کد خبر: ۲۱۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 2018December 30
مسئولان دانشگاه آزاد همچنين دو روز قبل در تصميمي به مثابه كه نوشداروي پس از مرگ سهراب، اعلام كردند كه از امروز تردد اتوبوس‌هاي فرسوده در مسير دانشگاه ممنوع و قرار است اتوبوس‌هاي تازه به جابه‌جا كردن دانشجويان بپردازد.
شفا آنلاین>اجتماعی>پس از چند روز، نگراني از وخامت حال دانشجويان مصدوم در حادثه واژگوني اتوبوس دانشگاه آزاد همچنان وجود دارد. با آنكه اكثر دانشجويان مصدوم از بيمارستان مرخص شده اند اما همچنان پنج دانشجو در بخش‌هاي مراقبت هاي ويژه بيمارستان ها بستري هستند و همگان اميد به بهبود حال‌شان هستند. در روزهاي گذشته با وجود آنكه مسئولان ارشد دانشگاه آزاد در انفعالي محسوس از پاسخ رسمي و شفاف درباره حاشيه‌هاي پيرامون علوم و تحقيقات و حادثه پيش آمده سرباز زده اند، اما بخشي از رسانه‌ها و البته افكار عمومي در فضاي مجازي پيگير اتفاق افتاده و پاسخگو كردن مسئولان در اين زمينه هستند.


هشتگ‌هايي نيز در همين باره در فضاي مجازي به راه افتاد و تا تقاضاي استعفاي مسئولان ارشد و هيات مديره دانشگاه آزاد نيز پيش رفت تا خون خواهي از دانشجويان قرباني در حادثه دانشگاه، ابتر نماند. در روزهاي گذشته، پنج نفر از مسئولان مياني دانشگاه آزاد از مقام خود عزل شدند تا همچون هميشه پاسخ‌گويي شفاف مسئولان مغفول ماند.

مسئولاني كه استعفا نمي‌دهند!

مسئولان دانشگاه آزاد همچنين دو روز قبل در تصميمي به مثابه كه نوشداروي پس از مرگ سهراب، اعلام كردند كه از امروز تردد اتوبوس‌هاي فرسوده در مسير دانشگاه ممنوع و قرار است اتوبوس‌هاي تازه به جابه‌جا كردن دانشجويان بپردازد. مقدم فر، مشاور فرهنگی ريیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تردد سرویس‌های فرسوده در این واحد متوقف شده است، گفت: مسئولان قول به‌کارگیری سرویس‌های جدید را داده‌اند و می‌توانیم اطمینان دهیم که این حوادث تکرار نخواهد شد.

این اتفاق تلخ، درسی بوده که مجتمع‌های آموزشی و مسئولان دانشگاهی بدانند دانشجویان فرزندان این ملت و امانت دست آن‌ها هستند. اما برخي از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسمي كه براي يادبود قربانيان حادثه دانشگاه برگزار شده بود، ضمن اعتراض به هزینه نشدن شهریه دانشجویان برای آن‌ها تاكيد كردند كه پیشتر در این نشریه در خصوص فرسودگی اتوبوس‌ها با مدیر ترابری واحد مصاحبه انجام شده و این موضوع به آن‌ها تذکر داده شده بود. همچنین از پنج مسئول عزل شده دانشگاه، دو نفر پیشتر عزل شده بودند و کم‌ترین انتظار ما، در این خصوص استعفای رضا مسعودی، ريیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. «پروانه سلحشوري» نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به حادثه دانشگاه آزاد و عدم عذرخواهي و استعفاي مسئولان دانشگاه در گفت‌و‌گويي گفت: در هر کشور دیگری بود مسئولان آن بلافاصله استعفا می‌دادند.

در این کشور ارزان‌تر از جان انسان چیزی وجود دارد؟ مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم و تحقیقات حداقل احترامی که می‌توانستند به افکار عمومی بگذارند این بود که استعفا دهند، در مقابل قصوری که انجام شد، استعفا کم ترین اقدام بود.پس از تغییراتی که در ریاست دانشگاه آزاد به وقوع پیوست و پس از دوره آقای هاشمی، به تدریج با افت علمی و کارآیی دانشگاه آزاد مواجه شدیم، اکنون نیز این حادثه یک هشدار جدی به مسئولان است. ضعف نظارت بر دانشگاه آزاد مانند صداوسیما باعث به چشم آمدن ناکارآمدی آن شد. از آنجایی که نمی‌توان برای بعد نظارتی دانشگاه اقدامی انجام داد و مجلس هم نمی‌تواند آنچنان که باید روی این نهاد نظارت داشته باشد، پاسخگویی لازم هم در این نهاد وجود ندارد. متوجه شدم پزشکی قانونی اعلام کرده اتفاقی که برای راننده رخ داده ناشی از سکته نبوده است، پس از آن هم دانشجویان اعلام کردند اتوبوس ترمز بریده است. مقصران بروز این حادثه باید در قیامت به خداوند جواب بدهند. این نماینده اصلاح طلب اظهار كرد: نهادی که پول‌های زیادی از دانشجویان دریافت می‌کند باید در این موارد بی‌نقص باشد اما ما همواره می‌دانستیم ایمنی و خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌شود با پولی که از آن‌ها دریافت می‌شود همخوانی ندارد و روز به روز وضعیت در دانشگاه‌ها بدتر می شود. مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و ريیس دانشگاه علوم و تحقیقات باید به‌طوركامل پاسخگو باشند. شاید در حال حاضر سازوکار قانونی وجود نداشته باشد که این افراد به مردم و نمایندگان پاسخگو باشند اما نمی‌توان از تمام این اتفاقات به سادگی عبور کرد. وقوع این حوادث در کنار بی مسئولیتی‌ها و نابسامانی‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، باعث می‌شود جو یأس و ناامیدی بیش از پیش فضای جامعه را فرا بگیرد. مسئولان دانشگاه آزاد با این توجیه که راننده درحال رانندگی سکته کرده، قصد داشتند قانون را هم دور بزنند و کار خود را موجه جلوه دهند و خطای خود را بپوشانند.

تحقيقات امروز به نتيجه مي رسد

رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز كه گزارش دستگاه متبوعش مي‌تواند نقش مهمي در پيگيري پروند حادثه اتوبوس دانشگاه داشته باشد، گفته این زمینه سه تیم تشکیل شده‌اند، تیم کارشناسان رسمی و پلیس که حوزه تصادفات را رسیدگی می‌کنند، تیم کارشناسان فنی و مکانیک هستند که بحث مکانیک خودرو را بررسی می‌کنند و تیم آخر نیز کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه هستند. سرهنگ مهماندار با بیان اینکه معاینه فنی این اتوبوس ۲۲ آذر منقضی شده و از سال ۱۳۹۱ نیز جزو خودروهای فرسوده بوده، گفت: خودروهای فرسوده برابر قانون روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند


اکنون با اجرای فاز دوم طرح کاهش، تمام دوربین‌های سطح شهر تهران این تخلف را رصد کرده و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند. افزون بر این، اگر میزان خلافی خودرویی بیش یک میلیون تومان باشد، خودرو را توقیف می‌کنیم، اما با توجه به اینکه این اتوبوس داخل معابر داخلی دانشگاه بوده، پلیس بر آن نظارتی نداشته و اساسا امکان ورود به آن فضا را بر اساس قانون نداشتیم. آن اتوبوس فقط یک‌صد هزار تومان جریمه داشته که مربوط به تخلف دیگری بوده است. این نشان می‌دهد که این خودرو اصلا از محیط دانشگاه خارج نشده که دوربین‌های ما آن را رصد کنند.وی با اشاره به اینکه نصب علائم و همچنین ایمنی مسیر بر عهده دانشگاه است، گفت: علتش این است که آن محوطه، بخش اختصاصی مربوط به دانشگاه است؛ بنابراین شهرداری، وزارت راه و نهاد دیگری در آنجا دخالت ندارد. هر کسی در رابطه با زمین اختصاصی خود مسئولیت دارد که موضوعات ایمنی را رعایت کند. حال اینکه از چه مشاوری استفاده کند، بر عهده خودش است.

در این حوزه نقص قانون وجود دارد، نه به این معنی که قانونی نداریم، بلکه مسئولیت به‌صورت کلی مشخص شده است. هر سازمان و نهادی مسئولیت ایمن‌سازی معابر داخلی خود را بر عهده دارد. عدم اجرای این موارد، تبعات بعدی را برای آن دستگاه دارد و دستگاه قضایی به آن ورود می‌کند.

پلیس هیچ تکلیفی برای متوقف کردن خودروی فاقد معاینه فنی ندارد و تنها می‌تواند چنین خودرویی را جریمه کند. ابزارهایی که در اختیار سازمان‌ها، شرکت‌ها و به کارگیرندگان اتوبوس قرار دارد، بسیار قوی‌تر از ابزارهایی است که در اختیار ماست. اختیار پلیس جریمه روزانه ۵۰ هزار تومان خودروی فاقد معاینه فنی است، اما اگر اتوبوسی شرایط فنی لازم را نداشته باشد، سازمان‌ها به‌راحتی می‌توانند از به کارگیری آن خودروها خودداری کنند. به تمام سازمان‌ها و دانشگاه‌ها توصیه می‌کنم در این رابطه یک بازنگری داشته باشند و از مشکلات بعدی که می‌تواند برای خانواده‌ها و خودشان ایجاد شود، پیشگیری کنند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: