کد خبر: ۲۱۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در زمینی به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع در محدوده منطقه آزاد چابهار با کاربری آموزشی - درمانی در مدت ۳ سال در ۱۳ طبقه و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبباء ساخته خواهد شد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت به منظور حضور در مراسم آغاز عملیات ساخت بزرگترین بیمارستان جنوب شرق کشور در چابهار، وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش شفا آنلاین، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در زمینی به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع در محدوده منطقه آزاد چابهار با کاربری آموزشی - درمانی در مدت ۳ سال در ۱۳ طبقه و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبباء ساخته خواهد شد.

بهره‌برداری از پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از دیگر برنامه‌های سفر وزیر بهداست به استان سیستان و بلوچستان است.

همچنین با حضور وزیر بهداشت در دومین روز سفر به استان سیستان و بلوچستان، پروژه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در سفر به استان سیستان و بلوچستان، پس از ورود به چابهار درجمع خبرنگاران اظهار کرد: جای خرسندی است سفری که بیش از دوماه قبل برنامه ریزی و پیش بینی شده بود، انجام شد؛ در این سفر عملیات ساخت بیمارستان ٥٤٠ تختخوابی چابهار با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز خواهد شد. همچنین در این سفر، تعدادی طرح و پروژه بهداشتی و درمانی در شهرهای ایرانشهر، فنوج و نیکشهر افتتاح شده یا عملیات ساخت آنها آغاز می شود.

هاشمی آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ٥٤٠ تختخوابی ایرانشهر را که با کمک و همراهی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) ساخته و به بهره برداری خواهد رسید را از دیگر برنامه‌های سفر به سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: در این سفر، تعدادی از پروژه‌های بهداشتی و درمانی در حوزه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دومین روز سفر به سیستان و بلوچستان، تعدادی پروژه نیز در شهر خاش و زاهدان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در زاهدان نیز عملیات ساخت بیمارستان ٥٠٠ تختخوابی کلید خواهد خورد و می‌توان گفت درمجموع در این سفر، عملیات ساخت ١٥٠٠ تخت بیمارستانی(Hospital bed) آغاز خواهد شد. همچنین در این سفر بیش از ٢٠ پروژه افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت دانشکده پزشکی در منطقه چابهار با توجه به توسعه ساحل مکران و موقعیت استراتژیک منطقه چابهار و رشد جمعیت، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساخت دانشگاه مقرراتی را وضع کرده و باید براساس همان مقررات عمل کنیم، ساخت دانشگاه مساله‌ای نیست که ما بتوانیم مجوز دهیم، بلکه مبتنی بر زیرساخت‌هایی است که باید فراهم شود. درحال حاضر دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر وجود دارد که امیدواریم این استعداد و پتانسیل را داشته باشد تا به دانشگاه ارتقا پیدا کند. درعین حال چابهار در زمینه ساخت دانشکده در مراحل اولیه قرار دارد و چنانچه بتواند استانداردها و شاخص‌های موردنیاز که قانون تعیین کرده را کسب یا فراهم کند، یکی از مراکز آموزشی مهم این منطقه محسوب خواهد شد.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار ضمن قدردانی از حضور مسئولان استانی و قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: باید امیدوار بود این پروژه و پروژه ایرانشهر در بلوچستان با سرعت قابل قبولی از طرف قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و ستاد اجرایی امام راحل شروع شده و پیش رود. 

وزیر بهداشت با اشاره به این که برای نخستین بار ساخت ۳هزار تخت بیمارستانی را با کمک قرارگاه سازندگی و ستاد اجرایی در کشور در دست اجرا داریم، گفت: امیدواریم که این پروژه سریع‌تر از هر پروژه دیگری به نتیجه برسد، البته همت استاندار نیز در این زمینه بی‌تاثیر نخواهد بود.

هاشمی گفت: اینکه دولت معتقد است که چابهار، پیشران رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان و جنوب کشور است، نشان می‌دهد که در این زمینه توجه درستی داشته و همچنین استانداری انتخاب کرده است که به خوبی به منطقه اشراف دارد و می‌تواند به پیشرفت پروژه‌ها از جمله این پروژه کمک کند؛  چراکه منابع مالی آن نیز از خود شهرستان تامین خواهد شد.

وزیر بهداشت در مورد پروژه ایرانشهر گفت: این پروژه نیز مطمئنا توسط ستاد اجرایی فرمان امام راحل به سرعت شروع خواهد شد و تصور می‌کنم که این دو پروژه، ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی به بلوچستان اضافه خواهد کرد و این موضوع که برخی از هموطنان از شهرهای چابهار و ایرانشهر مجبور هستند برای درمان به شهرها و استان‌های دیگر بروند، مساله‌ای دردآور و رنج‌آور است و چه خوب است که این منطقه به یکی از محورهای درمانی کشور نه تنها برای مردم استان بلکه برای کشورهای همجوار نیز تبدیل شود و این اتفاق خواهد افتاد و مشکلات نیز کاهش خواهد یافت.

هاشمی در ادامه دلیل تاخیر در اجرای این پروژه را  اصرار برای انتخاب بهترین زمین برای ساخت بیمارستان عنوان کرد و با بیان این که اتمام این پروژه از عهده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)  بر می‌آید، گفت: از دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) می‌خواهم بیمارستانی بسازند که در تراز انقلاب اسلامی و نمونه باشد و این اقدام  باعث ماندگاری و امید بیشتر مردم و رونق اقتصادی خواهد شد و به دنبال آن، امنیت نیز که در گرو رشد اقتصادی منطقه است، حاصل شده و آسیب‌های اجتماعی(Social harm) نیز کاهش خواهد یافت. 

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در مورد تاسیس دانشگاه در چابهار گفت: در مورد تاسیس دانشگاه، قانون اجازه نمی‌دهد و باید برای هر کاری گام به گام اقدام کرد و در حال حاضر باید به ارتقای دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر توجه شود؛  به این معنا که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در چابهار دانشکده علوم پزشکی راه‌اندازی کند تا به این شکل بتوانیم شاهد ارتقای آموزش عالی در این بخش از کشور باشیم. همچنان‌که این گام‌ها نیز برداشته شده است و در دوره مدیریت دکتر امینی‌فر - رییس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر، پروژه‌ها سرعت بیشتری پیدا کرده است که همه آنها مایه افتخار است. به سهم خودم، خدا را شکر می‌کنم که این توفیق نصیب ما شده است تا به این آرزو جامه عمل بپوشانیم و مطمئن هستم که فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، این پروژه را به پایان و بهره‌برداری می‌رساند و امیدوارم این اقدام، علاوه بر خشنودی خداوند، موجب شادی همه عزیزان و علاقه مندان به انقلاب اسلامی به ویژه مردم چابهار شود.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان استانی باید بیشتر کمک کنند تا بیش از این، بار مسئولیت بر دوش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نباشد؛  چراکه ساخت و اجرای این پروژه سنگین است و زمانی که آغاز شود باید بدون وقفه به کار خود ادامه دهد تا به یکی از پروژه‌های ماندگار در چابهار تبدیل شود و مردم نیز به آن افتخار کنند. همچنین افرادی که در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند که رشد اقتصادی را به همراه دارد باید از جهت بهداشت، درمان، آموزش عالی و امنیت، آسوده خاطر باشند.

سواحل مکران در مسیر توسعه
بنابر اعلام وبدا، با توجه به کمبود تخت های بیمارستانی در چابهار و توسعه سواحل مکران، عملیات ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار با حضور وزیر بهداشت و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد.

بندرچابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که خارج از خلیج فارس و تهدیدات آن واقع شده و در آینده اقتصاد ایران، نقش غیرقابل انکاری ایفا خواهد کرد.

این بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی با زیربنای ۶۰ هزار متر مربع در محدوده منطقه آزاد چابهار با کاربری آموزشی - درمانی در مدت ۳ سال در ۱۳ طبقه ساخته خواهد شد.

 برای ساخت و تجهیز بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از آن از محل تهاتر دارایی‌های دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر و تغییر کاربری املاک آن تامین خواهد شد. همچنین این بیمارستان دارای بخش‌هایی همچون اورژانس، جراحی، داخلی، بستری، کودکان، زنان و زایمان، مراقبت‌های ویژه، آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه خواهد بود.

بندرچابهار با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و یک بیمارستان ۱۸۶ تختخوابی (بیمارستان امام علی(ع)) است که ضریب اشغال این بیمارستان حدود ۱۰۰ درصد است و با توجه به رشد جمعیت در این منطقه طی سالیان گذشته ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار، اقدامی ضروری است.

وزیر بهداشت همچنین ر حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار گفت: جای خرسندی است که امروز در چابهار عملیات ساخت یکی از مهم ترین پروژه‌های خدماتی (بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار) با حمایت شورای شهر، مردم، استاندار و پیشگامی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شده است. اطمینان دارم با توجه به آینده بسیار خوبی که در انتظار این منطقه به ویژه خلیج چابهار است، فعالیت این بیمارستان در کنار خدمات ارزنده‌ای که به مردم ارائه می‌دهد، باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی در این منطقه شود.  درعین حال وجود چنین بیمارستانی باعث ارتقای دانش در حوزه آموزش عالی نیزخواهد شد. 

هاشمی افزود: می‌توان گفت این بیمارستان ظرف دو سه دهه آینده تبدیل به یکی از مهم‌ترین قطب های توریسم سلامت و توسعه اقتصادی خواهد شد و درعین حال خدمات باید قبل از توسعه اقتصادی شکل بگیرد و در تراز چابهار که یکی از بنادر مهم این منطقه است که به اقیانوس راه دارد، باشد. راه نجات اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، جنوب ایران و بخشی از خراسان جنوبی، سواحل مکران و بندر چابهار است. لذا ساخت این بیمارستان اهمیت زیادی دارد. امیدوارم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با کارنامه بسیار خوبی که تاکنون در پیشبرد پروژه های بهداشت و درمان ارائه داده است، این پروژه را نیز با سرعت قابل قبولی با کمک منطقه آزاد چابهار به پایان برساند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: جا دارد از مدیریت منطقه آزاد چابهار برای اهدای زمین و مجوز این بیمارستان تشکر کنم.  همچنین قرار است برای ساخت مرکز آموزش عالی نیز زمینی را اختصاص دهند. این بیمارستان قرار است ۳۰ ماهه به بهره‌برداری برسد.

پروژه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان نیکشهر افتتاح شد
در سفر وزیر بهداشت به استان سیستان و بلوچستان، چهار پروژه بهداشتی و درمانی شهرستان نیکشهر شامل کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، بخش LDR، سی تی اسکن بیمارستان محمد رسول الله و مجموعه مسکونی شش واحدی متخصصین این شهرستان نیز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش وبدا، عملیات ساخت کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی نیکشهر در زمینی به مساحت ۱۶۲۰ متر مربع از سال ۹۴ آغاز شده و برای ساخت و تجهیز آن بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار، هزینه شده است.  در این کلینیک ۲۰ پزشک متخصص، خدمات مورد نیاز مردم در حوزه‌های داخلی، جراحی، دیابت، نورولوژی، ارتوپدی، اطفال، زنان، رادیولوژی و سونوگرافی را ارائه می‌کنند.

همچنین بخش LDR (واحدهای اختصاصی زایمان) بیمارستان محمد رسول الله (ص) نیکشهر نیز که عملیات ساخت آن از سال ۹۵ در زمینی با زیربنای ۱۱۵۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده بود، با ۱۲ اتاق زایمان به بهره‌برداری رسید. 

سی تی اسکن این بیمارستان نیز با مشارکت بخش غیردولتی و با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است و یک متخصص سونوگرافی نیز در این بخش، فعالیت داشته و خدمات درمانی مورد نیاز را به مردم ارائه می‌دهد.

براساس این گزارش مجموعه شش واحدی متخصصین نیکشهر در زمینی با زیربنای ۵۲۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و با تجهیزات کامل به بهره‌برداری رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: