کد خبر: ۲۱۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
باید بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم و در عین حال هزینه‌ها را مدیریت کرده و رفتارهای هزینه‌ای و مصرفی خود را منطقی کنیم
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت رفع مشکلات پولی و اعتباری این سازمان را خواستار شد.

به گزارش شفاآنلاین، مهندس طاهر موهبتی در نشستی خبری، با اشاره بحث بودجه این سازمان و کمبود اعتبارات آن، گفت: بالاخره مشکل بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت را باید یکبار حل کنیم تا هم بدهی‌های گذشته را بپردازیم و هم از ایجاد بدهی جدید جلوگیری کنیم.

وی افزود: بنابراین باید بودجه<the budget> بیمه سلامت را واقعی ببینیم و در عین حال هزینه‌ها را مدیریت کرده و رفتارهای هزینه‌ای و مصرفی خود را منطقی کنیم.

در همین راستا باید به اقداماتی چون رفع همپوشانی، سطح بندی خدمات، اجرای نظام ارجاع، اجرای راهنماهای بالینی و... و. توجه کنیم. البته در صورت انجام این اقدامات، اگر بودجه واقعی دیده نشود، بدهی‌های جدید ایجاد می‌شود. کمااینکه در مقاطعی بدهی‌هایمان پرداخت شده است، اما چون بودجه واقعی نبود، شاهد ایجاد بدهی‌های جدید بودیم.

موهبتی با بیان اینکه البته باید شرایط و محدودیت‌های منابع در کشور را درک کنیم، افزود: اگر منابع کشور توان پاسخگویی به هزینه‌های بیمه‌ای را ندارد، باید راهکارهای دیگری بیندیشیم. به عنوان مثال به توصیه برخی دوستان یکسری از خدمات را از بسته خدماتی خود حذف کنیم.

البته اگر از من بپرسند آیا حذف خدمات بسته را توصیه می‌کنید؟ می‌گویم خیر، به هیچ عنوان کاهش پوشش دارویی، خدماتی و تجهیزاتی را توصیه نمی‌کنم. به هر حال اکنون ۲۴۰۰ قلم دارو، ۵۶۰۰ خدمت و ۴۷۰۰ تجهیزات و ملزومات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است و کوچک شدن ان را توصیه نمی‌کنیم. در عین حال ایجاد بدهی جدید را هم توصیه نمی‌کنیم. بنابراین نمی‌شود گفت که دنیا را در تخم مرغی جا کنید؛ به طوریکه نه دنیا کوچک شود، نه تخم مرغ بزرگ. این کار به معجزه شبیه است و از عهده ما برنمی‌آید.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه دستگاه‌های تامین کننده منابع و دولت، لازم است یا منابع را تامین کرده و یا در بسته خدمت یا فرانشیز و پرداختی مردم تجدید نظر کنند، گفت: بنابراین یا باید منابع را تامین کنیم و یا مصارف را به اندازه منابع تعریف کنیم. ما اقداماتی که از عهده‌مان برمی‌آید انجام داده و ادامه می‌دهیم.

یکی از اقدامات‌مان الکترونیک کردن خدمات و همچنین رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای است که امروز از مرز دو میلیون نفر در کشور گذشته است. در عین حال ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بیمه رایگان فقط به سمت محرومان رود. به ما ماموریت داده شد پنج میلیون نفر رایگان بیمه شوند؛ در حالیکه ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند و این موضوع به معنای آن است که فقط برای همین گروه سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان کسری داریم. در عین حال به دنبال اجرای راهنماهای بالینی هم هستیم.

موهبتی ادامه داد: در حال حاضر یک استنت قلبی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیمه ۹ میلیونش را می‌پردازد. اگر فردی پوشش بیمه‌ای نداشته باشد، امکان ندارد بتواند این هزینه را پرداخت کند. در شرایط حاد اقتصادی، سلامتی مهم‌ترین داشته یک فرد است و اگر نتواند آن را حفظ کند، معیشتش به خطر افتاده و زیر خط فقر می‌رود. مردم از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج رنج می‌برند. حال اگر مشکل مالی هم داشته باشند، قابل تحمل نیست. امیدوارم توجه نمایندگان مجلس به این حوزه ادامه یابد.  

وی افزود: اقدامات ما اعم از مدیریت هزینه، اجرای نظام ارجاع، رفع همپوشانی‌ها و... و. سقفی از نیاز بودجه‌ای و کسری‌های ما را جبران می‌کند. بارها گفتیم برای حل مشکلات‌مان یکبار باید بدهی‌های سازمان بیمه سلامت را جبران کنیم. ما در سال منتهی به ۹۶ بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته‌ایم. بنابراین برای سال‌های بعد بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم.

موهبتی گفت: دریافتی ما برای یک خانواده سه نفره ۱۰۰ هزار تومان است، اما ۱۳۴ هزار تومان هزینه می‌کنیم و این یعنی ۵۶۰۰ میلیارد تومان کسری که هم از طریق مدیریت منابع و هم از طریق بودجه قابل رفع است.

در عین حال اگر بودجه مورد نظر ما به تصویب نرسد، ۵۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز کسری خواهیم داشت. بنابراین اگر منابع کشور به هر دلیلی تامین کننده هزینه‌های بیمه سلامت نیست، باید در مصارف اعم از بسته یا فرانشیز تجدیدنظر شود. باید اولویت‌ها را احصا کرد. در حال حاضر جمعیتی شش تا هفت میلیونی داریم که هیچ بیمه‌ای ندارند و به عنوان مثال باید برای یک استنت قلبی ۱۰ میلیون تومان بپردازند.

موهبتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار است از صندوق توسعه ملی به سازمان بیمه سلامت برای جبران مشکلات نقدینگی این سازمان تخصیص یابد، اظهار کرد: هنوز پولی به حساب ما واریز نشده است. به محض اینکه این پول به ما داده شود، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آن را به اقصی نقاط کشور واریز می‌کنیم.  

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در مقطعی شورای عالی سران سه قوه نگرانی داشتند که در بحث دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی نقدینگی مشگل پیدا کرده است. یک زمانی اگر نقدینگی دچار مشکل می‌شد، خریدها به صورت چکی انجام می‌شد، اما وقتی شرایط اقتصادی سخت می‌شود، کسی چکی کار نمی‌کند و نقدینگی حرف اول را می‌زند.  

وی تاکید کرد: در حال حاضر بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان طلب داریم، بنابراین حتی اگر ۱۰۰ درصد این ۵۰۰ میلیون یورو داده شود که باید این اتفاق بیفتد، معادل ریالی آن ۴۵۰۰ میلیارد می‌شود. این درحالیست که در سال‌های منتهی به سال ۹۶، ۸۰۰۰ میلیارد بدهی داشتیم. در سال ۹۷ هم سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۳۰۰۰ میلیارد کم به ما داده‌اند. یعنی اگر این ۴۵۰۰ میلیارد داده شود، باز هم ۵۰۰۰ میلیارد بدهی داریم.

موهبتی گفت: بنابراین باید بودجه واقعی دیده شود و بدهی‌ها را جبران کنیم و بعد مدیر را مکلف کنیم که به اندازه بودجه‌اش هزینه کند. در سنوات گذشته هر زمان که A ریال پول داده‌ایم، ۲A ریال هزینه می‌کردند. بودجه سال ۱۳۹۷، نسبت به عملکرد ۹۶، ۲۵ درصد کاهش یافت؛ یعنی در ۹۷ باید ۲۵ درصد زیر سال ۹۶ خرج می‌کردیم؛  یعنی ۲۵ درصد کمتر مراجعه شود. این کار قانونی است اما نه علمی است و نه اخلاقی. بنابراین با ارایه این ۵۰۰ میلیون یورو اگر بودجه واقعی دیده نشود، باز هم بدهی داریم.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه،  معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو بابت پرداخت بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی تولید داخل و خدمات درمانی ارایه می‌شود. عده‌ای گفتند این پول فقط مربوط به دارو یا تجهزات پزشکی است، اما اینطور نیست. البته ما اولویت‌ها را می‌دانیم  و مورد توجه قرار می‌دهیم. صورت جلسه‌ای هم با سازمان برنامه مبادله کردیم که چارچوب‌ها را تببیین کرده است.  

وی ادامه داد: در تاریخ ۹۷.۸.۹ مجوز بابت برداشت پول داده شد و همان روز توسط دفتر رییس جمهور به سازمان برنامه، صندوق توسعه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت ابلاغ شد. سازمان برنامه باید پرداخت را تضمین می‌کرد که این روان مشمول زمان شد. نهایتا سازمان برنامه تضمین را به صندوق توسعه و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

در سه شنبه گذشته ۲۶۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان برنامه و بودجه واریز و قرار شد این پول در وجه بیمه سلامت پرداخت شود. به محض اینکه این پول به ما پرداخت شود، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز به استان‌ها و ۴۲ هزار ارایه کننده خدمت واریز می‌کنیم. این پول هم برای دارو هم تجهیزات پزشکی و هم خدمات درمانی است.

موهبتی گفت: امیدواریم در مرحله بعدی هم در سقف ۵۰۰ میلیون یورو به سرعت در وجه سازمان برنامه پرداخت شود و در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد. الان دوستان ما در خزانه هستند و هنوز پولی دریافت نکرده‌اند، اما امیدواریم ظرف امروز و فردا پول را دریافت کنیم.

موهبتی تاکید کرد: باید توجه کرد که اگر این مبلغ را به ما پرداخت کنند، ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد از بدهی هایمان باقی می‌ماند و اگر کسری سال ۱۳۹۷ را هم که حدود ۳۰۰۰ میلیارد است به آن اضافه کنیم، باز هم کسری‌هایمان حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد بنابراین بیایید برای یک بار بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم و بدهی‌ها را صفر کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: