کد خبر: ۲۱۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 20
فعالیت بانکهای قرض الحسنه تا حد بسیار زیادی در کشورمان شبهه انگیز است و می‌توان گفت آن‌ها روی لبه تیغ گام برمی دارند

شفا آنلاین>بیمه و بانک>نحوه فعالیت بانک های قرض الحسنه در قالب بانکداری بدون ربا تا حد زیادی شبهه انگیز است.

به گزارش شفا آنلاین: از چند سال پیش بانک مرکزی اقدام به صدور مجوز برای بانک‌های تخصصی <Specialized banks>در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است.

فعالیت بانکهای قرض الحسنه تا حد بسیار زیادی در کشورمان شبهه انگیز است و می‌توان گفت آن‌ها روی لبه تیغ گام برمی دارند.

بر اساس قوانین شرع مقدس تعیین شرط برای دریافت تسهیلات ممنوع بوده و این مسئله بارها و بارها توسط مراجع تقلید اعلام شده است.


این در حالیست که مراجعه مشتریان به بانک های قرض الحسنه به دلیل عدم پرداخت سود توسط آن بانک ها صرفا جهت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه است.

حال پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز الزاماً باید با سپرده گذاری چند ماهه در بانک های قرض الحسنه باشد و این با نیت بانکداری بدون ربا در تعارض است.

البته اخیراً برخی بانک های فعال در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با نصب بنر و پارچه نوشته هایی در داخل شعب خود سعی کرده اند به نوعی این شبهه ربوی بودن فعالیت خود را کاهش دهند.

در اعلامیه های نصب شده در شعب این بانک ها اعلام شده سپرده گذاری در بانک هیچ گونه تعهدی برای پرداخت تسهیلات ایجاد نمی کند.

یکی از بانک های قرض الحسنه در سایت اینترنتی خود به جهت حل شدن این مشکل این پیام را نصب کرده و همچنین پیام مشابهی در این زمینه نیز در شعبات خود و در معرض دید مشتریان قرار داده است: «بر اساس موازین شرع مقدس اسلام بانک برای پرداخت وام هیچگونه شرط و تعهدی نداشته و متقابلاً از مشتریان محترم هم شرطی را نخواهد پذیرفت. پرداخت وام بر اساس آئین نامه و ضوابط داخلی بانک می باشد.»

هرچند این پیام به مشتریان اعلام می‌شود اما نیت اصلی آنها از مراجعه به این بانک دریافت وام قرض الحسنه در قبال سپرده گذاری می باشد و این تا حدود زیادی شبهه انگیز است که ضرورت نظارت بیشتر بر فعالیت این بانک ها را بیشتر می کند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: