کد خبر: ۲۱۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 2018December 22
برای پیشگیری از پیری زودرس پوست باید غذاهای غنی از امگا 3 و آلفالینولئیک اسید مانند بذرکتان، روغن بذرکتان، آوکادو، سالمون و روغن زیتون زیاد مصرف کنید
شفا آنلاین>سلامت>اگر وعده‌های روزانه‌تان پر از غذا‌هایی است که موجب التهاب مزمن می‌شوند، مانند روغن‌های گیاهی، مارگارین، گوشت قرمز، نان سفید و یا غذا‌های قنددار و فرآوری شده پس لطمه‌ی بزرگی به پوست‌تان می‌زنید.

به گزارش شفا آنلاین،این غذاها التهاب برانگیزند و تشکیل چین و چروکهای پوستی را سرعت می‌دهند. برای پیشگیری از پیری زودرس پوست باید غذاهای غنی از امگا 3 و آلفالینولئیک اسید مانند بذرکتان، روغن بذرکتان، آوکادو، سالمون و روغن زیتون زیاد مصرف کنید.

میوه و سبزی هم زیاد مصرف کنید. سبزیجات تازه سرشار از زینک، سلنیوم، ویتامین C و بتاکاروتن هستند که همگی نقش مهمی در تولید کلاژن دارند. دو انتخاب خوب، فلفل دلمه‌ای قرمز و هویج است که می‌توانید به راحتی آنها را به عنوان اسنک مصرف کنید و با خود همراه داشته باشید. یک فنجان بروکلی هم می‌تواند 100 درصد نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C را تامین کند، فقط یک فنجان!

دریافت پروتئین کافی نیز برای حفظ شادابی پوست مهم است. مطالعه‌ای جدید نشان داده کمبود پروتئین می‌تواند موجب بروز خطوط و چروک روی پوست شود. سعی کنید در هر وعده دست کم یک غذای پروتئین‌دار مصرف کنید، مثلا تخم مرغ، گوشت بوقلمون یا گوساله و یا حبوبات.

کمبود هورمون رشد
بدن شما در غده هیپوفیز، هورمون رشد تولید می‌کند. این هورمون در میان تمام عملکردهایی که دارد با کلاژن نیز همکاری می‌کند تا بافت عضله و پوست حفظ شود. با افزایش سن، پروسه‌ی طبیعی تولید هورمون رشد در بدن افت می‌کند که می‌تواند منجر به شل شدن و نازک شدن پوست شود. البته شما نمی‌توانید زمان را متوقف کنید و جلوی پیری‌تان را بگیرید اما می‌توانید اثرات آن را کمرنگ‌تر کنید.

نتیجه‌ی آزمایشی در سال 2012 که روی مکمل از برند SeroVital انجام شد نشان داد ترکیبات آمینو اسیدها می‌تواند تولید هورمون رشد را در بدن انسان افزایش دهند که در نتیجه به تولید کلاژن و حفظ استحکام پوست کمک می‌کند. در این آزمایش به زنان و مردان بیمار، ترکین خاصی از آمینو اسیدها داده شد و مشاهده شد سطح هورمون رشدشان نسبت به زمان شروع مطالعه، شش برابر شده است. همچنین سوخت و ساز و استقامت بیماران افزایش یافته بود.

نوشیدن الکل
الکل یک ادرارآور طبیعی است، بنابراین هر چه بیشتر بنوشید، بیشتر دهیدراته خواهید شد. مصرف الکل علاوه بر اینکه رطوبت طبیعی پوست‌تان را از بین می‌‌برد، پوست را مستعد جوش کرده و خطوط موجود روی پوست‌تا را عمیق‌تر می‌کند و همه‌ی این عوامل پوست‌تان را پیر جلوه خواهند داد.

استرس
هیچ چیزی سریع‌تر از اضطراب و نگرانی و استرس، اثر مخربش را روی پوست نمایان نمی‌کند. استرس‌های شغلی می‌توانند تاثیرات بسیار بدی روی DNA سلول‌های‌تان بگذارند. محققان طول تلومرها را اندازه گرفتند و دریافتند افرادی که بیشترین استرس‌های شغلی را دارند، کوتاه‌ترین تلومرها را دارند که باعث می‌شود سلول‌ها به دلیل آسیبی که می‌بینند بمیرند یا دست کم سالم نمانند، همین اتفاقات، روند پیری را سرعت می‌دهد. ضمنا استرس می‌تواند مغزتان را هم پیر کند، فشار خون(blood pressure) را بالا ببرد و عادات خواب‌تان را مختل کند و این عوامل شما را پیر و سالخورده نشان خواهند داد.

برای بیشتر افراد این امکان وجود ندارد که از استرس‌های کاری‌شان کم کنند اما می‌توان با چند تکنیک ساده و تغییراتی در سبک زندگی این استرس‌ها را کنترل کنید و تسکین دهید. کمتر کافئین مصرف کنید، غذاهای فرآوری شده نخورید تا به گوارش‌تان فشار وارد نکنید و سعی کنید در طول هفته جلسات منظمی از یوگا و مدیتشن داشته باشید تا هم خلق و خو و انرژی بهتری داشته باشید و هم ذهن‌تان را آرام کنید.

کم خوابی
بیش از یک سوم آمریکایی‌ها خواب کافی ندارند که می‌تواند تاثیرات منفی جدی روی سلامتی بگذارد، مثلا افزایش وزن، اختلال سیستم ایمنی، کاهش تمرکز، رنگ پریدگی پوست و اختلال حافظه.

سعی کنید شب‌ها هفت تا نُه ساعت بخوابید اما مراقب باشید: زیاد خوابیدن روی یک سمت صورت هم خطوط و چروک صورت‌تان را زیاد می‌کند. بهترین مدل خوابیدن، طاق باز خوابیدن و استفاده از روبالشتی‌های نرم و لطیف است. ساتن و ابریشم بهترین جنس برای روبالشتی هستند.

زیاد زیر آفتاب ماندن
گرما و نور درخشان خورشید واقعا احساس خوبی به بدن می‌دهد اما حمام آفتاب گرفتن یا زیاد زیر نور خورشید ماندن یکی از بدترین کارهایی است که به ضرر پوست‌تان می‌توانید انجام دهید. پرتو فرابنفش خورشید علاوه بر سرطان پوست، سلول‌های پوست و رگهای خونی را ضعیف می‌کند که همین موجب برنزه شدن پوست می‌شود، یعنی همان چیزی که خیلی‌ها به دنبالش هستند اما نمی‌دانند به چه بهای سنگینی آن را به دست می‌آورند. هر روز و در تمام طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید. مطالعه‌ای استرالیایی که چهار سال به طول انجامید چیزی را که کارشناسان تاکنون روی آن تردید داشتند، تائید کرد: استفاده‌ی منظم و روزانه از ضد آفتاب می‌تواند با چین و چروکهای پوست مبارزه کند، از ریسک ابتلا به سرطان پوست(Skin Cancer) کم کند و پوست را نرم و مقاوم نگه دارد.

هر روز از مرطوب کننده دارای سرُم ویتامین C استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند اگر ویتامین C روی پوست‌تان باشد تا حدودی می‌تواند جلوی آفتاب سوختگی را بگیرد.

فراموش کردن اطراف چشمها
پوست اطراف چشمها، نازک‌ترین قسمت پوست هستند و غدد چربی بسیار کمی دارند. از کرم دور چشم روزانه استفاده کنید که پپتید داشته باشد. پپتید تولید کلاژن را بیشتر کرده و جلوی تشکیل خطوط پوستی را می‌گیرد. برچسب روی محصول را چک کنید: سایر عناصری که از پف چشم‌ها، خطوط و چروک و تیرگی‌های پای چشم می‌کاهند شامل کافئین و نیکوتینیک اسید می‌شوند.

سیگار کشیدن
دیگر همه می‌دانند که سیگار کشیدن باعث بیماری قلبی، ناباروری، سرطان مثانه، فشار خون بالا و البته سرطان ریه می‌شود اما آیا می‌دانستید که مرتبا سیگار کشیدن موجب تشدید بیماری‌هایی چون پسوریازیس می‌شود و سلول‌های پوست را از اکسیژن محروم می‌کند و در نتیجه موجب زنگ پریدگی پوست و یکنواخت نبودن رنگ پوست می‌شود؟ سیگار کشیدن یا در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن، کلاژن را از بین می‌برد و موجب شل شدن و افتادگی پوست نه تنها در صورت بلکه در سینه‌ها و بازوها نیز می‌شود. ضمنا سیگاریها از عضلات اطراف دهان خود مدام برای مصرف سیگار استفاده می‌کنند که همین کار به تنهایی می‌تواند در بلند مدت خطوطی عمیق اطراف دهان ایجاد کند.

ورزش نکردن
زیاد دویدن می‌تواند پوست صورت را شل و افتاده کند (runner’s face)، چون به گفته‌ی کارشناسان باعث می‌شود اکسیژن بسیار زیادی وارد بدن شده و رادیکال‌های آزاد زیادی تشکیل شود و در نتیجه کلاژن تخریب شود. اما ورزش در حد متوسط و متعادل نه تنها برای وزن‌ و قلب و ریه‌ها خوب است بلکه تاثیرات شاداب کننده‌ای روی پوست دارد. دویدن یا تمرین کردن بیش از 90 دقیقه، آنهم با 70 تا 80 درصد از ضربان قلب‌تان به پوست آسیب وارد می‌کند. پس با کوتاه تمرین کردن و عرق ریختن سعی کنید از فواید ورزش هم برای سلامتی عمومی‌تان بهره مند شوید و هم برای جلوگیری از پیری زودرس پوست.

اشتباهات آرایشی
آرایش می‌تواند کمک‌تان کند نقص‌ها و لکه‌های پیری را بپوشانید اما گاهی اشتباهات آرایشی می‌توانند شما را با سنی بیشتر از سن واقعی‌تان جلوه دهند. مثلا استفاده زیاد از کرم پودر و پنکیک می‌تواند در اطراف دهان و چشمها خطوط ایجاد کند یا خطوط موجود را عمیق‌تر نشان دهد. از کرم پودر با فرمول سبُک‌تر استفاده کنید و قبل از آن حتما مرطوب کننده بزنید.

پف صبجگاهی چشمها را با کشیدن خط سفید در لبه‌ی داخلی پلک پایین پوشش دهید (یک ترفند قدیمی هالیوودی!) و اگر پوست‌تان خیلی چرب است، در طول روز از به صورت نقطه نقطه با دستمال، چربی اضافی را از روی پوست بردارید تا آرایش و ظاهرتان را خراب نکند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: