کد خبر: ۲۱۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 2018December 22
این مرکز اولین بار در معاونت غذا و دارو یا سازمان غذا و دارو شکل گرفت که در زمینه‌ عوارض‌ دارویی، تداخلات دارویی و غیره فعال بود. به مرور زمان این مراکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ایجاد شدند.
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو از انتقال مرکز پاسخگویی دارو و سموم استان تهران به مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مهرناز خیراندیش در مراسم افتتاح مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم سامانه ۱۹۰ استان تهران با بیان این‌که مرکز پاسخگویی دارو و سموم سازمان غذا و دارو سابقه‌ای بالغ بر ۲۰ سال در کشور دارد، گفت: این مرکز اولین بار در معاونت غذا و دارو یا سازمان غذا و دارو شکل گرفت که در زمینه‌ عوارض‌ دارویی، تداخلات دارویی و غیره فعال بود. به مرور زمان این مراکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ایجاد شدند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای مراکز پاسخ‌گویی دارو و سموم هستند و پاسخگویی خوبی را از طریق سامانه ۱۹۰ اعمال می‌کنند. در این مراکز افراد پاسخگو نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند و کمک‌های زیادی را به افزایش آگاهی مردم و افراد متخصص می‌کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: در عین حال یکی از سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن خدمات را از ستاد به صف و دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل کنیم. از آنجایی که این خدمات کاملا علمی هستند و انجام‌شان از سوی دانشگاه‌ها نیز مفید است، مرکز پاسخگویی دارو و سموم استان تهران را به دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان منتقل کردیم.

خیراندیش با بیان این‌که حجم کاری مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم استان تهران بالاست و تماس‌های شهرستان‌ها نیز بعضا به این مرکز متصل می‌شود، افزود: برهمین اساس تصمیم گرفتیم که این مرکز را برون‌سپاری کنیم. چندین ماه بررسی‌های علمی این اقدام را انجام دادیم و در نهایت امروز مرکز پاسخگویی دارو و سموم استان تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجموعه داروخانه‌های(Pharmacies) ۱۳ آبان منتقل شد و به تدریج ارتقای کمی و کیفی آن را شاهد خواهیم بود. البته مرکز همچنان در سازمان غذا و دارو مستقر است تا سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد. گزارش‌های پاسخگویی‌های تلفنی نیز تا چند ماه آینده گرفته می‌شود تا بتوانیم از آنها برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در کشور استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم دکتر روئینی – رییس داروخانه ۱۳ آبان‌ نیز با بیان این‌که رویکرد مرکز پاسخگویی دارو(medicine) و سموم فقط پاسخگویی تلفنی نبوده، بلکه نگاهی علمی و آموزشی دارد، گفت: گزارش‌های سالیانه ارزشمندی در مجموعه ما از فعالیت‌های این مرکز وجود دارد.

وی افزود: اگرچه ما در محدودیت‌های مالی و فضایی بوده‌ایم، اما با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت پذیرفتیم که این خدمات به مجموعه ما واگذار شود و از امروز کارمان را آغاز می‌کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: