کد خبر: ۲۱۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۷ - 2018December 29
تخم‌مرغ پر از مواد مغذی مفید گوناگون است. البته، میزان مواد مغذی یک تخم‌مرغ بسته به اینکه کل تخم‌مرغ را می‌خوریم و یا فقط سفیده‌ آن مصرف می‌کنیم، می‌تواند بسیار متفاوت باشد
شفاآنلاین>سلامت> تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی گوناگون است. پروتئین، ویتامین‌ها و چربی‌ها برخی از این مواد موجود در تخم‌مرغ هستند. البته میزان مواد موجود در تخم‌مرغ بسته به اینکه کل تخم‌مرغ را می‌خوریم و یا فقط سفیده تخم‌مرغ را مصرف می‌کنیم می‌تواند تفاوت بزرگی داشته باشد.در ادامه به بررسی این موضوع و پاسخ به این پرسش که «آیا سفیده تخم‌مرغ مفیدتر است؟» خواهیم پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، تخم‌مرغ پر از مواد مغذی مفید گوناگون است. البته، میزان مواد مغذی یک تخم‌مرغ بسته به اینکه کل تخم‌مرغ را می‌خوریم و یا فقط سفیده‌ آن مصرف می‌کنیم، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.سفیده تخم‌مرغ شامل کالری، چربی، پروتئین و مواد مغذی کمتری نسبت به یک تخم‌مرغ کامل است.

چربی پایین و تهی از کلسترول

درگذشته، تخم‌مرغ به دلیل چربی اشباع‌شده بالا و میزان کلسترول آن یکی از غذاهای بحث‌برانگیز بود. البته گفتنی است که تمامی چربی‌ها و کلسترول‌های موجود در تخم‌مرغ، در زرده آن جمع شده‌اند. در مورد سفیده تخم‌مرغ می‌توان گفت تقریبا پروتئین خالص و تهی از چربی و کلسترول است.در واقع مدت‌ها تصور می‌شد که خوردن سفیده تخم‌مرغ سالم‌تر از خوردن کل تخم‌مرغ است. اما حالا تحقیقات نشان داده‌اند که کلسترول موجود در تخم‌مرغ برای اغلب مردم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.شایان ذکر است که کلسترول تخم‌مرغ برای تعداد کمی از افراد که به آنها هایپر ریسپاندرها یا واکنش نشان‌دهنده‌های فوق‌العاده گفته می‌شود، باعث افزایش میزان کلسترول خون آنها به میزان کمی می‌شود.

کالری کم، اما پروتئین زیاد

سفیده تخم‌مرغ غنی از پروتئین است اما دارای کالری پایینی است. در واقع سفیده تخم‌مرغ حاوی 67 درصد از کل پروتئین موجود در یک تخم‌مرغ کامل است. گفتنی است که این پروتئین بسیار باکیفیت و کامل است. به‌ بیان ‌دیگر پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ تمام 9 آمینواسید ضروری موردنیاز بدن برای ارائه بهترین عملکرد را به میزان کافی داراست.همین وجود مقادیر زیاد پروتئین در سفیده تخم‌مرغ دلیلی است برای اینکه خوردن آن فواید سلامتی زیادی را در پی دارد. پروتئین می‌تواند اشتهای انسان را محدود کند، بنابراین خوردن سفیده تخم‌مرغ می‌تواند برای مدت طولانی‌تری انسان را در وضعیت سیر بودن نگه دارد.

آلرژی‌ها

گرچه سفیده تخم‌مرغ معمولا یک انتخاب سالم برای اغلب افراد است اما آلرژی تخم‌مرغ می‌‎تواند گاهی اوقات برای برخی مشکل‌ساز باشد. بیشتر آلرژی‌های تخم‌مرغ در کودکان رخ می‌دهد. کودکانی که در شرایط رشد و معمولا زیر 5 سالگی قرار دارند.لازم به ذکر است آلرژی تخم‌مرغ به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن انسان برخی از پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ را به‌اشتباه، مضر و آسیب‌زا شناسایی می‌کند.

مسمومیت غذایی

سفیده تخم‌مرغ خام می‌تواند خطر مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا را افزایش دهد. سالمونلا می‌تواند داخل تخم‌مرغ و یا روی پوست آن وجود داشته باشد که البته با روش‌های مدرن پرورش طیور و بهره‌مندی از روش‌های نوین پاکیزگی این احتمال کاهش یافته است.باید بدانیم که پختن سفیده تخم‌مرغ به میزانی که سفیده به‌طور کامل تبدیل جامد شود، به میزان قابل‌توجهی این ریسک را کاهش خواهد داد.

کاهش جذب بیوتین

سفیده تخم‌مرغ خام می‌تواند جذب بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب را کاهش دهد که در بخش عمده‌ای از غذاها یافت می‌شوند. بیوتین نقش مهمی را در تامین انرژی ایفا می‌کند. در واقع سفیده تخم‌مرغ خام دارای پروتئین آویدین است که می‌تواند به بیوتین بچسبد و فرآیند جذب بیوتین را متوقف کند.

بیوتین چیست؟

از نظر تئوریک، کمبود بیوتین و عدم جذب آن مشکل‌ساز است اما در این مورد باید گفت که مقدار زیادی سفیده تخم‌مرغ خام باید بخورید تا دچار کمبود بیوتین شوید. گفتنی است زمانی که سفیده تخم‌مرغ پخته می‌شود، این اثر آویدین از بین خواهد رفت.

سفیده تخم‌مرغ دارای مقادیر زیاد پروتئین و مقادیر کم یا ناچیز کالری، چربی و کلسترول است که آن را تبدیل به یک غذای مفید برای کاهش وزن کرده است. همچنین سفیده تخم‌مرغ برای افرادی که نیاز بالایی به پروتئین دارند اما باید حواسشان به مصرف کالری خود نیز باشد مثل ورزشکاران، غذای مفیدی است.البته علاوه بر این ویژگی‌ها، سفیده تخم‌مرغ در مقایسه با تخم‌مرغ کامل، از سایر مواد مغذی کمتری برخوردار است. درواقع تخم‌مرغ کامل گستره‌ وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین اضافی و برخی چربی‌های سالم را شامل می‌شود.

گفتنی است با وجود مقادیر بالای کلسترول در تخم‌مرغ کامل، طی تحقیقی مشخص شد که هیچ ارتباطی بین مصرف تخم‌مرغ کامل و خطر ابتلا به بیماری قلبی وجود ندارد. در واقع طبق نتیجه تحقیقی دیگر مشخص شده که خوردن یک تخم‌مرغ در روز می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد. علاوه بر آن مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ با گروهی از فواید سلامتی در ارتباط است.زرده تخم‌مرغ یک منبع غنی از دو آنتی‌اکسیدان مهم به نام لوتئین و زآگزانتین است که به جلوگیری از بروز آب‌مروارید و دژنراسیون چشم کمک می‌کنند. همچنین زرده تخم‌مرغ شامل کولین هم می‌شود که یک ماده مغذی ضروری برای افرادی است که کولین به میزان کافی دریافت نمی‌کنند.

خوردن تخم‌مرغ کامل باعث می‌شود فرد بیشتر احساس سیری کند که این اتفاق می‌تواند منجر به دریافت کالری کلی کمتری شود. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که خوردن تخم‌مرغ برای صبحانه می‌تواند برای کاهش وزن(Weight Loss)، کاهش شاخص توده بدنی و کاهش اندازه دور کمر و شکم موثر باشد.لازم به ذکر است برای افرادی که در یک رژیم خیلی سختگیرانه برای محدود کردن میزان دریافتی کالری هستند، سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند، دچار بیماری قلبی هستند و یا در حال حاضر با کلسترول بالا مواجه‌اند، سفیده تخم‌مرغ می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به تخم‌مرغ کامل باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: