کد خبر: ۲۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
پایگاه پژوهش و فناوری به زودی با هدف پیشرفت فناوری پزشکی و تولید و ارتقای تجهیزات و ابزار پزشکی در داخل بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بودجه اندک برای پژوهش در کشور و به تبع آن دانشگاه، گفت: از ۳۵ میلیارد تومان بودجه پژوهشی دانشگاه در سال ۹۷ حدود ۵۰ درصد از آن از طریق درآمدهای اختصاصی بیمارستانها تامین شده است. یعنی دو درصد درآمد اختصاصی بیمارستانها به این موضوع اختصاص داده شده است.

به‌ گزارش ‌شفاآنلاین، دکتر محمد آقاجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان با اشاره به جهت گیری دانشگاه به سمت رشد تحقیقات و فناوری، گفت: باید از دانشگاه نسل یک و دو به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار تغییر جهت دهیم که برای تحقق این هدف باید اصرار و تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر تولید بر علم نافع در حوزه تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: عمق بخشی بیشتر به پژوهش، کیفی سازی تولیدات علمی، سوق دادن پژوهش و پژوهشگر به سمت فناوری و تولید محصولات  دارای مشتری، گسترش مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در همین مسیر، برقراری ارتباط بیشتر با دانشگاههای وزارت علوم و صنایع برای رشد فناوری از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه  به طرح ابتکاری دانشگاه اشاره کرد و گفت: پایگاه پژوهش و فناوری به زودی با هدف پیشرفت فناوری پزشکی و تولید و ارتقای تجهیزات و ابزار پزشکی در داخل بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری بین‌المللی دانشگاه با وجود تحریم های ظالمانه، عنوان کرد: با  وجود تمامی تحریم‌ها همکاریهای بین‌المللی دانشگاه با کشورهای مانند فرانسه، هلند و روسیه پیشرفت خوبی داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کمبودهای جدی منابع مالی دانشگاه، عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از اساتید دانشگاه در بودجه لحاظ نشده است. به گونه‌ای که بزرگترین گرفتاری و کمبود بودجه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. البته در بودجه سال ۹۸ تلاش شده است تا بودجه پژوهشی دانشگاه دو برابر شود که این مساله در لایحه بودجه<the budget> آمده است.

وی جذب عضو هیات علمی نخبه را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه عنوان و بیان‌ کرد: این برنامه با هدف ایجاد جهش‌های بزرگ در این حوزه دنبال می‌شود.

آقاجانی با تاکید بر اهمیت توجه به اقتصاد سلامت و مشکلات مردم و نظام سلامت، گفت: هزینه‌های پزشکی هر روز رو به افزایش است و بیماری‌های غیر واگیر شیوع بالایی داشته است به گونه‌ای که ۸۰ درصد از علت مرگ و میرها در ایران مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است.

وی با تاکید بر اهمیت رشد تکنولوژی پزشکی و پژوهش، گفت: باید با استفاده از پژوهش و با تکیه بر تکنولوژی‌های نوین پزشکی به سمت درمان‌های موثر و کم هزینه‌تر با تاکید بر پیشگیری حرکت کنیم، چرا که قدم درست در حوزه سلامت از مسیر پژوهش می گذرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت ارتباط پژوهشگران و دانشگاه با رسانه‌های عمومی، خاطر نشان کرد: باید به این ارتباط در جهت ارتقای فرهنگ عمومی و سواد سلامت جامعه نگاه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتقا و توسعه مراکز تحقیقاتی در حوزه استراتژیک، گفت: باید از تحقیقات انفرادی به سمت تحقیقات گروهی تغییر جهت داده شود. البته رسالت اول ما در دانشگاه آموزش است که جایگاه رفیعی داشته است  ولی پژوهش در آموزش نیاز جدی امروز ما است.  

در ادامه این جشنواره دکتر محمود طباطبایی چهره ماندگار کشور و استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سخنانی بر اهمیت پژوهش به عنوان خمیر مایه تولید علم تاکید کرد.

همچنین در این جشنواره از پژوهشگران برتر کشور و دانشگاه در حوزه سلامت تقدیر به عمل آمد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: