کد خبر: ۲۱۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 18
تقاضای من از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی این است که حوزه های تعلیم، تربیت، دین و اخلاق را جزو حوزه های تخصصی تعریف کنند
شفاآنلاین> اجتماعی> رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تقاضای من از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی این است که حوزه های تعلیم، تربیت، دین و اخلاق را جزو حوزه های تخصصی تعریف کنند.

به گزارش شفاآنلاین: حجت الاسلام مصطفی رستمی در دومین نشست ادواری شورای عالی روسای دانشگاه های علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی وزارت بهداشت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حوزه پزشکی و سلامت را براساس مبانی دینی، از حوزه های عبادی می دانیم و در روایات می خوانیم که "کسی که برای رفع نیاز یک بیمار تلاش کند حتی اگر موفق نشود، مثل روزی که از مادر متولد شده، از گناه پاک خواهد بود"، بنابراین برکات کار کردن در حوزه سلامت در زندگی و در پیشگاه خداوند، لحاظ خواهد شد.

وی تصریح کرد: علی رغم مشکلات مالی دانشگاه ها، روسای دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه‌های فرهنگی و دینی، اقدامات تسهیل گر مناسبی انجام می دهند که باید از آنها تشکر کنیم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به فرارسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: سال 58 شهید مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ترور شد و به شهادت رسید و به تعبیر یکی از دوستان، شهید مفتح، تنها رییس دانشکده ای است که در دانشگاه خودش ترور شده است و این روز را به درستی روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند.

حجت الاسلام رستمی افزود: فلسفه نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ آیا قرار است طلبه ها پزشک شوند یا دانشجوها و پزشکان قرار است طلبه شوند؟ منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فیزیکی نیست و آنچه رهبران جامعه از این مفهوم اعلام کرده و به ما یادآور شده اند، موضوع وحدت در اهداف بین حوزه و دانشگاه بوده است.  

وی تاکید کرد: هری لوییس، رییس سابق دانشگاه هاروارد و عضو هیات علمی این دانشگاه است و دانشگاه هاروارد، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه ها با هویت جهانی و ریل گذار حرکت های علمی در دنیا است. هری لوییس بعد از پایان دوران ریاست خود کتابی تحت عنوان "نگاه انتقادی به هاروارد" نوشته است و در این کتاب عنوان می کند که "بعد از دوران ریاست در هاروارد، احساس می کنم دانشگاه هاروارد دیگر نمی داند تعلیم و تربیت خوب چیست؟

تعلیم و تربیت آرمانی که دانشجویان را برای مقام شهروند مسئول و مولد، آماده کند. بارها شاهد بوده ام که اساتید دانشگاه در موضوعات مختلفی درباره نمره دهی و آزمون با هم صحبت می کنند، اما هرگز ندیدم صحبت کنند که یک دانشجوی خوب چه خصوصیت هایی دارد؟ رهبران هاروارد اجازه دادند ماموریت هاروارد از تعلیم و تربیت به رضایت مشتری تغییر پیدا کند. یک دانشگاه خوب باید بتواند مانند یک پدر و مادر خوب دانشجویان خود را مسئول بار بیاورد"

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به توجه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به اخلاق حرفه ای و پزشکی اظهار داشت: خوشبختانه شاهدیم که برای مخاطبان و گیرندگان خدمات در حوزه سلامت، حقوق مشخصی تعریف می شود و غیر از رابطه بین درمانگر و درمانگیر، اخلاق به حوزه های کلان نیز مربوط می شود که این اخلاق، حاکم بر کل حوزه پزشکی است یا خیر؟ در بحث اخلاق پزشکی، سوالاتی مطرح می شود که مبانی این اخلاق چیست؟

حجت الاسلام رستمی تصریح کرد: یکی از دانشجویان رشته پزشکی به من مراجعه کرد و پرسید که چرا اجازه نمی دهید فلان فرد که با عنوان طب سنتی و اسلامی فعالیت دارد، وارد دانشگاه شود؟ به او گفتم در حوزه پزشکی، مقام مسئول داریم و صلاحیت ورود افراد به رشته های پزشکی تشخیص داده می شود و وقتی مجموعه ذیصلاح کشور، ورود فردی به حوزه ای که در تخصص او نیست را مجاز نمی داند، ما نمی توانم بگوییم که فلان فرد باید وارد دانشگاهی شود.

وی یادآور شد: اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به امر تبلیغ پرداختم و اولین مسئولیتم نیز در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود و از قدیم با دانشگاه های علوم پزشکی در ارتباط هستم و اساتید خوب، نیک و ارزشمندی در دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند، اما تقاضای من از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی این است که حوزه های تعلیم، تربیت، دین و اخلاق را جزو حوزه های تخصصی تعریف کنیم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان ضرورت و نیازی یاد کرد که مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری قرار گرفته است و افزود: انسان ها به عنوان امانت در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته اند و حوزه بهداشت، درمان و پزشکی بسیار گسترده و به گستره جمعیت است که در حال تعلیم و تربیت و شکل دهی به الگوها هستیم.

حجت الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" که پزشک زمان آغاز مداوا می گوید، مطمئن باشید که مخاطب و درمانگیر را تربیت می کند. نگران نسل جدید هستیم و این نگرانی را همه مانند پدران و مادران، مسئولان تعلیم و تربیت، دانشگاه ها و مدیران کشور دارند چون ابزارهای ارتباطی و گروه های مرجع نسل جدید و آرمان های آنها در معرض ارزیابی های جدی قرار گرفته که اگر آنها را نشناسیم و نقش خودمان را در این رصد نبینیم، ممکن است قافیه را ببازیم.

وی اضافه کرد: نسل جدید بسیار فهیم هستند و گیرایی خوبی دارند و ارتباط های خوبی را می گیرند و دلسوزی ها را به خوبی می فهمند، بنابراین نقش اساتید دانشگاه ها و همکاران ما مهم است. البته خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین مسئولان نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و روسای دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد اما همه ما مسئول هستیم و فردا مورد سوال قرار خواهیم گرفت. بنابراین باید احساس کنیم که پایان دوران مسئولیت ما، پایان یک دوره عمل صالح نزد خداوند است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: در حوزه پزشکی و سلامت به قدری خدمات و کارنامه درخشان داریم که همه در ارائه این کارنامه، مسئول هستید و گاهی وقت ها نگرانیم که نسل جدید ممکن است از اتفاقات، پیشرفت های شگرف و خدمات انقلاب اسلامی بی خبر باشند.

حجت الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی احساس نیاز کردید و علی رغم محدودیت ها، خدمات ارزنده ای ارائه شد و در حوزه دانش، خدمت، نیروی انسانی، وضعیت کشور با گذشته قابل مقایسه نیست و هیچکس نمی تواند تامل و خدشه ای به ارزش خدمات حوزه پزشکی و پیشرفت های بی نظیر آن وارد کند و با افتخار از شما نقل می کنیم که حوزه پزشکی در حوزه نیروی انسانی محدودیتی ندارد و در مرز دانش دنیا حرکت می کند اما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ممکن است مشکلاتی به علت اعمال تحریم های یکجانبه دشمن به وجود بیاید اما باید پیشرفت ها و خدمات ارزنده حوزه سلامت در طول 4 دهه گذشته به اطلاع مردم و مخاطبان برسد.  

وی اضافه کرد: اگر از خدمات ارائه شده، به جامعه اطلاع رسانی نکنیم ممکن است با کار جعلی و لکه ای که در گوشه ای از این لباس پاک پزشکی وجود دارد، کل عملکرد و خدمات وزارت بهداشت را زیرسوال ببرند. البته ممکن است در مواردی مشکلاتی باشد که دوربین ها بر روی آن متمرکز می شوند که در رسانه ها پخش شود و دشمنان نیز به دنبال این مطالب هستند و برنامه دارند که نقص ها را بزرگ جلوه دهند.

 در این نشست، حجت الاسلام رستمی به پرسش های برخی از روسای دانشگاه ها، پاسخ داد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار