کد خبر: ۲۱۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018December 24
مهندس طاهر موهبتی: سال گذشته بودجه ما ۱۰ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بود و طبق آخرین چیزی که شنیده‌ایم سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد بودجه‌ای ۱۲ هزار میلیاردی را برای سازمان بیمه سلامت ارائه داده است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح جزییات پیشنهادات بودجه‌ای برای این سازمان،‌ سهم حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی را از معادل ریالی 500 میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به این سازمان تعلق گیرد را اعلام کرد.

به گزارش شفا آنلاین،مهندس طاهر موهبتی با اشاره به اعلام بودجه ۱۲ هزار میلیاردی برای سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه 98، گفت: سال گذشته بودجه ما ۱۰ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بود و طبق آخرین چیزی که شنیده‌ایم سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد بودجه‌ای ۱۲ هزار میلیاردی را برای سازمان بیمه سلامت(Health insurance) ارائه داده است.

پیشنهاد ۱۷ هزار میلیاردی بیمه سلامت برای بودجه سال ۹۸
وی افزود: البته هنوز لایحه بودجه ارائه نشده است و قرار است در هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. بر همین اساس آخرین اعداد پیشنهادی را در دسترس نداریم، اما آنچه که در ابتدا برای بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان بیمه سلامت پیشنهاد داده‌ایم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که البته این عدد برای نگهداشت وضعیت موجود است.

بلاتکلیفی 7میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی در لایحه بودجه
موهبتی ادامه داد: بنابراین اگر قرار باشد، شش تا هفت میلیون نفری که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند، باید سه تا چهار هزار میلیارد تومان دیگر هم به بودجه پیشنهادی‌مان اضافه شود. طبیعتا وقتی منابع نباشد، ‌توان بیمه کردن افراد فاقد پوشش بیمه را نخواهیم داشت و سعی می‌کنیم وضعیت موجود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال آخرین پیشنهادی که دفتر بخشی ما برای بودجه سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود، حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بود. البته شنیده‌ام از منابع عمومی ردیف بیمه سلامت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و نمی‌دانم این عدد تغیر افزایشی یا کاهشی داشته است یا خیر، اما پیش از  ارائه لایحه بودجه از عدد دقیق آن مطلع خواهیم شد. واقعیت این است که تا لایحه بودجه چاپ نشود، قابل تغییر است و باید منتظر اعلام رسمی و چاپ آن باشیم.

باز هم ۹۰۰۰ میلیارد بدهی!
موهبتی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که اگر بودجه مورد نیازمان یعنی این ۱۷ هزار میلیارد تومان تامین نشود، ۵۰۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. از طرفی قرار است بخشی از بدهی‌هایمان از محل ۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی پرداخت شود، اما با این کار نیز از ۸۰۰۰ میلیارد بدهی سازمان بیمه سلامت ۴۵۰۰ میلیارد تومان پوشش داده خواهد شد و حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان باقی خواهد ماند. از طرفی در ابتدای سال ۱۳۹۷ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به دلیل محدودیت منابع، بودجه بیمه سلامت را ۳۰۰۰ میلیارد تومان کمتر دیده است، منتها با شرایط اقتصادی ایجاد شده این کسری به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. بر این اساس در انتهای سال ۹۷، باید دوباره بدهی ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کنیم و از این جهت است که تاکید می‌کنم برای یکبار بدهی‌های بیمه سلامت را بروز کنیم و بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم.

بدهی ۲۰ ساله بیمه‌های درمانی کشور
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه مصارف ما شامل بار مراجعه، قیمت و بسته خدماتی است، گفت: من به عنوان متولی بیمه سلامت اصلا توصیه نمی‌کنم که پوشش بیمه‌ای مردم را کاهش دهیم، بلکه حتما باید به سمتی رویم که خدمات‌مان به فراخور منابع گسترش پیدا کنند. از طرفی اگر در کشور منابع محدود بود، نباید این محدودیت از حوزه سلامت آغاز شود و باید آن را در حوزه‌های دیگر اعمال کنیم. از طرفی می‌خواهیم بین منابع و مصارف‌مان تناسب وجود داشته باشد. این کار هوش زیادی هم نمی‌خواهد و دوستان این را احصاء هم کرده‌اند. متاسفانه در ۲۰ سال گذشته همیشه سازمان‌های بیمه‌ای بدهی داشته‌اند. البته صحبت‌های من به این معنی نیست که دولت یا مجلس به این موضوع توجه نکرده است، بلکه باید از آنها بابت اقدامات‌ و توجه ویژه‌شان تشکر کرد. در عین حال باید با واقعیت، واقع‌بینانه برخورد کرد. باید به سمتی رویم که بودجه سلامت را واقعی کنیم.

سهم "دارو" و "تجهیزات پزشکی" از معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو چقدر است؟
موهبتی در ادامه درباره سهم دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی از ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است معادل ریالی‌اش از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت به سازمان بیمه سلامت داده شود، گفت: این ۵۰۰ میلیون یورو، ارز نیمایی است و معادل ریالی‌اش در حال حاضر تقریبا حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق صورت‌جلسه‌ای که نوشته شده، از این میزان تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به دارو، تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و تا ۵۰۰ میلیارد تومان هم به سایر بخش‌ها تعلق می‌گیرد. مفهومش این است که در این پروسه به دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اولویت می‌دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: