کد خبر: ۲۱۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
علائم رادیولوژیک نرمی استخوان به صورت تغییر شکل مهره های ستون فقرات، استخوان لگن، استخوان ران و کتف مشخص می شود. که این علائم معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری دیده می شوند

شفا آنلاین>سلامت>کمبود کلسیم به هر دلیلی باعث بیماری «راشیتیسم» در کودکان می شود. «استئومالاسی» یا نرمی استخوان، مشابه بیماری راشیتیسم<Rashitis disease> کودکان است. همان طور که می دانید در سنین بالا، صفحه رشد استخوانها بسته می شود بنابراین تغییراتی که در جریان استئومالاسی رخ می دهد برخلاف «راشیتیسم کودکان» بر روی صفحه رشد و رشد طولی استخوانهای دراز اثری ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:تقریبا اولین علامت «نرمی استخوان» احساس سستی و بی حالی و ضعف عضلانی همراه با درد استخوانها می باشد.

شکستگی کاذب و پوک شدگی استخوانها نیز از علائم دیگر بیماری هستند.

علائم رادیولوژیک نرمی استخوان به صورت تغییر شکل مهره های ستون فقرات، استخوان لگن، استخوان ران و کتف مشخص می شود. که این علائم معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری دیده می شوند.

کلسیم سرم معمولاً پایین است ولی گاهی ممکن است طبیعی باشد. فسفر خون پایین است و سطح آلکالین فسفاتاز بالا می باشد.

اغلب تشخیص «نرمی استخوان» در مراحل اولیه مشکل است چون علائم مبهم است. معمولاً بیماران از دردهای استخوانی عضلانی و مفصلی شکایت دارند این علائم تقریبا در افراد سالخورده نیز دیده می شوند. سیر بیماری نرمی استخوان سریع نیست بلکه تدریجا باعث بروز علائم فوق می شود. معمولاً بیماران اهمیتی به این مشکلات نمی دهند و هنگامی مراجعه می کنند که ارتفاع ستون فقرات کاهش یافته است، ستون فقرات خمیده شده و اصطلاحا بیمار دچار «کیفوز» شده است.


ستون فقرات به علت اسفنجی بودن مهره ها بیشتر از سایر جاها گرفتار می شوند. همان طور که گفتیم استئومالاسی در نتیجه کمبود کلسیم و یا فسفر یا هر دو در استخوانها به وجود می آید. گاهی کمبود کلسیم و فسفر در اثر کمبود جذب گوارشی آنها می باشد. فقدان یا کمبود ویتامین «د» نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. ویتامین «د» برای جذب کلسیم از راه گوارش و کلیه الزامی است. نرمی استخوان باعث پرکاری جبرانی غدد پاراتیروئید می شود. استخوانها در جریان استئومالاسی به صورت کمانی شکل درمی آیند این تغییر شکل بخصوص در استخوانهای دراز اتفاق می افتد.

علل بیماری نرمی استخوان چیست ؟
بیماری استئومالاسی همیشه به علت کمبود کلسیم و ویتامین «د» در بالغین اتفاق می افتد. کمبود کلسیم و ویتامین «د» در رژیم غذایی گیاهخواران و غذاهای کم چربی بخصوص در افراد مسن دیده می شود.
- عدم مصرف شیر و فرآورده های آن ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.
- مقاومت نسبت به عمل ویتامین «د» ممکن است باعث ایجاد نرمی استخوان شوند.
- فقدان جذب روده ای و گوارشی کلسیم باعث ایجاد بیماری استئومالاسی خواهد شد.
- بیماریهای کلیوی بخصوص نارسایی کلیوی می تواند منجر به استئومالاسی شود.
- مصرف بعضی داروها از جمله داروهای ضد صرع ممکن است باعث ایجاد نرمی استخوان شوند.
- بیماریهای لوزالمعده می تواند باعث این بیماری شود.
- بعضی اعمال جراحی ممکن است باعث اختلال در جذب کلسیم و نهایتا منجر به نرمی استخوان شوند.

پزشک آنلاین
مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: