کد خبر: ۲۱۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مواد خوراکی موجود در رژیم خوراکی مدیترانه‌ای می‌تواند سبب جلوگیری از پیری سلول‌های مغزی و جوانسازی آن شود
شفا آنلاین>سلامت>با مصرف گروهی از مواد خوراکی ویژه می‌توانید سلول‌های مغزی خود را در هر سنی جوان و پویا نگه دارید و حتی در سالمندی ذهنی فعال و با قابلیت یادگیری مطالب داشته باشید.

به گزارش شفا آنلاین،کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مواد خوراکی موجود در رژیم خوراکی مدیترانه‌ای می‌تواند سبب جلوگیری از پیری سلول‌های مغزی و جوانسازی آن شود.
 
یافته‌ها نشان می‌دهند آن دسته از سالمندان که رژیم خوراکی مدیترانه‌ای در طول هفته رعایت کرده اند سلول‌های مغزی سالم تری به نسبت دیگر همسالان خود داشته اند

استفاده از رژیم خوراکی مدیترانه‌ای سبب تحریک سلول‌های مغزی، جلوگیری از نابودی آن‌ها،  تقویت حافظه و افزایش عملکرد ذهنی و تقویت اتصال نورون‌های عصبی مغزی به یکدیگر می‌شود.
 
این یافته‌ها حاصل تحقیق دانشمندان دانشگاه ایلینوی آمریکا برروی رابطه رژیم خوراکی با سلامت ذهنی سالمندان است.
 
در آزمایش انجام شده دانشمندان با ردیابی رژیم خوراکی سالمندان و انجام عکس برداری MRI از مغز آن‌ها دریافتند آن دسته از داوطلبان که رژیم خوراکی مدیترانه‌ای را رعایت کرده اند از سلامت ذهنی بالاتری برخورداربوده اند.
 
رژیم خوراکی مدیترانه‌ای غنی از میوه، سبزیجات، دانه‌های آجیل، حبوبات، دانه‌های غلات، خوراک دریایی، روغن زیتون، ماست و مصرف محدود گوشت قرمز و انواع خوراکی‌های شیرینی است.
 

تاکنون تحقیق‌های زیادی نشان داده است دارا بودن این رژیم خوراکی سبب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن، چون سرطان، دیابت(Diabetes) نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی و درنتیجه افزایش طول عمر افراد می‌شود.
 
رژیم خوراکی مدیترانه‌ای به اندازه‌ای در بهبود سلامت انسان‌ها اثرگذاربوده که در سال ۲۰۱۳ یونسکو این رژیم خوراکی را جزو میراث فرهنگی بشر قرار داده است.
 
در رژیم خوراکی مدیترانه‌ای مواد مغذی همچون اسید چرب امگا ۳، امگا ۶، لیکوپن، کارتنوئید ها، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین B۱۲ و ویتامین D وجود دارد.
 

منابع مغذی در الگو‌های بیومارکر شامل، گردو، ماهی، کلم بروکسل، دانه کتان، پسته، دانه کاج و دانه کدو تنبل است، لیکوپن مشهورترین ماده خوراکی و رنگدانه‌ای است که سبب رنگ قرمز درگوجه فرنگی می‌شود.
 
تخم مرغ، غلات غنی شده و سبزیجات دارای برگ سبز نیز دارای منابعی همچون ریبوفلاوین یا ویتامین B۲ هستند.

سیب زمینی شیرین و هویج نیز دارای کارتنوئید هستند و فولات که عضوی از ویتامین B است در خوراکی هایی چون لوبیا، نخود فرنگی و آجیل وجود دارد، ویتامین D نیز در موادی همچون ماهی دارای اسید چرب، ماهی تن، ماهی آزاد و ماهی سالمون وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: