کد خبر: ۲۱۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 19
بیش از یک ماه و نیم از زمان مصوبه سران سه قوا که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است می‌گذرد، اما هنوز خبری از ۵۰۰ میلیون یورو نیست و هر بار که خبر پرداخت آن منتشر می‌شود سنگ جدیدی بر سر راه این پول انداخته می‌شود و امید‌های صنعت نا امید
شفاآنلاین>سلامت> «تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صنعت داروسازی» خبر خوشی که ۸ آذر ماه امسال در رسانه‌ها منتشر شد و نوید بخش حیات دوباره به صنعتی بود که به اذعان مسئولان و تولیدکنندگان در طول ۴۰ سال پس از انقلاب بدترین روز‌های خود را سپری می‌کند، اما این خوشی دیری نپایید چرا که کمی بعد خبر تخصیص این پول به تجهیزات پزشکی و پس از آن بدهی‌های حوزه سلامت به گوش رسید، این در حالی است که به گفته بسیاری از متخصصان ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی باید صرف توسعه کشور و تولید داخلی شود.

به گزارش شفاآنلاین، بیش از یک ماه و نیم از زمان مصوبه سران سه قوا که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است می‌گذرد، اما هنوز خبری از ۵۰۰ میلیون یورو نیست و هر بار که خبر پرداخت آن منتشر می‌شود سنگ جدیدی بر سر راه این پول انداخته می‌شود و امید‌های صنعت نا امید.

بر اساس آخرین اخبار سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی بر سرنحوه و مدت بازپرداخت ۵۰۰ میلیون یورو اختلاف‌هایی داشتند که برخی از عقب نشینی دولت به‌دلیل نحوه باز پرداخت آن به‌صورت ارزی و به نرخ روز در سه سال بعد و برخی نیز از نبود شفافیت در نحوه هزینه کرد آن و گمانه زنی‌ها برای انحراف آن از مسیر اصلی خود برای پر کردن چاله‌های مالی حوزه سلامت سخن می‌گویند.

 تاکنون هیچ نهادی در مورد نحوه پرداخت۵۰۰ میلیون یورو و ردیابی آن توضیحی نداده است و این احتمال وجود دارد که پول از مسیر اصلی خود منحرف شود و در نهایت به دست صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داخلی نرسد.

500 میلیون یورو در گیر و دارو بوروکراسی اداری کشور
مرتضی خیرآبادی عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با بیان اینکه بوروکراسی اداری پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو را تاکنون متوقف کرده است، گفت: تا به امروز یک ریال از این رقم به صنعت داروسازی تحویل داده نشده است.

وی افزود: تخصیص این پول فرصت مناسبی برای افزایش ذخایر دارویی کشور محسوب می‌شود بویژه اکنون که پس از تحریم‌های ۱۳ آبان صنعت دارو با مشکل انتقال پول برای خریدماده اولیه مواجه شده است، اما متأسفانه از اهداف اصلی مصوبه سران قوا برای تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی دورمانده‌ایم.

خیرآبادی بوروکراسی اداری را معضلی بزرگ دانست و گفت: بوروکراسی درصندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی موجب شده است که بیش از یک ماه از تاریخ این مصوبه بگذرد، اما این پول به دست صنعت داروسازی(Pharmacy) نرسد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دولت برای بازپرداخت این پول به صندوق توسعه ملی، بازگشت آن از سال ۱۴۰۰ است و سازمان برنامه و بودجه در انتظار پاسخ صندوق توسعه برای ضمانت هاست.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی تأکید کرد: هر چه زمان را بیشتر از دست می‌دهیم مشکلات صنعت داروسازی کشور به توان لگاریتمی بیشتر می‌شود و در تأمین داروی بیماران دچار مشکل خواهیم شد.

بدهی‌هایی که صنعت داروسازی را تضعیف کرده است
محمدرضا رو‌یینی رئیس داروخانه‌های شهری و بیمارستانی علوم پزشکی تهران گفت: بیش از یک ماه است که وعده پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در حوزه دارو داده شده است، اما تا به حال یک ریال از این پول به دست داروسازان و صنعت داروسازی نرسیده است و ما منتظر هستیم تا بخشی از مطالبات ما به شرکت‌های داروسازی از محل ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی تأمین شود.

رو‌یینی اظهار کرد: گردش مالی دارو‌خانه‌های علوم پزشکی تهران حدود هزار میلیارد تومان است و ما اکنون چند صد میلیار‌د تومان بدهی داریم، اما دریافتی‌های ما بشدت محدود است و بدهی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و این بدهی‌ها اغلب به شرکت‌های تولید‌کننده دارو داخلی است و حجم بالای بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، صنعت داروسازی را بشدت تضعیف می‌کند.

خطر تعطیلی خطوط تولید دارو در کشور
وی ادامه داد: بار بدهی داروخانه‌های دولتی و خصوصی روی دوش صنعت داروسازی سنگینی می‌کند البته این بدان معنا نیست که باری روی دوش وارد‌کنندگان نیست، اما چون بخش اعظم مطالبات مربوط به صنعت داروسازی کشور است، این صنعت با مطالبات زیاد تضعیف می‌شود و به‌دنبال آن سلامت مردم مورد تهدید قرار می‌گیرد.

رو‌یینی با بیان اینکه صنعت دارو‌سازی کشور باید در اولویت برای هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورو صندوق تو‌صعه ملی قرار گیرد، گفت: باید هرچه زودتر مطالبات صنعت داروسازی پرداخت شود، زیرا هر چه پرداخت مطالبات به تأخیر بیفتد این امکان وجود دارد که خطوط تولید در صنعت داروسازی تعطیل شوند.

رئیس مجموعه دارو‌خانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر صنعت تولید دارو زمین بخورد حداقل ۸ ماه طول می‌کشد تا بتواند از جای خود بلند شود و به جایگاه قبلی خود بازگردد و در مواردی برخی تولید‌کنندگان نمی‌توانند از جایشان بلند شوند و به همین دلیل در پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی صنعت داروسازی کشور در اولویت قرار گیرد و صرف راه‌اندازی و تقویت این صنعت شود.

صنعت داروسازی در اولویت قرار گیرد
وی با اشاره به این موضوع که برخی سهم دارو و تجهیزات پزشکی را از ۵۰۰ میلیون یورو برابر می‌دانند، گفت: درست است که صنعت تجهیزات پزشکی کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اما مسأله این است که عمده تجهیزات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها گران و وار‌داتی هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی اکنون به‌دلیل مشکلات مالی، کوچک‌ترین پولی که به دستشان می‌رسد صرف تأمین تجهیزات پزشکی می‌کنند.

رویینی تأکید کرد: ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای رشد و توسعه کشور پرداخت می‌شود و به همین دلیل باید تولیدکنندگان داخلی در دریافت این پول در اولویت باشند.

او اظهار کرد: امیدوارم وزارت بهداشت پس‌از تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو هزینه‌کرد آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی را پیگیری کند تا در مسیر درست خود هزینه شود و این پول صرف پرداخت بدهی‌ها نشود.

وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این باره گفت: ۹ آذر رهبر معظم انقلاب دستور دادند ۵۰۰ میلیون یورو با فوریت در اختیار بیمه سلامت قرار بگیرد و دفتر رئیس جمهوری این مصوبه را همان روز به سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ابلاغ کردند و علی رغم اینکه مقرر شده بود تا این پول به دست ما برسد، اما هنوز ریالی به دست ما نرسیده است و به محض اینکه این پول به دستم ما برسد بسرعت آن را بین ارائه دهندگان خدمت توزیع خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اختلاف‌های سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی که علت تأخیر در پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو به بیمه سلامت شده است، گفت: بین این دو نهاد اختلاف‌هایی در مورد ضمانت نامه‌ها و برداشت از قوانین وجود داشت که به نظر می‌رسد که این اختلاف‌ها حل شده است.

اولین پرداخت‌ها ۵۰۰ میلیون یورو تا پایان هفته

اولین پرداخت‌ها از محل ۵۰۰ میلیون یورو تا پایان هفته انجام می‌شود، این خبری است که غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو(medicine) داد و گفت: با توجه به اخباری که به دست ما رسیده است، مشکل در پرداخت ۵۰۰ میلیون یورور در سازمان برنامه بودجه و صندوق توسعه ملی حل شده است و تا پایان هفته پول به دست بیمه سلامت می‌رسد و اولین پرداخت‌ها انجام می‌شود و این پول بر اساس مصوبه سران سه قوه به دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت تعلق می‌گیرد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا وعده‌ها برای پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی محقق می‌شود؟ یا همچنان صنعتگران دارو و تجهیزات پزشکی باید در انتظار این پول بمانند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: