کد خبر: ۲۱۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
مردم به‌ راحتی در مورد ابتلا به بیماری دیابت ، افزایش فشارخون یا سایر بیماری‌ها صحبت می‌کنند، وقتی مشکل روان‌شناختی به وجود می‌آید در مورد آن بسیار سخت حرف می‌زنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از چالش‌های کنونی جامعه را در ارتباط با اختلالات روانپزشکی افراد، زدن انگ به آن‌ها دانست و گفت: این موضوع منجر به تشدید بیماری می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر احمد حاجبی روز چهارشنبه در دومین روز شروع به کار کارگاه ملی طرح تحول سلامت روان در یزد افزود: انگ زنی ابتدا از خود بیمار شروع و سپس به سایر افراد انتقال می‌یابد.

این روانپزشک اظهار داشت: مردم به‌ راحتی در مورد ابتلا به بیماری دیابت ، افزایش فشارخون(blood pressure) یا سایر بیماری‌ها صحبت می‌کنند، وقتی مشکل روان‌شناختی به وجود می‌آید در مورد آن بسیار سخت حرف می‌زنند.

پایین بودن سواد سلامت روان در جامعه
حاجبی تصریح کرد: در خصوص بسیاری از بیماری‌ها، شهروندان اطلاعات خوبی دارند و به متخصصان مربوطه مراجعه می‌کنند اما در حوزه سلامت روان این‌گونه نیست چرا که سواد سلامت روان در عموم افراد جامعه پایین است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که همواره تأکید داریم، این است، میزان سواد سلامت روان مردم را در جامعه افزایش دهیم یعنی میزان دانش مردم نسبت به مشکلات و علائم ناشی از اختلالات روانپزشکی، عوامل خطر مشکل روان‌شناختی ، نگرش ها و باورها نسبت به مسائلی حوزه سلامت ارتقاء یابد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت بابیان اینکه در اختلالات روانپزشکی عواملی چون مباحث اجتماعی ، بیولوژیکی و روان‌شناختی نقش دارد، تأکید کرد: آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم می‌تواند معضل روانپزشکی(Psychiatry) جامعه را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

حاجبی ادامه داد: در حوزه سلامت روان، وزارتخانه آموزش‌هایی را در مورد ارتقا سطح سواد سلامت شهروندان آغاز کرد، امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و تأثیر مثبتی به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: حوزه سلامت روان سال‌ها مغفول مانده بود که با اجرای طرح تحول سلامت این موضوع موردتوجه قرار گرفت و گام‌های خوبی هم در چند سال اخیر در این زمینه برداشته شد.

وی اظهار داشت: در این کارگاه در مورد برنامه عملیانی و اولویت‌های حوزه سلامت روان سال 98 بحث و بررسی می‌شود.

همچنین معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت دیروز(سه شنبه) گفته بود: بر پایه آخرین پژوهش‌ها، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور 23.6 درصد است که حدود 12.5 میلیون نفر از جمعیت گروه سنی 15 تا 64 سال ایران از یکی اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند.

علی اسدی افزود: باید این افراد شناسایی شوند و با مداخله کارشناسان حوزه سلامت روان در مراکز خدمات سلامت تحت درمان قرار گیرند.

وی شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی کشور را افسردگی با شیوع 12.7 درصد و اضطراب 15.6 درصد ذکر کرد و یادآور شد: برای جلوگیری از تشدید این اختلالات هم برای افراد در معرض آسیب و دیگر شهروندان برنامه‌های آموزشی برای والدین ، کودکان و نوجوانان با موضوع مهارت‌های زندگی و فرزند پروری برنامه‌ریزی‌شده است.

در کارگاه ملی طرح تحول سلامت روان، مدیران گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد ، کارشناسان مسئول سلامت روان، رئیسان اداره پیشگیری از اعتیاد و اداره سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور دارند.

در این کارگاه در مورد چالش‌های اجرای برنامه‌ سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی ، فرزند پروری ، پیشگیری و درمان مصرف مواد دخانی و الکل بحث و بررسی می‌شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: