کد خبر: ۲۱۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۷ - 2018December 27
برخی از بیماران مانند افراد مبتلا به التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) مزمن، به دردهای شکمی شدیدی مبتلا می‌شوند که فقط با مصرف مسکن‌های قوی مثل مورفین آرام می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه وسترن کانادا، ابزاری به اندازه قوطی کبریت تولید کرده‌اند که با کاشت آن در بدن می‌توان جلوی برخی از دردهای شدید شکمی<Severe abdominal pain> بیماران را گرفت و از مصرف مسکن‌هایی چون مورفین کاست.


به گزارش شفا آنلاین: برخی از بیماران مانند افراد مبتلا به التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) مزمن، به دردهای شکمی شدیدی مبتلا می‌شوند که فقط با مصرف مسکن‌های قوی مثل مورفین آرام می‌شوند.

اخیرا محققان کانادایی با تولید ابزاری به اندازه قوطی کبریت و کاشت آن در بدن، توانستند عصب‌های نخاع را تحریک کنند و بدین ترتیب دردهای مزمن شکمی را کنترل کنند. این ابزار، مناسب افرادی است که به تازگی جراحی شده‌اند و همچنین مادرانی که فرزندان خود را به روش سزارین به دنیا آورده‌اند و می‌تواند دردهای آنها را از بین ببرد.

این ابزار کاهش درد، که محرک نخاع نامیده شده است، در حال حاضر روی ۳۰ بیمار آزمایش شده و چنانچه مراحل آزمایش را با موفقیت بگذراند، می‌تواند زندگی افراد بسیاری که به دردهای شکمی ناشی از بیماری‌های مزمن مانند التهاب لوزالمعده، مبتلا هستند، تغییر دهد.

این ابزار تحریک‌کننده عصب، با تولید جریان الکتریکی ملایم، جلوی ارسال علایم از شکم به مغز را می‌گیرد. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که این ابزار می‌تواند دردهای ناشی از جراحی فتق شکمی مانند فتق کشاله ران را، که هر ساله افراد بسیاری گرفتار آن می شوند، درمان کند.

این ابزار تاکنون در بیماران مبتلا به دردهای مزمن شکمی و لگنی بررسی شده است و دردهای تمام این افراد تاجایی کاهش داد ‌که دیگر به مسکن‌های قوی نیاز نداشتند.

در ضمن دانشمندان دانشگاه جفرسون در ایالات متحده، این ابزار الکترونیکی کاهش درد را در بیش از ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به دردهای کمر و پا  بررسی کردند و دردهای شدید ۹۳ درصد از آنها کاهش یافت.

محققان می‌گویند، این ابزار تحریک‌کننده عصب‌های نخاع، می‌تواند هر درد را که در ناحیه زیر سینه تا لگن خاصره وجود دارد درمان کند.

لوزالمعده، غده‌ای بزرگ است که پشت معده و بالای شکم قرار دارد. این غده هورمون‌های گوناگونی از جمله انسولین تولید می‌کند. بیماران مبتلا به التهاب لوزالمعده، دچار دردهای شدید شکمی می‌شوند. دلایل ایجاد این التهاب متعدد بوده و از سنگ کیسه صفرا گرفته تا مصرف الکل و بیماری‌های خودایمنی یا ژنتیک، متغیر است. دانشمندان وقتی ابزار الکترونیک کاهش درد را به صورت بی‌حسی موضعی و ایجاد برشی کوچک، در کمر بیماران گذاشتند، توانستند از دردهای شدید آنها بکاهند.

 چنانچه این ابزار آزمایش‌های خود را با موفقیت به پایان برساند، می‌تواند مصرف مسکن‌های قوی مانند مورفین را تا ۵۰ درصد در افراد مبتلا به این دردهای طاقت‌فرسا بکاهد.دیلی‌میل



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: