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت است. البته برای اجرای صحیح این قانون نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم. یکی از مسیرهایی که به ما کمک می کند، تخصیص اعتبار از محل صرفه جویی طرح هدفمندی یارانه ها است که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می تواند در این راستا کمک هایی انجام دهد.

وی ادامه می دهد: البته اعتبار لازم از محل هدفمندی یارانه ها سالانه اصولا به صورت کامل و به موقع تخصیص پیدا نمی کند و نمی توان به عنوان یک منبع معتبر به آن نگاه کرد، مگر اینکه در سال آینده ردیف مشخصی برای آن تعریف کنند و بتوانند از این مسیر به اجرای برنامه های وزارت بهداشت کمک کنند.

معاون وزیر بهداشت می گوید: با این حال وزارت بهداشت کاملا بر اجرای برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت متمرکز شده و اگر اعتبارات بر اساس برنامه تخصیص پیدا کند، می توانیم به درستی این برنامه را پیش ببریم.

از زمان شروع اجرای برنامه ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع کارشناسان و مسئولان گفتند اجرای کامل این برنامه بین 10 تا 15 سال زمان می خواهد و حالا 13 سال از آن زمان می گذر.ایرنا
گزارش از امیر پروسنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: