کد خبر: ۲۱۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
تمایل به زیبایی از صفات غریزی بشر است اما هر غریزه‌‌ای اگر شکلی از حساسیت بیش از حد یا وسواس به خود بگیرد، می‌تواند مخرب باشد
شفا آنلاین>سلامت>متخصص زنان گفت: تمایل به زیبایی از صفات غریزی بشر است اما هر غریزه‌‌ای اگر شکلی از حساسیت بیش از حد یا وسواس به خود بگیرد، می‌تواند مخرب باشد، نتیجه تحقیقات در این خصوص نتایج جالبی را نشان داده است که در ادامه می خوانید.


به گزارش شفا آنلاین:حدودا سی و چند ساله به نظر می‌رسد. زن جوانی که وقتی چهره‌اش را نگاه می‌کنم درخشندگی پوست زیبا و گندمگون او توجه مرا به خود جلب می‌کند. قد بلندی دارد و با نگرانی مشغول صحبت درباره ظاهر خود است:

«نمی‌دونم چرا پوستم اینقدر که خودم دوست دارم صاف نیست، اینطور فکر نمی‌کنی؟»

ظاهرا منتظر تأیید شنونده است، آدرس یکی از کلینیک‌های زیبایی را با کنجکاوی تمام می‌پرسد تا هرچه سریعتر اقدام کند.

نگاهم به صورتش گره می‌خورد. تنها چیزی که می‌بینم جوانی  و شادابی است و این سوال تکراری که مثل زنگ، بارها در گوش من طنین‌انداز است:چرا دختران جوان <Young girls >به دنبال تغییر ظاهر خود هستند؟ ملاک‌های ما برای زیبایی چیست و چرا به نظر می‌رسد در هر سنی نیاز به روش‌های جراحی یا غیرجراحی زیبایی است؟

در پاسخ به این سوالات متخصص زنان اینچنین می گوید:

دکتر سوزان پیروان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت:  اصلا موضوع  غیر قابل باوری نیست چرا که همگی در اطراف خود با افرادی در ارتباطیم که به دنبال زیباتر شدن هستند، این موضوع در هر دو جنس و البته با شدت بیشتری در زنان و در  جوامع مختلف وجود دارد.

وی تصریح کرد: تمایل به زیبایی از صفات غریزی بشر است اما هر غریزه‌‌ای اگر شکلی از حساسیت بیش از حد یا وسواس به خود  بگیرد، می‌تواند مخرب باشد.

پیروان ادامه داد: این موضوع سبب شده است تا دیدگاه‌های افراد  مختلف را بپرسم و منابع تحقیقاتی را مطالعه کنم که در نهایت در پاسخ به این سوال که چرا تمایل داریم زیبا به نظر برسیم، به جواب های زیر رسیده ام.

افزایش اعتماد به نفس

این متخصص افزود: اعتماد به نفس یک احساس است که ارزشمند بودن ما را برای خودمان نشان می‌دهد. اینکه چقدر برای خودمان ارزش قائلیم. به  نظر می‌رسد زیبا بودن نوعی از ارزش است  که می‌تواند منجر به اعتماد به نفس بیشتر شود.

رضایت از زندگی

پیروان ادامه داد: قسمت مهم رضایت و خشنودی افراد از زندگی به نوع نگرششان بستگی دارد به طور مثال افرادی هستند که از ظاهر خود راضی نیستند و این موضوع می‌تواند روی میزان رضایتمندی آنها از زندگی  تأثیرگذار باشد.

ارزیابی میزان جذابیت توسط خود شخص

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد بعضی از افراد نیازی به گفتگو با دیگران ندارند و خود معتقدند که زیبایی کافی ندارند، گاهی این روش خودارزیابی، به قدری سختگیرانه است که منجر به رفتارهای غیرعادی در غذا خوردن و یا انجام اعمال زیبایی می‌شود.

اعتقادات مذهبی

پیروان خاطر نشان کرد: براساس مطالعات انجام شده، افرادی که اعتقادات مذهبی بیشتری دارند کمتر به ظاهر خود توجه می‌کند در این افراد میزان جراحی‌ها و یا دستکاری‌های زیبایی کمتر بوده است.

اثر ارتباط جمعی

وی افزود: امروزه در  همه خانه‌ها تلویزیون و اینترنت وجود دارد و حجم بسیار زیادی از اطلاعات به بینندگان داده می‌شود، وسایل ارتباط جمعی سرشار از تبلیغات مختلف در مورد فرآورده‌های زیبایی و یا جراحی‌های ترمیمی و زیبایی  هستند که خودآگاه یا  ناخودآگاه بر  بینندگان اثر می‌گذارند.

در دسترس بودن امکانات زیبایی

این متخصص زنان ادامه داد: همچنین روش‌های جراحی یا غیرجراحی زیبایی، به راحتی در شهرهای مختلف در دسترس است و اگر شخصی تصمیم به انجام آنها داشته باشد به راحتی می‌تواند از این خدمات استفاده کند، از طرفی زمان ترمیم برای این اعمال هم کوتاه است.

تصویر هر شخصی از بدن خود

وی تاکید کرد: هر شخصی از ظاهر ایده‌آل خود تصویری دارد، منشا این تصورات می‌تواند محیط خانوادگی، توانایی‌ها یا ناتوانی‌های شخصی، اثر گروه همسالان، فرهنگ و تبلیغات باشد. تمرکز زیاد بر این تصویر شخصی می‌تواند منجر به اضطراب شود، علت انجام قسمتی از روش‌های زیباسازی، تصویر ایده‌آلی است که هر شخص از بدن خود دارد.

افراد معروف

این متخصص تصریح کرد: در جوامع مختلف افراد  معروف مانند هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و ورزشکاران به نوعی تبدیل به الگو برای نسل جوان می‌شوند، تمایل دختران به بدن‌های کشیده و باریک و تمایل پسران به داشتن بدن‌های عضلانی تا حدودی به دلیل این اثرات است.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا بعد از انجام روش‌های زیباسازی، الزاما جذابتر می‌شویم؟" گفت:  نتیجه یک تحقیقات که در مجله American medical association چاپ شد، نشان می‌دهد که انجام جراحی‌ها و جوانسازی شما را ظاهرا جوان‌تر می‌کند ولی جذابتر نمی‌کند.

وی بیان داشت: هر عاملی که در جوامع امروزی منشأ چنین رفتارهای تا حدودی همگانی است، باید مورد توجه قرار بگیرد، افراد لازم است از عوارض جانبی این روش‌ها آگاهی کامل داشته باشند.طبعا زیبایی مجموعه‌ای از هماهنگی‌ است بین آنچه به نظر می‌رسیم، آنچه انجام می‌دهیم و آنچه به زبان می‌‌آوریم.برنا

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: