کد خبر: ۲۱۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
درجلسه ای که ماه گذشته درانجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با حضور مدیران ارشد این انجمن برگزار شد وضعیت درمانی ، بهداشتی و آموزشی مناطق محروم کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و از آنجا که یکی از اهداف این انجمن توسعه آموزش در کل کشور است تصمیم گرفته شد تا آموزش از مناطق محروم آغاز شود
شفاآنلاین>سلامت> در راستای دو سفر پیوسته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران به سیستان و بلوچستان، استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برای آموزش پرستاران راهی این استان می شود.

به گزارش شفاآنلاین، در پی بازدیدهای مکرر داریوش آرمان مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران به استان سیستان بلوچستان به منظوربررسی و تلاش جهت بهبود وضعیت  بهداشتی و درمانی بیماران کلیوی این استان در نخستین گام دکتربهزادعین الهی یکی از برجسته ترین نفرولوژیست های کشور به این استان سفر کرد و علاوه بر ویزیت بیش از 70 بیمار کلیوی این استان وعده پیگیری پیوسته وضعیت بیماران و آموزش پزشکان برای خدمات رسانی بهتر دراین منطقه را داد.اما موضوع به همین جا ختم نشد و طی جلسات پیوسته ای که درانجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران برگزار شد دکترعلی طیبی مشاور انجمن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز به منظورآموزش پرستاران عزم خود را جزم کرد تا راهی این استان محروم شود.

دکترعلی طیبی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله دراین خصوص گفت: درجلسه ای که ماه گذشته درانجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران با حضور مدیران ارشد این انجمن برگزار شد وضعیت درمانی ، بهداشتی و آموزشی مناطق محروم کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و از آنجا که یکی از اهداف این انجمن توسعه آموزش در کل کشور است تصمیم گرفته شد تا آموزش از مناطق محروم آغاز شود.

وی ادامه داد: از آنجه که مدیرانجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران وضعیت آموزشی دراستان سیستان و بلوچستان را بغرنج اعلام کرد و باتوجه به اینکه بیماران (patients)کلیوی این استان نیاز جدی را به کمک رسانی دارند،  تصمیم گرفته شد تا آموزش از این منطقه آغاز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود : به همین منظور برنامه ریزی شد تا برای دو گروه از پرستاران دیالیز مناطق چابهار و ایرانشهر دوره های آموزشی دو روزه به مدت 40 ساعت برگزار شود تا با ارتقاء سطح علمی وآموزشی پرستاران زمینه های خدمات دهی مناسب و علمی تر فراهم شود.

طیبی درخصوص مباحث قابل ارائه در این دوره های آموزشی اظهار داشت :در این دوره ها که 4 هفته متوالی به طول خواهد انجامید مباحث تئوری دیالیز خونی ارائه خواهد شد و 4 ساعت نیز به دیالیز صفاقی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد : برای برگزاری این دوره های آموزشی برنامه ریزی های بلند مدتی صورت گرفته و پس از فراهم شدن بسترها و سازوکارهای لازم با تشکیل یک تیم تخصصی ،آموزش پرستاران دیالیز به طور پیوسته ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد پرستاری(Nursing) تخصصی درکشوراذعان داشت:دراکثر کشورهای پیشرفته دنیا ،پرستاری فعالیتی تخصصی به شمار می رود و این بدان معناست که هر پرستاری در حیطه تخصصی خود که ممکن است ،قلب، سیستم گوارش، اعصاب و روان  و غیره باشد، به فعالیت می پردازد زیرا هر بخشی تخصص و روحیات خاص خود را می طلبد . بنابراین در کشور ما نیز باید در خصوص تخصصی شدن پرستاری حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی ازمعضلات کشورعدم انتشار آموزش به شکلی عادلانه است ، تصریح کرد: با توجه به مشکلات و معضلاتی که در کشور وجود دارد متاسفانه آموزش به شیوه عادلانه  ای ترویج نیافته است و در بسیاری از حیطه ها اختلاف نظر مشاهده می شود. بنابراین برای رفع این معضل باید با ایجاد یک انجمن علمی با متولی گری وزارت بهداشت و دانشگاه ها گام هایی را جهت توسعه عدالت آموزشی برداشت.






نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: