کد خبر: ۲۱۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 2018December 30
تا مدتی قبل داروهای ضد مالاریای استاندارد که در کامبوج مورد استفاده بوده در ۶۰ درصد موارد بی‌اثر بوده‌ است که این امر موجب شد برنامه ملی کنترل مالاریا برای تغییر داروهای تجویزی ارائه شود
شفاآنلاین>سلامت>پزشکان هشدار دادند درصورتیکه مقاومت به داروهای ضد مالاریا از آسیا به مناطق دیگر گسترش پیدا کند جان میلیون‌ها انسان به خطر می‌افتد.

به گزارش شفاآنلاین، پزشکان با تاکید بر اینکه گسترش مقاومت به داروهای ضد مالاریا از آسیا به آفریقا جان میلیون‌ها انسان را به خطر می‌اندازد، اظهار داشتند: حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض ابتلا به بیمار<Sickness> مالاریا هستند و برخی از داروهای مورد استفاده برای مقابله با این بیماری تا حدودی اثربخشی خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر، درمان‌های ترکیبی مبتنی بر آرتمیسینین (ACT) روش استاندارد درمان مالاریاست اما در سال ۲۰۰۸ میلادی انگل مقاوم به آرتمیسینین در غرب کامبوج شناسایی شد. همچنین در سال ۲۰۱۴ محققان گونه‌ای از انگل مالاریا مقاوم به داروی "پیپراکوئین" (داروی کمکی) را شناسایی کردند. از آن زمان این انگل که در برابر دو داروی مالاریا مقاوم شده به بخش‌های جنوب شرق آسیا منتقل شد و اکنون گونه‌ای با مقاومت سه برابری در شمال کامبوج شناسایی شده است.

متخصصان تایلندی اظهار داشتند: در غرب کامبوج گونه‌های انگل مقاوم به آرتمیسینین و دیگر داروهای کمکی شناسایی شده و سپس مشاهده شد این گونه‌ها در سراسر کامبوج، شمال شرق تایلند، جنوب لائوس و به تازگی جنوب ویتنام گسترش پیدا کرده‌اند.

به گفته محققان گسترش مقاومت به درمان‌های ترکیبی مبتنی بر آرتمیسینین به ویژه در آفریقا فاجعه‌بار خواهد بود زیرا ۹۰ درصد از موارد ابتلا به مالاریای جهان در این منطقه رخ می‌دهد. تا مدتی قبل داروهای ضد مالاریای استاندارد که در کامبوج مورد استفاده بوده در ۶۰ درصد موارد بی‌اثر بوده‌ است که این امر موجب شد برنامه ملی کنترل مالاریا برای تغییر داروهای تجویزی ارائه شود.

 اکنون این دارو در ویتنام نیز اثربخشی خود را از دست داده‌ است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: