کد خبر: ۲۱۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
طبق شنیده‌ها قاضی‌زاده هاشمی نیز به‌خاطر اعتراض به بودجه تخصیصی به وزارت بهداشت و اختلاف نظر با سازمان برنامه و بودجه استعفا داده است
شفاآنلاین>سلامت> خبر کوتاه بود، اما داغ؛ «وزیر بهداشت استعفا کرد». پس از بررسی چند و چون ماجرا متوجه می‌شویم که مساله به کهنه زخمی بازمی‌گردد که همه دستگاه‌ها به نحوی با آن مواجهند؛ بودجه.

به گزارش شفاآنلاین، طبق شنیده‌ها قاضی‌زاده هاشمی نیز به‌خاطر اعتراض به بودجه تخصیصی به وزارت بهداشت و اختلاف نظر با سازمان برنامه و بودجه استعفا داده است. جالب است که پس از استعفای وزیر بهداشت سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه دست به افشاگری‌هایی زده و از اعتباراتی که در سال جاری و سال آینده به این وزارتخانه اختصاص داده پرده برداشته است. حال پرسش اینجاست؛ اگر آنچه خانلو سخنگوی ستاد بودجه می‌گوید حقیقت دارد چرا در این مقطع زمانی و با استعفای وزیر بیان می‌کند و اگر هم قضیه به نحو دیگری است چرا با این کار، دولت و اقداماتش را به حاشیه می‌برد. شاید بهترین کار این باشد که دولت به سیاست شفاف‌سازی بودجه‌ای دست بزند تا پاسخ تمام شایعات و شائبه‌ها را بدهد.

لزوم شفاف‌سازی بودجه

وقتی زمان دقیق ارائه لایحه بودجه 98 به مجلس مشخص شد همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها انتظار داشتند که سهم شایان توجهی از بودجه بدانها اختصاص یابد، اما زمانی که رئیس‌جمهور در سه‌شنبه گذشته لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کرد، بسیاری نسبت به تخصیص این بودجه به بخش‌های مختلف اظهار نارضایتی کرده و حق سازمان متبوع خود را بیش از آنچه لحاظ شده بود عنوان کردند. به همین جهت بود که اسحاق جهانگیری چندی پیش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد؛ از بودجه به عنوان گوشت قربانی یاد کرد و گفت: «ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده‌اند.» با این اوصاف مشخص می‌شود که دولت در تخصیص بودجه به ارگان و نهادها چندان نیز مختار نیست و هر دستگاهی که بیشتر به دولت حمله کند سهم بیشتری از بودجه را از آن خود می‌کند. لذا همگان انتظار دارند که دولت در همین ابتدای کار اقدام به شفاف‌سازی بودجه‌ای کند تا شبهات برای همیشه برطرف شوند. هرچند این موضوع بعضا با واکنش برخی از وزرا مواجه شد. مثلا آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات پس از ارائه بودجه 98 به مجلس در رشته توئیتی نوشت: «از دو پیشنهاد وزارت ارتباطات در لایحه بودجه خبری نیست. سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اشتغال لحاظ شده که تخصیص کنونی آن «صفر» است. امسال اسما ۵۰ درصد اعتبارات بازخواهد گشت هر چند رسما را خدا می‌داند».

استعفای وزیر بهداشت

روز گذشته یک عضو فراکسیون امید در توئیتی نوشت: «متاسفانه با خبر شدم، دکتر قاضی‌زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه‌ سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند.» ایسنا نوشت، الیاس حضرتی گفت: وظیفه تمام دلسوزان است که مانع از استعفای ایشان شوند و امیدوارم به‌زودی وزیر بهداشت دوباره در دولت حاضر شوند. آقای قاضی‌زاده هاشمی نسبت به بودجه بخش سلامت اعتراض دارند و در این رابطه بحث‌شان شده است. وی سه چهار جلسه است که در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند و استعفای خود را نیز تقدیم رئیس‌جمهور کرده است.» گویا دولت از امروز به دنبال سرپرست برای وزارت بهداشت خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر بهداشت و درمان به دلیل کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه استعفا داده است.

همه از ما پروفسور می‌خواهند

وزیر بهداشت در جلسه شورای راهبردی طب عمومی اظهار داشت: در دوران گذشته در شهرهای مختلف کشور، یک پزشک عمومی فعالیت داشت و همه مردم و بیماران به او مراجعه می‌کردند، اما امروز شرایط متفاوت شده است و به هر شهری که سفر می‌کنم، همه از ما پزشک فوق تخصص و پروفسور می‌خواهند. ایسنا نوشت، به‌رغم ادعای توئیتری الیاس حضرتی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه شورای راهبردی طب عمومی حاضر شد و گفت: معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت فرصت ارزشمند همکاری با انجمن پزشکان عمومی کشور را غنیمت بشمارند، چراکه در حال حاضر افراد شریف، لایق و منصفی در این مجموعه حضور دارند و قصد کمک به وزارت بهداشت و مردم را دارند. وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر نگاه و رویکرد انجمن پزشکان عمومی کشور ملی است بنابراین باید از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم.

بررسی استعفا در کمیسیون بهداشت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، در ارتباط با صحت خبر استعفای وزیر بهداشت اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت در سال 98 استعفا داده است، اما هنوز این خبر به صورت رسمی و از سوی خود وزیر منتشر نشده است. دیده‌بان ایران نوشت؛ بهروز بنیادی گفت: قرار است در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان صحت و سقم موضوع استعفا بررسی شود. در صورت صحت این موضوع، کمیسیون تصمیم به پیگیری ویا عدم پیگیری این مساله خواهد کرد. همچنین محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز درباره استعفای وزیر بهداشت، اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رئیس‌جمهور نپذیرفته است. این در حالی است که حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت در حاشیه مجلس استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرده است.

آدرس غلط

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده و بیمه(Insurance) سلامت برابر 1/5 درصد از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ای وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸ درصد است. ایسنا نوشت؛ دکتر ایرج حریرچی افزود: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

پاسخ سازمان برنامه

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ارقام بودجه‌ای بخش بهداشت و سلامت و وزارت بهداشت را به شرح زیر بیان کرد: در سال 92 کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر 23 هزار و 600 میلیارد تومان بود که برای سال 98 به 75 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است. وزارت بهداشت به تنهایی 35 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که 4 هزار و 900 میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد. تسنیم نوشت، مژگان خانلو با اشاره به بودجه سال آینده وزارت بهداشت گفت: در 320 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای دقیقا 11 هزار و 752 میلیارد تومان برای کمک به طرح تحول سلامت است که در سال 97 این رقم 10 هزار و 684 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ جدای از منابع هدفمندی است و فقط مربوط به بودجه عمومی می‌شود و سرجمع 21 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی طرح‌های سلامت گنجانده شده است. مابه‌التفاوت رقم تا 36 هزار میلیارد تومانی که مطرح است از محل 35 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد وی ادامه داد: 5/3 میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد. تقریبا حدود 7/21 میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که 5/3 میلیارد دلار معادل 14 هزار و 700 میلیارد تومان آن برای دارو و تجهیزات است تا یارانه آن به مصرف‌کننده برسد. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه اظهار کرد: در لایحه بودجه 98 حدود 70 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که 58 درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است.

فرار به جلو

یک عضو کمیسیون بهداشت (Health)و درمان مجلس در واکنش به اخبار منتشر شده درباره استعفای وزیر بهداشت به خاطر کمبود بودجه طرح تحول سلامت اظهار داشت:‌ بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مساله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلوست. فارس نوشت، علی نوبخت حقیقی گفت: از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی د‌ر این زمینه احساس نمی‌شو‌د. نوبخت حقیقی با بیان اینکه بر‌خی به دنبال فضاسازی رسانه‌ای هستند توضیح داد: با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د. نماینده تهران د‌ر مجلس تصریح کرد: افرادی که د‌ر خصوص کمبود بودجه وزارت بهداشت اظهار نظر می‌کنند لازم است از کارشناسان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظر مشورتی بگیرند و همواره نگویند که بودجه وزارت بهداشت کم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: