کد خبر: ۲۱۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی یک مرکز تحقیقاتی در ایران نیز نشان می‌دهد حدود 70 درصد ایرانی‌ها بر این باورند که کافئین و ترکیبات آن به بی‌خوابی منجر می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> امروزه ترکیبات غذایی- دارویی کافئین‌ درحالی به یکی از پرمصرف‌ترین محصولات غذایی – دارویی تبدیل شده که بسیاری از مردم کافئین را عامل زرد شدن دندان‌ها می‌دانند و برخی دیگر آن را به‌عنوان تحریک‌کننده سلول‌ها و افزایش دهنده تپش قلب می‌شناسند.

به گزارش شفاآنلاین، نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی یک مرکز تحقیقاتی در ایران نیز نشان می‌دهد حدود 70 درصد ایرانی‌ها بر این باورند که کافئین و ترکیبات آن به بی‌خوابی منجر می‌شود.

همه نتایجی که از تحقیقات میدانی به‌دست آمد حول باورهای شایع در جامعه و تجربیات شخصی افراد از مصرف(Consumption) کافئین به‌صورت خوراکی بود اما آنچه مردم از تأثیرات کافئین بر بدنشان می‌شناسند با نتایج علمی این تحقیق، متفاوت است.

تحقیقات گسترده این مرکز از هشت اثر کلیدی کافئین برسلامت و زیبایی اعضای بدن خبر می‌دهد. کافئین تأثیر مطلوبی بر پیشگیری از سرطان سینه به‌عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی دارد. همچنین مصرف مناسب و به اندازه آن می‌تواند از شما در مقابل دیابت نوع 2 محافظت کند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد که کافئین می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد و پوست نیز جلوگیری کند.

ترکیبی خاص از کافئین به‌نام کمپلکس کافئین نیز می‌تواند به پیشگیری(prevention) از ریزش موی ارثی منجر شود.اما نکته کلیدی این تحقیقات در این است که همه فواید کافئین و تأثیرات مثبت آن بر سلامتی و زیبایی انسان با نوشیدن قهوه محقق نمی‌شود بلکه این شیوه مصرف محصولات حاوی کافئین است که بر میزان جذب و تأثیر‌گذاری آن سایه می‌اندازد. به‌عنوان مثال برای تأثیر کافئین بر جلوگیری از ریزش ارثی مو، باید کافئین را از طریق پوست سر به فولیکول‌های مو رساند که آن هم بواسطه مصرف لیکویید یا شامپوهای دارای کمپلکس کافئین امکانپذیر است.

دکتر مجتبی امیری در این باره می‌گوید: تحریک سلولی مثبت به‌عنوان یکی از تأثیرات ترکیبات حاوی کافئین باعث شده تمایل مردم دراغلب کشورهای جهان به سمت انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی کافئین سوق پیدا کند.

این متخصص پوست و مو تأکید می‌کند: امروزه تأثیر کافئین بر کاهش قرمزی و التهاب پوست به اثبات رسیده است، همچنین تحقیقات نشان داده که ترکیبات حاوی کافئین مانع پیری زودرس پوست می‌شود از این‌رو از ترکیبات کافئین در بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شود. ترکیب کمپلکس‌کافئین نیز می‌تواند از مو در مقابل اختلالات هورمونی محافظت ‌کند. به این ترتیب که کافئین کمک می‌کند تا از حمله تستسترون به موها که خود سبب محدود کردن انرژی‌رسانی به آنها می‌شود جلوگیری شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: